شیوه درمانی ذهن آگاهی با رویکرد یادگیری
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - استادیار، گروه الهیات، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: ذهن آگاهی, شیوه درمانی, یادگیری, افکار و احساسات,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی شیوه درمانی ذهن آگاهی با تاکید بر یادگیری و عوامل مؤثر بر آن، مرور نظریه های ذهن آگاهی و آموزش های مبتنی بر ذهن آگاهی می باشد، روش تحقیق پژوهش حاضر روش اسنادی (کتابخانه ای) می باشد. ذهن آگاهی، آگاهی لحظهبهلحظه از حسهای بدنی مانند احساس گرما و سرما، فشار، سوزش و درد، افکار و احساسات میباشد. آموزشهای مبتنی بر ذهن آگاهی، با بهکارگیری تکنیک های مراقبه در جهت افزایش فهم و آگاهی از افکار، احساسات و حسهای بدنی خودکار و غیرارادی، برنامهریزیشده است. بهطوریکه بتوان با بهکارگیری تکنیک های آن، پاسخهای وابسته به این افکار، احساسات و حسهای بدنی را از حالت خودکار خارج کرده و در بروز و تجربه آنها تغییرویادگیری ایجاد نمود
The aim of the present study is to examine the mindfulness treatment method with an emphasis on learning and the factors affecting it, to review the theories of mindfulness and mindfulness-based training. The research method of the present study is the documentary (library) method. Mindfulness is the moment-by-moment awareness of physical sensations such as heat and cold, pressure, burning and pain, thoughts and feelings. Mindfulness-based training is planned to increase understanding and awareness of automatic and involuntary thoughts, feelings and physical sensations by using meditation techniques. So that by using its techniques, the responses related to these thoughts, feelings and physical sensations can be removed from the automatic state and change and learn in their occurrence and experience.
منابع 1-اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچادر سی، اسمیت، ادوارد ای، بم، داریل چ، هوکسما، سوزان توآن. (1904). زمینه روانشناسی هیلگارد. (ترجمه براهنی، محمد نقی، بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، شاملو، سعید، شهرآرای، مهرناز، کریمی، یوسف، کاهان، نیسان، محی الدین، مهدی، هاشمیان، کیانوش، 1391). تهران: نشر رشد.
2-امین پور، حسن؛ بایران نژاد، حوریه؛ داوودی، کیوان (1395). رابطه مهارتهای ذهن آگاهی و اعتقادات دینی با اعتیاد به اینترنت. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 5 (10): 174- 183.
3-آلستون، ويليام، (۱۳۹۵). احياي طبيعت گرايانه دين: دين و چشم اندازهاي نو، (غلامحسين توكلي، مترجم). قم، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
4-بهرامی احسان، هادی، پور نقاش تهرانی، سعید و زنجانی طبسی، رضا. (1385). سنجش بهزیستی روانی: ساخت یک ابزار ارزیابی جدید. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 2، 170-161.
۵-محمد، پارسا، روانشناسی یادگیری، ص۱۱، تهران، پیام نور، ۱۳۸۵، چاپ چهارم
۶-پويمن، لوئيس. پي. (1380). «معرفتشناسي و باور ديني»، ترجمه ايرج احمدي، نقد و نظر، سال هفتم، شماره 3 و 4 (پياپي 27-28
۷-پلانتينگا، آلوين، (1395). عقل و ايمان (بهناز صفري، مترجم). مقابله و تصحيح حميد بخشنده، قم، دانشگاه قم، انتشارات اشراق
۸-تیاویکس، نلسون، الن سی ایزرائل، (2005)، اختلالات رفتاری کودکان، (ترجمه منشی طوسی، محمدتقی، ۱۳۹۶)، مشهد: آستان قدس رضوی
۹-سیف، علی اکبر (۱۳۹۰). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: آگاه.
۱۰-شفیعی، فائزه، امینی فسخودی، مریم. (1396). اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش فاجعهآمیزی و شدت درد در بیماران دارای درد مزمن عضلانی- اسکلتی. فصلنامه علمی- پژوهشی بیهوشی و درد. 7،3، 10-1.
۱۱-شولتز دوان: شولتز سیدنی الن (۱۳۹۵). نظریههای شخصیت (یحیی سید محمدی مترجم). تهران: ویرایش.
۱۲-شرقی، محمدرضا (1392). خانواده متعادل ”آناتومی خانواده ”، تهران: انجمن اولیا و مربیان
۱۳-فیاض، ایراندخت، کیانی، ژاله. (1390). بررسی سلامت روانی نوجوانان پرورشگاه شهید دستغیب و نمازی شهر شیراز. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 2،1، 48-19.
۱۴-کوزولین الکس (۱۳۹۱). روانشناسی ویگوتسگی: سیر تحول اندیشهها (حبیب الله قاسمزاده مترجم). تهران: آگاه.
۱۵-مداحی، محمد ابراهیم، صمدزاده، مونا، کیخای فرزانه، محمد مجتبی. (1390). بررسی ارتباط میان جهتگیری مذهبی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی. 1،2، 63-53.
۱۶-محمدخانیان نسب فیروزآبادی، نجمه (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر میزان مهارت اجتماعی کودکان، کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی، مطالعات اجتماعی و روانشناسی.
۱۷-نادری، محمدعلی، سجادیان، الناز. (1390). تحلیل روابط بین معنای معنوی با بهزیستی معنوی، شادی ذهنی، رضایت از زندگی، شکوفایی روانشناختی، امید به آینده و هدفمندی در زندگی دانشجویان. فصلنامه طلوع بهداشت. 10، 3، 68-54.
17-Buschgens, C. J. van Aken, M. A. Swinkels, S. H. Ormel, J. Verhulst, F. C. & Buitelaar, J. K. (2010). Externalizing behaviors in preadolescents: familial risk to externalizing behaviors and perceived parenting styles. European child & adolescent psychiatry, 19(7), 567-575
. 18-Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10,125-143
. 19-Beitel, M. Genova, M. Schuman, O. Zev, A. Ruth A.Kelly, S. & Margolin, A. (٢٠٠٧). Reflections by inner-city drug users on a Buddhist-based spirituality focused therapy: A qualitative study. American Journal of Orthopsychiatry, ٧٧(١): ١-٩.
20-Carighead, W. E. (2003) Behavioral & cognitive Behavioral psychotherapy. In G. Stricker & T. A. Widiger (vol. Eds.) & I. B. Weiner (Editor in chief) Handbook of psychology vol. 8, Clinical Psychology. NJ: Jone Wiley, & Sons.
21-Davidson, R. J. Kabat-Zinn, J. Schumacher, J. Rosenkranz, M. Muller, D. Santorelli, S. F Urbanowski, F. Harrington, A. Bonus, K. & Sheridan, J. F. (2003) Alterations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. Psychosomatic Medicine, 65(4), 564-570.
22-Dolahite, D. C. Lambert, N. M. (2007). Forsaking all others: How religious involvement promotes marital fidelity in Christian, Jewish, and Muslim couples. Rev Relig Res; 48(3):290-307.
23-Keyes, C. L. M. & Reitzes, D. C. (٢٠٠٧). The role of religious identity in the mental health of older working.
24-Krause, N. (٢٠٠٩). Life trauma, prayer, and psychological distress in late life. International Journal for the Psychology of Religion, ١٩(١), ٥٥- ٧٢.
25-Koenig, H. G. (2012). Religion, spirituality, and health: The research and clinical implications. ISRN psychiatry, 2012.
26-Kristeller, J. L. Baer, R. A. Wolver, R. Q. (2006), Mindfulness-based approaches to eating disorders In Baer, R. (Ed.) Mindfulness and acceptance-based interventions: Conceptualization, application, and empirical support, San Diego, CA: Elsevier.
27-Linehan M. M. (1993). Skills training manual for treating borderline personality disorder. New York (NY): Guilford Press,
28-Lynn Rew. R.N. & Joe Worng, L. I. B. (2006). A systematic review of associations among religiosity/ spirituality and adoleseent health and begaviors. Society for Adolesent Medicien, 38. 43-442.
29-Mackay, M. (2008). Hand book of research method in abnormal and clinical psychology. New York: Guilford Press: 342-376.
30-Revell, L. (٢٠٠٨). Spiritual development in public and religious schools: A case study. Religious Education, ١٠٣,١٠٢ – ١١٨.
31-Rippentrop, A.E. (2005). A review of the rote and religion and spirituality in chornic pain popuiations. Rehabilitation Psychology, 50, 278-284.
32-Walsh, J. Baliant, M. G. Smolira S. J. D. R. Fredericksen, L. K. & Madsen, S. (2009), "Predicting individual differences in mindfulness: The role of trait anxiety, attachment anxiety and attention control", Personality and Individual differences, 46, 94- 99.
33-Williams, M. & Penman, D. (2012). Mindfulness: A practical guide to finding peace in a frantic world.Piatkus. co. uk