تحلیل عامل تاییدی پرسشنامه فراشناخت کاربردی در ورزش های گروهی
محورهای موضوعی : روان سنجیرحمان اکبری 1 , طیبه شریفی 2 , شیرعلی خرامین 3 , جمال عابدی 4
1 - دانش آموخته ی دکتری گروه روان شناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 - نویسنده مسئول: استادیار گروه روان شناسی واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 - استادیار گروه روان شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
4 - استاد تمام دانشگاه دیویس کالیفرنیا
کلید واژه: فراشناخت کاربردی, پرسشنامه, تحلیل عامل تاییدی,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بررسی تحلیل عاملی تأییدی پرسشنامه فراشناخت کاربردی در ورزش های گروهی بود. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی ورزشکاران حرفه ای دسته یک و لیگ کشوری رشته های گروهی (فوتبال، والیبال، هندبال و بسکتبال) بودند و نمونه تحقیق شامل 800 نفر ورزشکار که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه فراشناخت کاربردی در ورزش های گروهی شامل 30 گویه بود که با مقیاس پنج درجه ای لیکرت (از خیلی کم=1، تا خیلی زیاد=5) درجه بندی شده بود. نتایج اجرای تحلیل عاملی نشان داد که مدل چهار عاملی، از جهت تفکیک سؤال ها و انطباق، با تحلیل عامل اکتشافی پرسشنامه مطابقت دارد. پایایی به دست آمده با استفاده از آلفای کرونباخ برای عامل های چهار گانه بین 50/0 تا 73/0 بود که نشان دهندة پایایی مناسب ابزار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد الگوی چهار عاملی پرسشنامه فراشناخت کاربردی در ورزش های گروهی، شامل سرعت ادراکی، برنامه ریزی، خودبازبینی و آگاهی دارای برازندگی مناسبی است.
The purpose of this study was to investigate the confirmatory factor analysis of Applied metacognition questionnaire in group exercise. The statistical population of the study consisted of all professional athletes in the first group and the national league of group disciplines (football, volleyball, handball, and basketball). The sample included 800 athletes selected by random cluster sampling. The applied metacognition questionnaire in group exercise consisted of 30 items that were graded with a five degree Likert scale (from very low = 1, very much = 5). The results of Factor analysis showed that the quadratic model is consistent with the exploratory factor analysis of the questionnaire for the purpose of separation of questions and adaptation. The reliability obtained using Cronbach's alpha for quadruple factors ranged from 0.51 to 0.73, indicating a good reliability of the tool. The results of confirmatory factor analysis indicated that the four-factor model of metacognitive questionnaire in group exercises, including perceived speed, planning, self-esteem, and awareness with appropriate fitness.
_||_