بررسی تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس
محورهای موضوعی : نوآفرینی، نوآوری، رویکردهای نوین
جواد حسینی
1
,
محمدحسن حدادی
2
,
جبرئیل مرزی علمداری
3
,
حدیث دلیری
4
1 - گروه حسابداری، واحد هادیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،هادیشهر ، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ايران.
3 - مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جلفا
4 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک
کلید واژه: فرهنگ نوآوری, عملکرد بازار, نوآوری بازاریابی, نوآوری محصول, شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای میدانی، و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، کادر تحقیق و توسعه و کادر بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس میباشند. که بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس به تعداد 700 نفر می باشند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 248 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد آکسوی (2017) می باشد. که دارای روایی و پایایی قابل قبول می باشد. از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) فرضیات مورد آزمون قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی تاثیرگذار است.
The purpose of this study is to investigate the effect of innovation culture on market performance with the role of mediator, marketing innovation and product innovation in manufacturing companies located in the Aras Free Trade and Industrial Zone. The present study is an applied research in terms of its purpose, a field research in terms of its data collection method, and a descriptive research in terms of its nature. The statistical population of the study includes all managers, research and development staff, and marketing and sales staff of manufacturing companies located in the Aras Free Trade and Industrial Zone. Based on statistics and information received from the Aras Free Trade and Industrial Zone Organization, there are 700 people. Simple random sampling method was used to select the statistical sample, and the sample size was obtained using the Morgan table of 248 people. The data collection tool is the standard questionnaire of Aksoy (2017). It has acceptable validity and reliability. The hypotheses were tested using structural equation modeling (SEM) with the partial least squares (PLS) approach. The results of the hypothesis test show that innovation culture has an impact on market performance with a mediating role, marketing innovation, and product innovation in manufacturing companies.
