تاثیر مولفه های "یاگیری مداوم"،"پژوهش و گفتگو" و "یادگیری گروهی" جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاهی به سازمان های یادگیری (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : مدیریت نوآوری های آموزشیبابک علیاءدونیقی 1 , محمد رحیم رسولی آزاد 2 , نجلا حریری 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, سازمانهای یادگیرنده, کتابخانههای دانشگاهی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گردیده. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان متخصص در علم اطلاعات و دانششناسی برای بخش کیفی و کلیه کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه آزاد در کل کشور برای بخش کمی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمهساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته با هفت مؤلفه و 39 شاخص تعیین شده از فرایند دلفی فازی بود. تحلیل دادههای کیفی با فنون دلفی در سه فاز انجام و برای دادههای کمی، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، مورد استفاده قرار گرفت. بارهای عاملی شاخصهای مدل ، همگی بالاتر از 6/0 (محدوده قابلقبول) قرار داشته که حاکی از تأثیرگذاری شاخصها در شکلگیری مؤلفههای مدل است. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابلقبول قرار داشتهاند. با اطمینان 99درصد، مناسببودن وضعیت برازش مدلهای اندازهگیری مؤلفههای پژوهش مورد تاییداست. پس از تحلیل دلفی، 7 مؤلفه و 39 شاخص باقیماند. نتایج آزمون t در بخش کمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفههای تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایینتر از متوسط است. با توجه به برازش مناسب، ارائه الگو ارائه شده است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، تحقیق،جستجو، گفت و شنود و یادگیری تیمی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است.
The purpose of this study is to provide a strategic model for transforming university libraries into learning organizations with emphasis on Islamic Azad University libraries. This article examines the impact of three components of continuous learning, research and dialogue and group learning to provide the desired model. The present research is of applied type and has been done by a mixed exploratory method (qualitative and quantitative). The statistical population consisted of 15 experts specializing in information science and knowledge for qualitative part, and all staff and administrators of Azad University libraries throughout the country for the quantitative part. The data collection tool was a semi-structured Delphi questionnaire in the qualitative part and a researcher-made questionnaire with seven components and 39 indicators of fuzzy Delphi process in the quantitative part. Qualitative data analysis with Delphi techniques was performed in three phases and for quantitative data, confirmatory factor analysis and structural equation modeling technique with PLS software were used. The factor loadings of the model indices are all higher than 0.6 (acceptable range), which indicates the effectiveness of the indices in the formation of model components. According to Cronbach's alpha coefficient and combined reliability, the value of AVE was equal to 0.5, so all the criteria in the latent variables of the research were in the acceptable range. With 99% confidence, the appropriateness of the fitting status of the research component measurement models is confirmed. After Delphi analysis, 7 components and 39 indicators remained. The results of t-test in the quantitative part showed that there was a significant difference between the desired and current situations in all components of transforming Islamic Azad University libraries into learning organizations. The current situation is lower than the average compared to the desired situation. Due to the proper fit, the pattern presentation is presented. This article examines the impact of three components of continuous learning, research, search, dialogue and team learning to provide the desired model.
_||_