بررسی مقایسهای پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس نوع دورههای تحصیلی و سهمیههای پذیرفته شده
محورهای موضوعی : برنامه درسیمجتبی معظمی 1 , مجید ابراهیمی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران.
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, انگیزه پیشرفت, تفکر انتقادی, مهارتهای شناختی,
چکیده مقاله :
آموزش عالی، همواره با مشکلاتی در زمینة محدودیت های آموزش و پژوهش روبه رو بوده است و تحقق اهداف از پیش تعیین شده تا حد زیادی بستگی مستقیم به میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. در همین راستا پژوهش حاضر، به دنبال بررسی مقایسه ای پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس نوع دوره های تحصیلی و سهمیه های پذیرفته شده می باشد. بدین منظور نمونه ای از بین جامعه آماری دانشجویان مشروط نیم سال اول سال تحصیلی 1398- 1397 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در دو دورۀ کاردانی وکارشناسی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سنجش تفکّر انتقادی است که موسوم به آزمون نوشتاری تفکّر انتقادی می باشد . برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های تحقیق از آمار استنباطی و آزمون T و تحلیل واریانس در نرم افزار SPSS 25 استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده می توان بیان کرد که آموزش تفکر انتقادی بدون تأثیر عواملی همچون سهمیه و دورۀ تحصیلی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی تأثیر مثبت می گذارد. این نتایج شواهدی است که آموزش تفکر انتقادی به عنوان یک عامل مستقل نقش چشمگیر و جدی در آموزش و یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ایجاد می کند.
Higher education has always faced problems and limitations in instruction and research and realization of its goals have greatly depended on students’ academic progress. Thus, the present study looked for a comparative study of students’ academic progress based on educational levels and admitted quota. To this end, a sample was drawn from the population of conditioned associate and bachelor students of the first semester in academic year 2018-2019 at Islamic Azad University, Roudehen Branch. Data collection instrument was the questionnaire of critical thinking which is known as writing test of critical thinking. In order to analyze the data, inferential statistics of t-test and analysis of variance were conducted via SPSS 25. The results indicated that teaching of critical thinking without the effect of quota and levels has a positive impact on critical thinking and academic progress. The findings provide evidence for the significant and independent role of critical thinking instruction in teaching, learning and academic progress of higher education students.
_||_