ارائه الگوی کارآفرینی دیجیتال در حوزه تجهیزات پزشکی ورزشی به روش دادهبنیاد
محورهای موضوعی : -مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی
مهدی رستگاری
1
,
سید علیرضا موسوی
2
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کارآفرینی دیجیتال, تجهیزات پزشکی ورزشی.,
چکیده مقاله :
مقدمه: کارآفرینی دیجیتال در حوزه تجهیزات پزشکی ورزشی به معنای استفاده از فناوریهای دیجیتال و اینترنت برای توسعه کسبوکاری پزشکی ورزشی است. کارآفرینی دیجیتال یک محرک اساسی در سیستم نوآوری است. ساختار، اهداف و سازوکارهای شبکهسازی کل سیستم کسبوکار را تغییر میدهد و در نهایت سطوح و ابعاد مختلف سیستم نوآوری را تحتتأثیر قرار میدهد. هدف از این مقاله ارائه الگوی کارآفرینی دیجیتال در حوزه تجهیزات پزشکی ورزشی به روش دادهبنیاد است.
روش پژوهش: این تحقیق در سال 1403 انجام شدکه ازلحاظ هـدف، کاربـردی و ازلحاظ نحوه گـردآوری اطلاعـات، از پژوهشهای کیفی است. جامعه آماری شامل خبرگان ورزشی است و حجم نمونه نیز با اشباع نظری 16 نفر با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی برآورد گردید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی و پایایی کار از معیارهای گوبا ولینکن استفاده شد. برای کدگذاری از نرمافزار مکس کیودا 20 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش نظاممند اشتراوس و کوربین بـا کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد.
یافتهها: در این پژوهش، کارآفرینی دیجیتال بهعنوان مقوله محوری مشخص گردید و مهمترین پیشرانهای مؤثر آن شامل تحلیل هوشمند، محتوای هوشمند، تجارت هوشمند، سواد دیجیتالی، انگیزه دیجیتال، بازیگران دیجیتال، توسعه کارآفرینی دیجیتال، فعالیت دیجیتال، قابلیتهای فناورانه، حکمرانی دیجیتال، آنالیز پیشرفته اطلاعات است.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر منجر به ارائه الگوی پارادایمی با عنوان الگوی کارآفرینی دیجیتال در حوزه تجهیزات پزشکی ورزشی گردید.
Introduction: Digital entrepreneurship in the field of sports medicine equipment means the use of digital technologies and the Internet for the development of sports medicine business. Digital entrepreneurship is a fundamental driver in the innovation system. It changes the structure, objectives and networking mechanisms of the entire business system and finally affects the different levels and dimensions of the innovation system. The purpose of this article is to present a model of digital entrepreneurship in the field of sports medical equipment using the Grounded Theory method.
Methods: This research was conducted in 2024, which was a qualitative research in terms of its purpose, application and in terms of the method of collecting information.
The statistical community includes sports experts and the sample size was estimated with the theoretical saturation of 16 people using snowball sampling. The data collection tool was a semi-structured interview. The validity and reliability of the work were used by Goba and Lincoln's criteria. Max Kyoda 20 software was used for coding. To analyze the data, the systematic method of Strauss and Corbin was done with open, axial and selective coding.
Results: In this research, digital entrepreneurship was identified as a central category and its most important effective drivers include smart analysis, smart content, smart business, digital literacy, digital motivation, digital actors, digital entrepreneurship development, digital activity, technological capabilities, digital governance, Advanced data analysis.
Conclusion: The present research led to the presentation of a paradigm model called the model of digital entrepreneurship in the field of sports medical equipment.
