اندازه گیری قدرت بازار و کارایی هزینه ی تولید و توزیع گوشت گاو و گوساله در ایران
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
فاطمه علیجانی
1
,
محمود صبوحی
2
1 - دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
2 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه زابل
الکلمات المفتاحية: شاخص هرفیندال, قدرت بازار, گوشت قرمز,
ملخص المقالة :
در این مطالعه ساختار بازارهای گوشت گاو و گوساله ی داخلی با استفاده از معادله های همزمان با روش سازمان صنعتی تجربی نو بررسی شد . داده های مطالعه مربوط به دوره ی (1350 -1385) بوده و از شاخص هرفیندال به عنوان یک متغیر در معادله ی حاشیه ی بازار استفاده شده است . نتایج نشان داد که در طول دوره ی مورد مطالعه ، قدرت بازار و اثر کارایی هزینه در تولید و توزیع گوشت در داخل کشور ، به ترتیب 0/114و 0/523- است . در واقع ، تولید کنندگان دارای قدرت بازار نبوده و نمی توانند قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند و بنگاهها ی تولیدی دارای کارایی هزینه بوده وایجاد منفعت می کنند.