بررسی تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس
الموضوعات :
جواد حسینی
1
,
محمدحسن حدادی
2
,
جبرئیل مرزی علمداری
3
,
حدیث دلیری
4
1 - گروه حسابداری، واحد هادیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،هادیشهر ، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، هادیشهر، ايران.
3 - مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جلفا
4 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- تجارت الکترونیک
الکلمات المفتاحية: فرهنگ نوآوری, عملکرد بازار, نوآوری بازاریابی, نوآوری محصول, شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی، از نظر روش گردآوری اطلاعات از نوع پژوهشهای میدانی، و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، کادر تحقیق و توسعه و کادر بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس میباشند. که بر اساس آمار و اطلاعات دریافتی از سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس به تعداد 700 نفر می باشند. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 248 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد آکسوی (2017) می باشد. که دارای روایی و پایایی قابل قبول می باشد. از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) فرضیات مورد آزمون قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان میدهد فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی تاثیرگذار است.
