اندازه گیری قدرت بازار و کارایی هزینه ی تولید و توزیع گوشت گاو و گوساله در ایران
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
فاطمه علیجانی
1
,
محمود صبوحی
2
1 - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
2 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
کلید واژه: شاخص هرفیندال, قدرت بازار, گوشت قرمز,
چکیده مقاله :
در این مطالعه ساختار بازارهای گوشت گاو و گوساله ی داخلی با استفاده از معادله های همزمان با روش سازمان صنعتی تجربی نو بررسی شد . داده های مطالعه مربوط به دوره ی (1350 -1385) بوده و از شاخص هرفیندال به عنوان یک متغیر در معادله ی حاشیه ی بازار استفاده شده است . نتایج نشان داد که در طول دوره ی مورد مطالعه ، قدرت بازار و اثر کارایی هزینه در تولید و توزیع گوشت در داخل کشور ، به ترتیب 0/114و 0/523- است . در واقع ، تولید کنندگان دارای قدرت بازار نبوده و نمی توانند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند و بنگاهها ی تولیدی دارای کارایی هزینه بوده وایجاد منفعت می کنند.
The current study has explored the internal meat and beef market structure using simultaneous equation with new empirical Industrial organization (NEIO) method. Data were collected for 1971-2005 period .Also, Herfindal index was used as a variable in marginal market equation. Results showed that the market power and cost efficiency impacts in meat production and distribution were 0.114 and -0.523, respectively. In fact producers did not have market power and could not influance on prices. Production firms had cost efficiency and market profit.