سنجش داستان بانوی حصاری از هفت پیکرِ نظامی با کهنالگوی سفرِ قهرمان
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنراحله عبداله زاده برزو 1 , محمد ریحانی 2
1 - گروه زبان و ادبیّات فارسی واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراوان ، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیروان – ایران.
کلید واژه: نظامی, سفر قهرمان, کلید واژهها: کهنالگو, بانوی حصاری, هفت پیکر,
چکیده مقاله :
چکیده این پژوهش به سنجش داستان بانوی حصاری از هفت پیکر نظامی با کهن الگوی سفرِ قهرمان و نظریۀ کمپبل می پردازد. کمپبل، اسطوره شناس مشهور آمریکایی، سیر و سفر درونی انسان را در قالب قهرمانان اسطوره ای پی می گیرد و با بررسی قصّه ها و افسانه های جهان نشان میدهد که چگونه این کهن الگو در هر زمان و مکان، خود را در قالبی نو تکرار می کند تا انسان را به سفر درونی و شناخت خویشتن رهنمون شود. او سفرِ قهرمانان اساطیری را بر طبقِ الگویی واحد، متشکّل از سه بخشِ عزیمت، تشرّف و بازگشت می داند. در این پژوهش پس از گزارش نکات کلیدی داستان و بیان نظریۀ کمپبل نشان داده ایم که سفرِ شاهزادۀ جوانی که به قصد شکار از دروازۀ شهر می گذشته است نیز، از این الگو تبعیت می کند. او با دل برداشتن از جان، نخست از موانع راه سلوک آگاه می شود. به یاری پیر فرزانه دانش لازم را برای شکستن طلسم ها و یافتن درِ پنهان دژ می اندوزد و سپس به دیدار بانوی حصاری می شتابد. کهن الگوی پیر فرزانه و عناصر یاریرسان، زنان وسوسه گر و ... به همراه عناصر نمادین اعداد یک، دو و سه، حلقۀ انگشتری، خمیر، شیر، صدایِ دهل، کوه، گوشواره، غار، مروارید، و ... کهن الگوی قهرمان را تقویت می کنند.
Abstract This paper is intended to compare the allegorical story of fenced lady in the Haft Peykar of Nezami with the archetypes of the hero's journey and Campbell's theory. Campbell considers the mythological hero's journey based on the unit model consisting of three sections of departure, initiation, and return. In this study, having reported the key points and telling Campbell's story, we indicated that the journey of young prince who was going to pass the gate of the city for hunting also follows this pattern. With leaving the soul, he gets aware of the intricate path and its obstacles. With the help of an old wise man, he acquires the necessary knowledge to void the spell and find the hidden door of the castle. Then he runs for the fenced lady. Marrying the goddess in this story is a little different compared with hero's journey pattern; because marrying the goddess and obtaining the final blessing, the hero returns back to his people to accomplish his mission. Archetypes of wise man and helping elements, whisperer women etc. With the symbolic elements, the numbers of one, two and three, the ring, dough, milk, drum beat, mountain, earrings, cave, pearl etc. reinforce the archetype of hero.
فهرست منابع و مآخذ
_||_