فهرست مقالات بتول فقیه ارام


  • مقاله

    1 - شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی شهر تهران
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 65 , سال 17 , پاییز 1402
    هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سا چکیده کامل
    هدف: هدف اصلی این مقاله شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک دلفی برای شناسایی مولفه ها و شاخص های مدیریت تعالی سازمانی به منظور ارزیابی عملکرد مدارس دولتی استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه خبرگان در حوزه اساتید، نخبگان و صاحب نظران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بودند که تا اشباع نظری 15 مصاحبه صورت گرفت. مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان به صورت پرسشنامه ای با 79 شاخص و 19 مولفه و یک سوال باز پاسخ انجام شد. یافته ها: با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته و در نهایت با استفاده از تکنیک دلفی 19 مولفه و 76 شاخص تایید شدند. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که تمام شاخص ها، مولفه های خود را تایید نموده و مولفه ها متغیر اصلی را تایید می کنند. روایی همگرا و واگرای مدل نیز تایید شد. نتیجه گیری: استقرار سیستم مدیریت تعالی سازمانی و ارزیابی عملکرد مبتنی بر آن، می تواند راهکاری مهم در ارتقای کیفیت مدارس دولتی باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - رابطه هوش‌های چندگانه با ویژگی شخصیتی کارآفرینی و خلاقیت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1397
    زمینه: در قرن حاضر نظریه مهمی به‌منظور توضیح تفاوت‌های فردی به وجود آمده که نظریه هوش‌های چندگانه است ونقش کلیدی در خلاقیت افراد دارد. از سویی دیگر کارآفرینی نیز در عمل توانایی خلق یک‌چیز از هیچ است. از عمده‌ترین جریان‌های حاکم بر حیات بشری در آغاز هزاره سوم میلادی فرای چکیده کامل
    زمینه: در قرن حاضر نظریه مهمی به‌منظور توضیح تفاوت‌های فردی به وجود آمده که نظریه هوش‌های چندگانه است ونقش کلیدی در خلاقیت افراد دارد. از سویی دیگر کارآفرینی نیز در عمل توانایی خلق یک‌چیز از هیچ است. از عمده‌ترین جریان‌های حاکم بر حیات بشری در آغاز هزاره سوم میلادی فرایند کارآفرینی و خلاقیت است که اساس و بسترساز تغییر و تحول و دگرگونی است. در این راستا به نظر می‌رسد مسئولان رشته‌های مختلف علوم تربیتی باید در جستجوی عواملی باشند که با کارآفرینی ارتباط داشته و قابلیت پیش‌بینی و تأثیرگذاری بر آن را داشته باشند و در محیط دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی بر روی آن‌ها و همچنین آموزش‌های لازم دانشجویان برای خوداشتغالی آماده کنند. هدف: هدفاز این پژوهش بررسی رابطه هوش‌های چندگانه با ویژگی شخصیتی کارآفرینی و خلاقیت دانشجویان کارشناسی ارشد بوده است. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش آن را کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به تعداد۲۷۹نفر در سال تحصیلی ١٣٩٤-۹۵ تشکیل دادند. با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای سهمی ۱۶۲ نفر مطابق جدول مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های موردنیاز از سه پرسشنامه استفاده شد:۱-پرسشنامه هوش چندگانه ۲- پرسشنامه ویژگی شخصیتی کارآفرینی ۳- پرسشنامه خلاقیت. برای به دست آوردن روایی پرسشنامه از روش محتوایی و صوری استفاده شد. ضریب پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمون‌های همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده‌شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین هوش زبانی – کلامی، هوش ریاضی – منطقی، هوش جسمی – حرکتی، هوش فضایی، هوش درون فردی، هوش میان فردی، هوش طبیعت‌گرا، با ویژگی شخصیتی کارآفرینی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که با شناسایی دقیق و درست انواع هوش‌ها در دانشجویان می‌تواند بسترساز کارآفرین شدن و یا اینکه سبب بروز روحیه کارآفرینی در دانشجویان و زمینه‌ساز ایجاد خلاقیت در دانشجویان شوند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر (با تاکید بر سبک‌های مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی)
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1395
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر )با تاکید بر سبکهای مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی( انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری،معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر بر اساس آخرین آمار، 754 نفر میباشد. حجم نمو چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر )با تاکید بر سبکهای مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی( انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری،معلمان زن مقطع ابتدایی اسلامشهر بر اساس آخرین آمار، 754 نفر میباشد. حجم نمونه بااستفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، 254 نفرمی باشد. برای سنجش متغیرها از سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و سبکهای رهبری استفاده گردید. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 82/0، 86/ 0،و75/0 برآورد گردید. برای تجز یه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی ) همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه( استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی و ابعاد- همکاری گروهی، هویت سازمانی، خلاقیت، ریسک پذیری، سیستم پاداش- با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. اما بین حمایت مدیریت با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. ولی بین سبک های رهبری واگذار کننده و مشارکتی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - رابطه توسعه استعدادها با نوآوری سازمانی و نقش میانجی کیفیت زندگی کاری
    تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1397
    هدف: تحقیق حاضر با هدف رابطه توسعه استعدادها با نوآوری سازمانی و نقش میانجی کیفیت زندگی کاری مربیان فنی حرفه ای شهر تهران به روش توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری صورت گرفته است. روش: جامعه مورد نظر در این تحقیق را مربیان فنی حرفه ای شهر تهران تشکیل دادند ک چکیده کامل
    هدف: تحقیق حاضر با هدف رابطه توسعه استعدادها با نوآوری سازمانی و نقش میانجی کیفیت زندگی کاری مربیان فنی حرفه ای شهر تهران به روش توصیفی – همبستگی از نوع معادلات ساختاری صورت گرفته است. روش: جامعه مورد نظر در این تحقیق را مربیان فنی حرفه ای شهر تهران تشکیل دادند که بر اساس آخرین آمار واطلاعات موجود تعداد کل آنها معادل 19080 نفر( 13724 نفر مرد و 5356 زن) هستند که با استفاده از فرمول کوکران 376 نفر(251 نفر مرد و 125 نفر زن) به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مربوط از پرسشنامه نوآوری سازمانی ( 2002)، پرسشنامة کیفیت زندگی کاری والتون ، پرسشنامه توسعه استعدادها احمدی(1396) استفاده گردید. که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 88/. ، 87/. و 85/. بدست آمد. یافته ها: جهت تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که اثر مستقیم توسعه استعدادها و نوآوری سازمانی برابر با 45/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر توسعه استعدادها و نوآوری سازمانی با تأثیر متغیر میانجی کیفیت زندگی کاری برابر با 136/0 می باشد. نتیجه گیری: کارکنان مستعد، می‌توانند ارزش‌های بسیار زیادی را برای سازمان به ارمغان آورده و باعث رشد و شکوفایی آن گردند؛ بنابراین توسعه این استعدادها، یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ مزیت رقابتی در سازمان‌ها به شمار می‌رود. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - The Nature of Multicultural Teaching from the Perspective of Islamic Azad University Professors Case Study of Kermanshah Province
    Curriculum Research Journal , شماره 4 , سال 2 , تابستان 1400
    Purpose: The aim of this study was to evaluate the nature of multicultural teaching from the perspective of professors of Islamic Azad University of Kermanshah.Methodology: The approach of the present study is qualitative and applied in terms of purpose. The statistical چکیده کامل
    Purpose: The aim of this study was to evaluate the nature of multicultural teaching from the perspective of professors of Islamic Azad University of Kermanshah.Methodology: The approach of the present study is qualitative and applied in terms of purpose. The statistical population includes a range of types of professors in the three fields of humanities, basic sciences and engineering of the Islamic Azad University of Kermanshah province. Snowball sampling is a non-random method. In this method, future members of the group are selected and introduced through former members of the group. The number of samples in this study is 27 after reaching the theoretical saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. The findings were analyzed by content analysis method by MaxQDA software.Findings: The findings indicated that the nature of multicultural teaching includes the scope of teacher education, macro policies of the educational system, manpower, barriers and problems of multicultural teaching and teaching outcomes.Conclusion: Professors with a greater understanding of the multiplicity of students' culture, welcome multicultural teaching to improve the quality of teaching for all students and be able to overcome the challenges in this field with more reflection. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - Describing the Elements of Preschool Curriculum with a Problem-Solving Approach from the Perspective of Curriculum Planning Specialists and Educational Psychologists
    Curriculum Research Journal , شماره 6 , سال 3 , زمستان 1400
    Purpose: The present study aimed to describe the elements of the preschool curriculum with a problem-solving approach from the perspective of curriculum planning specialists and educational psychologists.Methodology: This study was a qualitative study conducted in Tehra چکیده کامل
    Purpose: The present study aimed to describe the elements of the preschool curriculum with a problem-solving approach from the perspective of curriculum planning specialists and educational psychologists.Methodology: This study was a qualitative study conducted in Tehran. The population consisted of curriculum specialists (n=200) and educational psychologists (n=238) who were selected using the purposive snowball sampling method, and 24 subjects were studied until reaching theoretical saturation. Semi-structured interviews were used to collect data. To analyze and interpret the data, the method of thematic analysis through coding was used.Findings: The findings indicated that from the perspective of curriculum planning specialists and educational psychologists, a problem-solving curriculum for preschoolers includes goals (cognitive, attitudinal, functional), content (organization, presentation methods), teaching methods (traditional methods, attention to learner's age, instructor's characteristics, and active methods), learning activities (individual, group), instructional materials (features and types of resources), space (physical characteristics of facilities), time (duration, attention to the child's preparedness and age), grouping (attention to responsibility, respect for others, attention to ethics considerations, attention to group homogeneity, nature of the problem, group heterogeneity, number of group members, gender, age, personal differences), and evaluation (of the program based on personal, procedural, quantitative, and descriptive differences).Conclusion: Given the importance of the Comments, it can be continuously applied to and formulated for the preschool level to raise problem-solving skills in children and foster their abilities to understand and reflect on life in the future society. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - Modeling the Structural Equations of Accreditation of the Training Program of Human Resources of Education of Qazvin Province
    Curriculum Research Journal , مقالات زودآیند
    Purpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched. Methodology چکیده کامل
    Purpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched. Methodology: This research is practical in terms of collecting survey data and cross-sectional time. The statistical population of the research was 16,689 education personnel of Qazvin province based on the data of the LTMS system. The sample size was estimated to be 300 people using the Krejcie and Morgan table and was selected by stratified random method. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used from the qualitative section, and to describe them, average and standard deviation statistics were used. Confirmatory factor analysis and Friedman's test were used to analyze the data in spss and smartpls software at a significance level of 0.05. Findings: Based on the results of the confirmatory factor analysis test, the accreditation model of the Qazvin province education human resources training program has the dimensions of human resources, contextual factors, organizational factors, efficiency and performance, and specific components and indicators of each dimension. Also, based on the results of Friedman's test, there is a significant difference between the ranks of the dimensions and components of this model. Conclusion: The lack of a two-way correlation of the dimensions of the model indicates the lack of flexibility and modification of the components of this program. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - Modeling the Structural Equations of Accreditation of the Training Program of Human Resources of Education of Qazvin Province
    Curriculum Research Journal , شماره 12 , سال 4 , تابستان 1402
    Purpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched.Methodology: چکیده کامل
    Purpose: There is still no model for accrediting the educational programs of this organization. Based on this, the modeling of the structural equations of the accreditation of the educational program of human resources of Qazvin province has been researched.Methodology: This research is practical in terms of collecting survey data and cross-sectional time. The statistical population of the research was 16,689 education personnel of Qazvin province based on the data of the LTMS system. The sample size was estimated to be 300 people using the Krejcie and Morgan table and was selected by stratified random method. To collect the data, a researcher-made questionnaire was used from the qualitative section, and to describe them, average and standard deviation statistics were used. Confirmatory factor analysis and Friedman's test were used to analyze the data in spss and smartpls software at a significance level of 0.05.Findings: Based on the results of the confirmatory factor analysis test, the accreditation model of the Qazvin province education human resources training program has the dimensions of human resources, contextual factors, organizational factors, efficiency and performance, and specific components and indicators of each dimension. Also, based on the results of Friedman's test, there is a significant difference between the ranks of the dimensions and components of this model.Conclusion: The lack of a two-way correlation of the dimensions of the model indicates the lack of flexibility and modification of the components of this program. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بررسی مؤلفه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی و تعیین ابعاد و شاخص‌های آن (مطالعۀ موردیِ دورۀ دوم متوسطه مدارس شهر تبریز)
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1400
    هدف اصلی پژوهش حاضر این است که نخست وضعیت موجود مؤلفه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی برای دورۀ دوم متوسطه را بررسی‌کند و سپس، ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن را توصیف و تحلیل کند. این پژوهش ازنظر ماهیت داده‌ها از نوع آمیخته است و در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در روش کیفی چکیده کامل
    هدف اصلی پژوهش حاضر این است که نخست وضعیت موجود مؤلفه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی برای دورۀ دوم متوسطه را بررسی‌کند و سپس، ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن را توصیف و تحلیل کند. این پژوهش ازنظر ماهیت داده‌ها از نوع آمیخته است و در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در روش کیفی با 18 متخصص رشتۀ برنامه درسی مصاحبه تا حد اشباع انجام‌گرفت. برای استخراج نتایج حاصل از مصاحبه‌ها از روش کدگذاری دومرحله‌ای استفاده شده‌است. جامعۀ آماری در بخش کمی شامل معلمان نواحی پنج‌گانه تبریز بودند که در دورۀ دوم متوسطه در سال تحصیلی (98-99) تدریس‌می‌کردند. در تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از روشهای آماری جهت اعتباریابی شاخصه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی (به دست آمده از مرحله اول) با استفاده از روشهای آلفا کرونباخ، محاسبه ضریب CVR و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شده‌است. یافته‌های ما چهار بُعد کلیِ اهداف، محتوا، روشها، و اصول آموزشی در تدوین برنامۀ درسی چندفرهنگی را شناسایی-کرد. هم‌چنین، یافته‌ها نشان‌داد که در مولفۀ اهداف چندفرهنگی در نظام فعلی آموزشی ایران، میانگین نمرۀ تجربی به طور معناداری بیشتر از میانگین نظری است. بدین ترتیب، مشخص‌شد وضعیت هدف‌گذاری در خصوص آموزشهای چندفرهنگی، نظام فعلی در وضعیت مطلوبی قراردارد اما در خصوص سه بُعد محتوا، روشها، و اصول برنامۀ درسی چندفرهنگی میانگین به‌دست‌آمده، در حدود میانگین نظری است. بنابراین، میزان توجه و اجرای سه بعُد مذکور در نظام آموزش فعلی در حال حاضر در وضعیت متوسط قرار دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - Designing A Problem-Solving Skills Curriculum Model for Preschool Children and Validating It
    Biannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 5 , بهار 2022
    The aim of this study was to design a problem-solving curriculum model for preschool children and validating it. In this study, a mixed exploratory approach (qualitative-quantitative) was used. In the qualitative part, the population included curriculum specialists, edu چکیده کامل
    The aim of this study was to design a problem-solving curriculum model for preschool children and validating it. In this study, a mixed exploratory approach (qualitative-quantitative) was used. In the qualitative part, the population included curriculum specialists, educational psychologists and preschool teachers, and new domestic and foreign theoretical foundations. Based on the criterion sampling method, 13 sources were studied and for the interview, the purposeful snowball sampling method was used and finally the sample size was considered to reach theoretical saturation (36 people). In the quantitative part, the statistical population included curriculum specialists, educational psychologists, and preschool educators. The sample size was determined based on Cochran's formula of 357 people and proportional block random sampling method was used. Data were collected in the qualitative part through semi-structured in-depth interviews and in the quantitative part through a researcher-made questionnaire. Qualitative findings were obtained by content analysis and Max QDA software. The findings of the qualitative section represent a comprehensive theme, organizing themes at two levels, the first of which includes the nine elements of the curriculum (aims, content, teaching method, learning activity, teaching materials, space, time, grouping, evaluation) and the second level includes the characteristics of each of these elements. Each of the second level organizing themes also has a number of basic themes. To validate this model, factor analysis and structural equations were used in Smart PLS3 software پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - الگوی شایسته‌گرایی مدیران با رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) (مورد مطالعه : دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان)
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1402
    پژوهش حاضر باهدف شناسایی شایستگی‌های مدیران رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان انجام شده است، این پژوهش ترکیبی از فراتحلیل از نوع تحقیقات کیفی می‌باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. روش چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف شناسایی شایستگی‌های مدیران رویکرد آموزش الکترونیک (مجازی) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان انجام شده است، این پژوهش ترکیبی از فراتحلیل از نوع تحقیقات کیفی می‌باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. روش پژوهش به لحاظ نوع پژوهش، داده‌بنیاد می‌باشد. جامعه آماری خبرگان (حداقل 5 سال سابقه مدیریتی) به روش گلوله برفی ۳۰ نفر انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها مصاحبه تا اشباع نظری بود. روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. حاصل تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که مؤلفه‌های شایسته‌گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی ۱۸۶ گویه، ۱۲ مؤلفه و ۴ بُعد بود. در بخش کمی از آزمون فریدمن استفاده شده بوده اولویت‌ها بر اساس وزن‌دهی میانگین استفاده شد. شایسته‌گرایی تخصصی - دانشی (شایستگی‌های آموزشی، شایستگی‌های پژوهشی، شایستگی‌های علمی، شایستگی‌های مهارتی)،شایسته‌گرایی ارتباطی (شایستگی‌های فردی، شایستگی‌های سازمانی، شایستگی‌های اجتماعی)، شایسته‌گرایی ساختاری - حرفه‌ای (شایستگی‌های فناوری و تکنولوژی، شایستگی‌های عقلانی، شایستگی‌های شخصیتی) شایسته‌گرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگی‌های اعتقادی، شایستگی‌های معنوی دینی و فرهنگی) شکل گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - اعتبارسنجی الگوی مفهومی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1400
    این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نف چکیده کامل
    این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن براساس ضریب CVR برابر با 84.09 درصد و پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ برابر با 0.89 بود. برای تحلیل داده های پژوهش نیز در بخش توصیف آماری از میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباط آماری از تحلیل عاملی تأییدی نوع دوم استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از طریق نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل شد. براساس نتایج این پژوهش، الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تمامی گویه های مؤلفه های 4گانه خود را تبیین می کند، الگو برازش مناسبی دارد و تمامی روابط آن براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم معنی دار است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است.واژگان کلیدی: اعتبارسنجی، برنامه درسی، تلفیق، تربیت‌معلم، دانشگاه فرهنگیان پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش دوره دوم متوسطه استان مرکزی
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی) انجام‌شده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی) انجام‌شده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد و بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری شامل دو بخش است؛ بخش کیفی جامعه آماری شامل کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی که به روش بر اساس روش نمونه‌گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی 15 نفر شرکت داشتند. روش تحلیل داده‌ها استفاده از کدگذاری باز بود. بخش کمی شامل کلیه مدیران دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی به تعداد 175 نفر (85 نفر زن و 90 نفر) مرد بود. نمونه‌گیری با استفاده از جدول مورگان 118 نفر (57 زن و 61 مرد) بود. روایی ابزار سنجش از طریق (CVR) و اعتبار آن به‌وسیله‌ی آلفای کرونباخ تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل عاملی تأییدی) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش نشاند داد که الگوی بالندگی از شش بعد به ترتیب اولویت عبارت‌اند از 1-بالندگی رهبری 2-بالندگی فردی 3-بالندگی حرفه‌ای 4-بالندگی سازمانی 5-بالندگی اجتماعی/فرهنگی 6-مهارت‌های اقتصادی/سیاسی، 24 مؤلفه و 143 شاخص نهایی شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - شناسایی شاخص‌های شایسته‌گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزش‌های مجازی
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401
    این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایسته‌گرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزش‌های مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت‌گرفته است. جامع چکیده کامل
    این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایسته‌گرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزش‌های مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت‌گرفته است. جامعه آماری کلیه خبرگان که دارای شرایط حداقل 5 سال سابقه مدیریتی، صاحب نظر در حوزه شایسته گرایی و دارای تجربه و تألیفاتی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه‎ساختارمند گردآوری گردید و در سی و مین مصاحبه، داده ها به اشباع نظری منتج و مصاحبه ها متوقف گردید. یافته را حاصل تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که مؤلفه‌های شایسته گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی 186 گویه، 12 مؤلفه و 4 بُعد بود. شایسته گرایی تخصصی - دانشی (شایستگی های آموزشی، شایستگی های پژوهشی، شایستگی های علمی، شایستگی های مهارتی)، شایسته گرایی ارتباطی (شایستگی های فردی، شایستگی های سازمانی، شایستگی های اجتماعی)، شایسته گرایی ساختاری - حرفه ای (شایستگی های فناوری و تکنولوژی، شایستگی های عقلانی، شایستگی های شخصیتی) شایسته گرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگی های اعتقادی، شایستگی های معنوی دینی و فرهنگی) گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - تحلیل تدریس چند فرهنگی اساتید دانشگاه(فرصت‌ها و چالش‌ها)
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1400
    مهم‌ترین روند آموزشی نظام آموزش عالی، تدریس است که توان پویایی‌سازی ذهنی و عملکردی دانشجویان از هر قوم و فرهنگی را دارد. اساتید دانشگاه‌ها با احاطه بر کلیه میراث به‌جامانده از اقوام ایرانی خواهند توانست پویندگی‌های آموزشی را در مسیر تعالی و هدفمند هدایت نمایند. این پژوه چکیده کامل
    مهم‌ترین روند آموزشی نظام آموزش عالی، تدریس است که توان پویایی‌سازی ذهنی و عملکردی دانشجویان از هر قوم و فرهنگی را دارد. اساتید دانشگاه‌ها با احاطه بر کلیه میراث به‌جامانده از اقوام ایرانی خواهند توانست پویندگی‌های آموزشی را در مسیر تعالی و هدفمند هدایت نمایند. این پژوهش باهدف تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی تدریس چند فرهنگی اساتید دانشگاه انجام شد. پژوهش حاضر از رویکرد تحقیق کیفی و از روش مصاحبه استفاده شد و شامل مصاحبه با جامعه‌ی موردمطالعه (متخصصان برنامه درسی، روان‌شناسان تربیتی، جامعه‌شناسان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در سه دسته‌ی علوم انسانی علوم پایه و فنی مهندسی) در یک بخش و در بخش دیگر مطالعه عمیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و مقالات و کتاب‌های به‌روز است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و از نوع گلوله برفی به تعداد 27 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده شد. شیوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون برای تجزیه تحلیل داده‌های مصاحبه‌ها استفاده شد، به این طریق که ابتدا مصاحبه‌ها پیاده‌سازی شده و مفاهیم، مضامین و کدهای اولیه و پایه استخراج و داده‌های نهایی به دست آمد. (سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و الگوی موردنظر استخراج گردید. یافته‌ها حاکی از آن بود که شناخت و آگاهی، عملکرد رفتاری، عملکرد آموزشی و همچنین عملکرد تدریس، محتوا و سیاست‌های آموزشی به ترتیب فرصت‌ها و چالش‌های تدریس چند فرهنگی از دیدگاه اساتید دانشگاه‌های آزاد استان کرمانشاه است. با توجه به چالش‌های موجود برای انجام تدریس چند فرهنگی، می‌توان با استفاده بهینه از فرصت‌های موجود، فضای تدریسی دانشگاه‌های موردمطالعه را چند فرهنگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان از اقوام متعدد را نیز تقویت و در مسیر هدفمند جامعه هدایت نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - طراحی ،الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی (مورد مطالعه: شهر تهران)
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 58 , سال 15 , زمستان 1402

    پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری ت چکیده کامل

    پژوهش حاضر ارائه الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر نوع داده کیفی ، از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد سیستمی (پارادایمی ) است. جامعة مورد نظر شامل خبرگان حوزه منابع انسانی دارای تحصیلات دکتری تخصصی و در این زمینه صاحب تالیف، مقاله، پژوهش و تجربه عملی می باشند بر اساس روش نمونه‎گیری نظری گلوله‌برفی و بر اساس اشباع نظری داده‌ها، 15 نفر خبره برای مصاحبه انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبة نیمه‌ساختاریافته بود که در آن، ابعاد، مؤلفه‌ها وشاخص های الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس ابتدایی شهر تهرانتنظیم شد. برای فرم مصاحبة یادشده ابتدا بخشی از الگوها، یافته‌ها، مطالعات و نظریه‌های ملی و جهانی بررسی ، سپس، با کدگذاری باز، شاخص‌ها احصا شدند و از طریق کدگذاری محوری، در قالب ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌ها مقوله‌بندی شد، برای 15 نفر از خبرگان ارسال و به کمک کدگذاری انتخابی از طریق مصاحبه، فن دلفی و بارش فکری ابعاد و مؤلفه‌ها شناسایی شد. در نتیجه، 5 بعد، 16 مؤلفه و111 شاخص برای الگوی رهبری در قرن 21 برای مدیران مدارس دوره ابتدایی نهایی شد. پس از تأیید نهایی و اولویت‌بندی خبرگان، ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های سازندة الگو ترسیم و مجدداً الگوی یادشده توسط خبرگان اعتباریابی شد.

    پرونده مقاله