تحلیل تدریس چند فرهنگی اساتید دانشگاه(فرصتها و چالشها)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیپروانه کهریزی 1 , بتول فقیه آرام 2 , علیرضا صادقی 3 , امیرحسین مهدی زاده 4 , حسن شعبانی 5
1 - دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - گروه تربیتی واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، تهران،ایران
3 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه علامه طباطبایی. تهران ایران
4 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
5 - گروه علوم تربیتی واحد اسلامشهر. دانشگاه آزاد اسلامی . اسلامشهر . ایران
کلید واژه: چالشها, تدریس, فرصتها, چند فرهنگی, مدرسان دانشگاه,
چکیده مقاله :
مهمترین روند آموزشی نظام آموزش عالی، تدریس است که توان پویاییسازی ذهنی و عملکردی دانشجویان از هر قوم و فرهنگی را دارد. اساتید دانشگاهها با احاطه بر کلیه میراث بهجامانده از اقوام ایرانی خواهند توانست پویندگیهای آموزشی را در مسیر تعالی و هدفمند هدایت نمایند. این پژوهش باهدف تحلیل فرصتها و چالشهای پیش روی تدریس چند فرهنگی اساتید دانشگاه انجام شد. پژوهش حاضر از رویکرد تحقیق کیفی و از روش مصاحبه استفاده شد و شامل مصاحبه با جامعهی موردمطالعه (متخصصان برنامه درسی، روانشناسان تربیتی، جامعهشناسان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در سه دستهی علوم انسانی علوم پایه و فنی مهندسی) در یک بخش و در بخش دیگر مطالعه عمیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و مقالات و کتابهای بهروز است که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از نوع گلوله برفی به تعداد 27 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد. شیوه تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون برای تجزیه تحلیل دادههای مصاحبهها استفاده شد، به این طریق که ابتدا مصاحبهها پیادهسازی شده و مفاهیم، مضامین و کدهای اولیه و پایه استخراج و دادههای نهایی به دست آمد. (سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و الگوی موردنظر استخراج گردید. یافتهها حاکی از آن بود که شناخت و آگاهی، عملکرد رفتاری، عملکرد آموزشی و همچنین عملکرد تدریس، محتوا و سیاستهای آموزشی به ترتیب فرصتها و چالشهای تدریس چند فرهنگی از دیدگاه اساتید دانشگاههای آزاد استان کرمانشاه است. با توجه به چالشهای موجود برای انجام تدریس چند فرهنگی، میتوان با استفاده بهینه از فرصتهای موجود، فضای تدریسی دانشگاههای موردمطالعه را چند فرهنگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان از اقوام متعدد را نیز تقویت و در مسیر هدفمند جامعه هدایت نمود.
The most important educational process of the higher education system is teaching, which has the ability to dynamize the mental and functional dynamics of students of any ethnicity and culture. University lecturers will be able to guide educational disciplines in the path of excellence and purpose by surrounding all the heritage left by Iranian ethnic groups. The aim of this study was to analyze the opportunities and challenges facing the multicultural teaching of university lecturers. The present study is qualitative and has been conducted in Islamic Azad University of Kermanshah province. The study population included curriculum specialists, educational psychologists, sociologists and lecturers who were selected using a snowball sampling method of 27 people. Semi-structured interviews were used to collect data. Data analysis method was performed using grounded theory coding method (three methods of open, axial and selective coding).The findings indicated that cognition and awareness, behavioral performance, educational performance as well as teaching performance, content and educational policies are the opportunities and challenges of multicultural teaching from the perspective of lecturers of free universities in Kermanshah province, respectively.Considering the existing challenges for multicultural teaching, it is possible to make optimal use of the existing opportunities, the teaching environment of the studied universities to be multicultural and to strengthen the academic performance of students from different ethnic groups and to guide them in a purposeful way.
_||_