-
مقاله
1 - نقش واسطه ای مهارت های اجتماعی، هوش معنوی و خلاقیت در رابطه بین سن ورود به مدرسه با پیشرفت تحصیلینشريه روانشناسی اجتماعی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1397این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی پیشرفت تحصیلی براساس سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان انجام شد و از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی (تلفیق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی چکیده کاملاین پژوهش با هدف بررسی مدلیابی پیشرفت تحصیلی براساس سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت در دانشآموزان انجام شد و از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری به طور خاص معادلات رگرسیونی (تلفیق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی سطح دوم) بود. جامعه آماری این پژوهش را، تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-96 به تعداد 1472 نفر تشکیل دادند. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه با توجه به تعداد متغیرهای مشاهده شده و تخصیص ضریب 15 برای هر متغیر، و با احتساب احتمال وجود پرسشنامههای ناقص 250 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، مقیاس هوش معنوی کینگ، مقیاس مهارت های اجتماعی ایندربیتزن، فوستر و مقیاس خلاقیت تورنس مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مدل پژوهش تایید گردید و به طور کلی 26درصد از پیشرفت تحصیلی توسط سن ورود به مدرسه، هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت قابل تبیین می باشد. همچنین سن ورود به مدرسه اثر مستقیم معنادار بر پیشرفت تحصیلی داشت و سن ورود به مدرسه با میانجیگری هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت اثر غیر مستقیمی بر پیشرفت تحصیلی نشان داد. با توجه به تاثیر سن ورود به مدرسه بر پیشرفت تحصیلی در جهت محتوای آموزشی به افراد توجه به این دو عامل می تواند پیرو متغیرهای واسط همانند هوش معنوی، مهارت های اجتماعی و خلاقیت، تاثیرات بسزایی بر پیشرفت تحصیلی ایجاد نماید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار بر اساس مولفه های بازاریابی اجتماعیابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402زنان سرپرست خانوار جزء گروه های آسیبپذیر جامعه محسوب می شوند که کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از ابزارهای مهم در بهبود شاخص های مهم کیفیت زندگی، ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری از طریق رسانه است. موضوعی که مورد توجه محققان فراوانی قرار گرفته است. چکیده کامل
زنان سرپرست خانوار جزء گروه های آسیبپذیر جامعه محسوب می شوند که کیفیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از ابزارهای مهم در بهبود شاخص های مهم کیفیت زندگی، ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری از طریق رسانه است. موضوعی که مورد توجه محققان فراوانی قرار گرفته است. یکی از این روش ها بازاریابی اجتماعی است. استراتژی این تحقیق پیمایشی است و از طریق پرسشنامه صورت می گیرد. جامعه آماری در این تحقیق زنان سرپرست خانوار مراجعه کننده به مراکز کارآفرینی شهرداری تهران هستند که در بهار ۱۳۹۸ مراجعه کرده اند. در این تحقیق از فرمول کوکران برای جامعه محدود به منظور محاسبه حجم نمونه استفاده شده است. روش نمونه گیری این پژوهش نمونه گیری طبقه بندی نسبی بر اساس منطقه شهرداری است. در این پژوهش تاثیر هریک از ابعاد بازاریابی اجتماعی بر روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار به کمک روش معادلات ساختاری و آزمون تحلیل مسیر سنجیده شده است که عبارتند از پیشنهادات اجتماعی، قابلیت دسترسی، هزینه های اجتماعی مشارکت، ارتباطات اجتماعی و سیاست و با توجه به آزمون تحلیل مسیر معلوم شده است که همه پنج بعد بازاریابی اجتماعی در کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار اثر معناداری دارند. لذا به نظر می رسد بازاریابی اجتماعی روشی خوب برای ارتقای شاخص های کیفیت زندگی است.
پرونده مقاله -
مقاله
3 - اثربخشی بازی درمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی(ADHD)تعالی مشاوره و روان درمانی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1399هدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان 11-9 ساله مبتلابه چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) انجام شد. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کودکان 11-9 ساله مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالیِ (ADHD) تحت حمایت درمانگاه حضرت علیاصغر (ع) شهرری در سال 98-1397 تشکیل دادند که 30 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب و در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) بهصورت تصادفی جایگزین شدند، ابتدا هر دو گروه با مقیاس نارسایی کنشوری اجرایی بار کلی (BDEFS- CA)، رفتار سازشی با مقیاس رفتار سازشی لیمبرت و همکاران (1974) سنجیده شدند سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای بازیدرمانی فلورتایم را دریافت کردند در پایان دوره از هر دو گروه با پرسشنامههای ذکرشده پسآزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معناداری 0/05 انجام شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) مؤثر بود به این صورت که بازیدرمانی فلورتایم، موجب کاهش نارسایی کنشهای اجرایی همچنین موجب کاهش رفتارهای ناسازش یافته در گروه آزمایش شد (0/01>p). نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی بازیدرمانی فلورتایم بر بهبود کنشوری و رفتار سازشی کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه بیشفعالی (ADHD)، بازیدرمانی فلورتایم میتواند بهعنوان روشی مؤثر درزمینه اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی (ADHD) مورداستفاده روانشناسان قرار گیرد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - تشخیص خطاهای رویهای دانشآموزان در جمع و تفریق اعداد اعشاری با استفاده از شبکههای بیزیآموزش و ارزشیابی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1398اعداد اعشاری یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در آموزش ریاضی است. با این وجود، دانشآموزان در کار با اعداد اعشاری با سختیهایی مواجه هستند. یک روش جهت بررسی علت سختی کار با اعداد اعشاری برای دانشآموزان، تحلیل خطاهای آنها است؛ اما تشخیص خطاها در مهارتهای رویهای به خاطر ذ چکیده کاملاعداد اعشاری یکی از موضوعات مهم و پرکاربرد در آموزش ریاضی است. با این وجود، دانشآموزان در کار با اعداد اعشاری با سختیهایی مواجه هستند. یک روش جهت بررسی علت سختی کار با اعداد اعشاری برای دانشآموزان، تحلیل خطاهای آنها است؛ اما تشخیص خطاها در مهارتهای رویهای به خاطر ذات بیثباتشان کار دشواری است. این مطالعه، مسئله تشخیص خطاهای رویهای دانشآموزان را در زمینه جمع و تفریق اعداد اعشاری، توسط پیشنهاد و ارزیابی یک رویکرد مبتنی بر احتمال با استفاده از شبکههای بیزی مورد بررسی قرار میدهد. این رویکرد، یک شبکه علّی بین خطاهای رویهای در جمع و تفریق اعداد اعشاری با سؤالات آزمون در نظر میگیرد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، کمی میباشد. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان پایه ششم شهر بیرجند در سال تحصیلی 97-96 بودند که از بین آنها تعداد 407نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. عملکرد شبکه با استفاده از دو نوع از موقعیتهای آزمون، یکی استفاده از دادههای دوتایی (نمرهگذاری صحیح - غلط) و دیگری استفاده تشخیصی از پاسخهای غلط توسط یک آزمون چندگزینهای مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد شبکه بیزی با استفاده از دادههای دوتایی عملکرد ضعیفی در تشخیص خطاها داشت اما استفاده تشخیصی از پاسخهای غلط دانشآموزان، عملکرد شبکه را به طور قابل ملاحظهای بهبود بخشید که ضریب توافق کاپا برای آن در جمع و تفریق اعداد اعشاری به بالای 90 درصد رسید. این نتایج پیشنهاد میکند تشخیص قابل اعتماد خطاهای رویهای در جمع و تفریق اعداد اعشاری میتواند با استفاده از چارچوب شبکههای بیزی با استفاده از پاسخهای غلط دانشآموزان به دست آید. پرونده مقاله -
مقاله
5 - ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار بر اساس مولفه های بازاریابی اجتماعیابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 51 , سال 13 , زمستان 1402زنان سرپرست خانوار جزء گروه آسیبپذیر جامعه محسوب میشوند که با مشکلات، مصائب و موانع زیادی هم در سطح فردی و هم در سطح کلان در مقایسه با مردان سرپرست خانوار مواجهاند که کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از ابزارهای مهم در بهبود شاخصهای مهم کیفیت زندگی، ای چکیده کاملزنان سرپرست خانوار جزء گروه آسیبپذیر جامعه محسوب میشوند که با مشکلات، مصائب و موانع زیادی هم در سطح فردی و هم در سطح کلان در مقایسه با مردان سرپرست خانوار مواجهاند که کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. یکی از ابزارهای مهم در بهبود شاخصهای مهم کیفیت زندگی، ایجاد تغییرات نگرشی و رفتاری از طریق رسانه است. موضوعی که مورد توجه محققان فراوانی قرار گرفته است. یکی از این روشها بازاریابی اجتماعی است. بازاریابی اجتماعی کاربرد تکنیکهای بازاریابی تجاری به منظور تجزیه، تحلیل، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای تعیین شده است که به طور داوطلبانه بر رفتار مخاطبان هدف تأثیر میگذارد و منجر به بهبود رفاه شخصی و رفاه جامعه میگردد. استراتژی این تحقیق پیمایشی است و از طریق پرسشنامه صورت میگیرد. جامعه آماری در این تحقیق زنان سرپرست خانوار مراجعهکننده به مراکز کارآفرینی شهرداری تهران میباشد که در بهار ۱۳۹۸ مراجعه کردهاند. در این تحقیق از فرمول کوکران برای جامعه محدود به منظور محاسبه حجم نمونه استفاده شد. روش نمونهگیری این پژوهش نمونهگیری طبقهبندی نسبی بر اساس منطقه شهرداری است. در این پژوهش تأثیر هریک از ابعاد بازاریابی اجتماعی بر روی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار سنجیده شد که عبارتاند از پیشنهادات اجتماعی، قابلیت دسترسی، هزینههای اجتماعی مشارکت، ارتباطات اجتماعی و سیاست و با توجه به آزمون تحلیل مسیر معلوم شد که همه پنج بعد بازاریابی اجتماعی در کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار اثر معناداری دارند. پرونده مقاله