ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار بر اساس مولفه های بازاریابی اجتماعی
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)صادقه آیینه وند 1 , علی دلاور 2 , افسانه مظفری 3 , نسیم مجیدی قهرودی 4
1 - علوم ارتباطات، دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه سنجش و اندازهگیری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
4 - استادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی اجتماعی, کیفیت زندگی, زنان سرپرست خانوار,
چکیده مقاله :
زنان سرپرست خانوار جزء گروه آسیبپذیر جامعه محسوب میشوند که با مشکلات، مصائب و موانع زیادی هم در سطح فردی و هم در سطح کلان در مقایسه با مردان سرپرست خانوار مواجهاند که کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از ابزارهای مهم در بهبود شاخصهای مهم کیفیت زندگی، ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری از طریق رسانه است. موضوعی که مورد توجه محققان فراوانی قرار گرفته است. یکی از این روشها بازاریابی اجتماعی است. بازاریابی اجتماعی کاربرد تکنیکهای بازاریابی تجاری به منظور تجزیه، تحلیل، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای تعیین شده است که به طور داوطلبانه بر رفتار مخاطبان هدف تأثیر میگذارد و منجر به بهبود رفاه شخصی و رفاه جامعه میگردد. استراتژی این تحقیق پیمایشی است و از طریق پرسشنامه صورت میگیرد. جامعه آماری در این تحقیق زنان سرپرست خانوار مراجعهکننده به مراکز کارآفرینی شهرداری تهران میباشد که در بهار ۱۳۹۸ مراجعه کردهاند. در این تحقیق از فرمول کوکران برای جامعه محدود به منظور محاسبه حجم نمونه استفاده شد. روش نمونهگیری این پژوهش نمونهگیری طبقهبندی نسبی بر اساس منطقه شهرداری است. در این پژوهش تأثیر هریک از ابعاد بازاریابی اجتماعی بر روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار سنجیده شد که عبارتاند از پیشنهادات اجتماعی، قابلیت دسترسی، هزینههای اجتماعی مشارکت، ارتباطات اجتماعی و سیاست و با توجه به آزمون تحلیل مسیر معلوم شد که همه پنج بعد بازاریابی اجتماعی در کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار اثر معناداری دارند.
Women heads of households are considered as a vulnerable group of society, who face many problems, hardships and obstacles both at the individual level and at the macro level compared to male heads of households, which affects their quality of life. One of the important tools in improving important indicators of quality of life is to create attitudinal and behavioral changes through the media. A topic that has attracted the attention of many researchers. One of these methods is social marketing. Social marketing is the application of commercial marketing techniques in order to analyze, design, implement and evaluate determined programs that voluntarily influence the behavior of the target audience and lead to the improvement of personal well-being and community well-being. The strategy of this research is a survey and it is done through a questionnaire. The statistical population in this research is female heads of households who referred to entrepreneurship centers of Tehran municipality, who referred in the spring of 2018. In this research, Cochran's formula for limited population was used to calculate the sample size. The sampling method of this research is relative classification sampling based on the municipal area. In this research, the impact of each dimension of social marketing on the quality of life of women heads of households was measured, which include social offers, accessibility, social costs, participation, social communication, and politics, and according to the path analysis test, it was found that all five dimensions of marketing Social factors have a significant effect on the quality of life of female heads of the household.
