آنالیز واماندگی کپسولهای CNG کامپوزیتی با بررسی تاثیر همزمان تغییر تعداد لایهها و کسر حجمی الیاف تقویت کننده
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین
سعید کریمی
1
(دانشجوی دکترای مهندسی مواد، دانشگاه شیراز.)
سیروس جوادپور
2
(دانشیار و عضو هیئت علمی بخش مهندسی مواد، دانشگاه شیراز)
کلید واژه: کپسول CNG, کامپوزیت زمینه پلیمری, آنالیز ترمومکانیکی, میکرو مکانیک, رشتهپیچی,
چکیده مقاله :
کپسولهای CNG کامپوزیتی، مزایای قابل توجهی نسبت به انواع فلزی خود دارند که از آن جمله میتوان به قابلیت ذخیره سازی گاز با فشار بالاتر، مکانیزمهای واماندگی ایمنتر، ویژگیهای مکانیکی بهتر، مقاومت بالاتر در برابر خوردگی و 2 تا 4 برابر وزن کمتر اشاره کرد. هدف اصلی این پژوهش، آنالیز ترمومکانیکی و ارزیابی کپسولهای CNG کامپوزیتی است. برای ساخت این کپسولها، یک رزین اپوکسی با کارایی بالا به عنوان فاز زمینه کامپوزیت زمینه پلیمری و الیاف کربن با استحکام بالا از نوع T-700S به عنوان فاز تقویت کننده انتخاب شد. پس از تعیین ویژگیهای گوناگون این دو بخش اصلی، ویژگیهای لمینای ناشی از آنها به کمک روابط میکرو مکانیک تعیین و برای ساخت آن نیز یک دستگاه رشتهپیچ 5 محوری ساخته شد. سپس با توجه به شرایط کاری بهینه دستگاه که در کسر حجمی 50 تا 60 درصد از الیاف تقویت کننده بدست میآمد، آنالیز ترمومکانیکی سه بعدی در کسر حجمی 55 ،50 و 60 درصد با استفاده از نرمافزار ANSYS-12 انجام شد. با توجه به نتایج این پژوهش، افزایش تعداد لایههای لمینت کامپوزیتی و کسر حجمی الیاف تقویتکننده، تأثیری متفاوت بر رفتار واماندگی آستر فلزی و لایههای کامپوزیتی دارند. از نتایج دیگر، تأثیر بسزای تنشهای حرارتی بر واماندگی لمینت است؛ در حالی که تأثیر آنها بر واماندگی آستر فلزی قابل چشمپوشی است.