ظرفیتسنجی معابر درونشهری بر مبنای ویژگیهای ساختاری و پیوند با فعالیتهای مجاور؛ مطالعه موردی منطقه 6 شهرداری شیراز
محورهای موضوعی : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: ریخت شناسی, شبکه معابر, کاربری زمین, گونه بندی,
چکیده مقاله :
ریخت شناسی شهری، را میتوان، دانش شناخت شکل و مطالعه ساختار شهر دانست که کمک میکند تا سلسله مراتب تغییرات شهری مشخص شود. با توجه به اینکه محیط کالبدی، زمینه ساز رفتارها و تحولات اجتماعی –اقتصادی بعدی است، شناخت عناصر کالبدی و اثرات آنها بر رفتارها برای پیش بینی تغییرات آتی ضروری است. از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده کالبد شهرها، شبکه معابر و کاربریهای مستقر در اطراف آنها است. مطالعه قابلیتهای شبکه معابر در خدمات رسانی به کاربریهای همجوار میتواند در برنامه ریزی و سیاست گذاری آتی مفید واقع شود. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین قابلیتهای ساختاری معابر و کاربری زمین در حدفاصل محور معالی آباد و شهرک گلستان (منطقه 6 شیراز) انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هر بخش از شبکه معابر در محدوده مطالعاتی به لحاظ ساختاری، از تواناییها و قابلیتهای به خصوصی برخوردار است که بایستی در مدیریت عرضه و تقاضای زیرساختها و خدمات ترافیکی مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس، میتوان یک گونه بندی از معابر بر مبنای قابلیتهای ساختاری آنها ارایه داد که در هر سطح، کاربریها بر مبنای ظرفیت شبکه توزیع شوند.
بهبهانی،ح و همکاران،(1374)،مهندسی ترافیک:تئوری و کاربرد، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران.
بهسرشت، علی،(1390)،استفاده از مدل هم ارزی در برآورد جذب سفر کاربریهای شهری:نمونه مطالعاتی منطقه 6 شهر تهران، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک.
سلطانی، علی،(1390)، مباحثی در حمل و نقل شهری با تاکید بر رویکرد پایداری،انتشارات دانشگاه شیراز.
گروه مولفان مهندسان مشاور طرح و راهبرد پویا، (1391)، مرجع شهرسازی، انتشارات آذرخش.
Boarent,M. and R.Crane(2011).The Influence of Land Use on Travel Behavior:Specification and Estimation Strategies.Transportation Research Part A35(9),823-845.
Borchert,J. (1961). The Twin Cities Urbanized Area:Past,Present,Future. Geographical Review.
Dill, J.(2004).Measuring Network Connectivity for Walking & Biking. In 88th Meeting of the Transportation Research Board,Washington D.C
Garrison, W.l and Marble,D.(1965). The Structure of Transportation Networks.(Evanston,Il:Transportation Center Northwestern University).
Gu,B.O. (2001). A Study on the Birth & Growth of Building Program in the Context of Street Layout,M.A, Thesis, Seoul National University.
Hillier, B. (1998). The Common Language of Space: A Way of Looking at the Social, Economic and Environmental Functioning of Cities on a Common Basis, Bartlett School of Graduate Studies , University College London.
Hillier, B. (2007). Space is the Machine, Cambridge University Press, electronic edition published.
Kasemsook, A. (2003). Spatial and Functional Differentiation: A Symbiotic and Systematic Relationship, 4th International Space Syntax Symposium, London.
Keeble,L.(1969).Principles and Practice of Town planning.
Levinson,D. and F, Xie.(2006). The Co-evolution of Land Use and Road Networks.(Presented at the 53rd North America Conference of Regional Science Association International in Torento,Canada.
Marshall,S.(2000).The Potential Contribution of Land Use Policies toward Sustainable Mobility toward Activation of Travel Reduction Mechanisms,Vol.13.
Marshall,S.(2005).Streets and patterns,London,Spon Press.
Min,k.(2007). The Effect of spatial Configuration on Land use and Land value in Seoul. Proceedings of 6th International space syntax symposium,Istanbul.
Song, Yan & Gerrit-Jan Knaap (2004), “Measuring Urban FormIs Portland Winning the War on Sprawl”? Journal of the American Planning Association,Vol. 70, No. 2. (pp 210- 225).
Soltani, Ali (2014). Design for Movement, Scholar’s Press, Berlin.
Stiny G, March L, (1985), "Design Machines" Environment and Planning Journal.
Xie,F. and D. Levinson.(2007).Measuring the structure of road networks.Geographical Analysis.