ارایه الگوی مدیریت جذب توریسم سلامت درآینده ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمانیا امین زاده 1 , علی حاجیها 2 , حسین وظیفه دوست 3 , فریدون رهنما رودپشتی 4
1 - دانشجوی دکتری،گروه مدیریت بازرگانی،دانشگاه ازاد اسلامی،واحد امارات
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - استاد تمام،گروه مدیریت بازرگانی،واحد علوم تحقیقات،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران
4 - استاد تمام،گروه حسابداری،واحد علوم تحقیقات،دانشگاه ازاد اسلامی،تهران
کلید واژه: : توریسم سلامت, ایران, داده بنیاد, دلفی,
چکیده مقاله :
چکیدهزمینه: با توجه به فرصت های مناسب اقتصادی-جغرافیایی کشور و ارزآوری صنعت گردشگری سلامت، استفاده از این فرصت ها نیازمند آینده نگری و نقشه راه مناسب، به منظور ارائه راهکار های لازم جهت جذب گردشگران سلامت می باشد.هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدیریت جذب گردشگری سلامت کشور، به منظور بهره برداری از فرصت های آینده این صنعت انجام شده است.روشها: در این پژوهش از استراتژی نظریه داده بنیاد و طرح نظام مند اشتراس-کوربین استفاده گردید. روش نمونهگیری به صورت نظری و برای جمع آوری اطلاعات و رسیدن به اشباع نظری، 18 مصاحبه نیمه ساختار یافته با پزشکان متخصص و مجریان حوزه گردشگری سلامت انجام شد. برای روایی و پایایی پژوهش از شیوه بررسی به وسیله اعضاء، مشارکتی بودن، روش مثلثسازی و روش بازآزمون استفاده گردید. نکات کلیدی مصاحبه ها طی مراحل سه گانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل و برای اولویت بندی آنها از روش دلفی استفاده شد.یافته ها: عوامل موثر بر جذب گردشگران سلامت کشور در قالب الگوی پارادایمی، با 16 مقوله و 51 مفهوم استخراج گردید. همچنین اولویت عوامل سازنده الگو با استفاده از روش دلفی و نظر خبرگان طی 2 مرحله تعیین و با انحراف معیار کمتر از 05/0 همگرا گردید. نتیجه: نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب چهار مقوله برنامه ریزی، مزیت هزینه ای، کیفیت خدمات درمانی، و نیروهای فنی و تخصصی در اولویت بالاتری قرار دارند و باید محور برنامه های آینده مدیریت جذب گردشگری کشور قرار گیرند.
Abstract Background: Given the appropriate economic-geographical opportunities of the country and earning foreign currency from the medical tourism industry, the use of these opportunities requires a proper and futurist roadmap, in order to provide the necessary solutions to attract medical tourists.Objective: The present study aims to provide a model for managing attract of medical tourism in the country, in order to take advantage of the future opportunities of this industry.Methods: In this study, the strategy of Grounded theory and systematic design of Strauss/Corbin were used. Theoretical sampling was used to collect information, and to achieve theoretical saturation, 18 semi-structured interviews were conducted with specialist physicians and health tourism executives. For the validity and reliability, the research method was used by the members, participation, triangulation and retesting method. The key points of the interviews were analyzed during the three stages of open, axial and selective coding and Delphi method was used to prioritize them.Results: Factors affecting the attraction of health tourists in the country were extracted with 16 categories and 51 concepts. The priority of the constructive factors of the model was determined using Delphi method and the opinion of experts in 2 steps and converged with standard deviation less than 0.05.Conclusion: The results showed that the four categories of planning, financial condition, quality of medical services, and technical and specialized forces are in the highest priority, respectively, and should be the focus of future plans of the country's tourism attraction management.
_||_