مصرف نمایشی جوانان: آیندهی مصرفگرایی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسیدنوید نوربخش 1 , پژمان جعفری 2 , فرهاد غفاری 3 , یزدان منصوریان 4
1 - کاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
pejman.jafari@srbiau.ac.ir
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
4 - دانشیار، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
mansourian@khu.ac.ir
کلید واژه: تفاوتهای جنسیتی, خود, مادیگرایی, مصرف نمایشی,
چکیده مقاله :
ارتباط بین جوانی و هریک از عرصههای مهم زندگی، از جمله اولویتهای ارزشی و پیامدهای رفتاری آن را میتوان به عنوان موضوع آینده پژوهی مورد مطالعه قرار داد. قرار گرفتن ایران در مرحلهی جوانی از منظر گذار سنی جمعیت، افزایش جمعیت شهرنشین، وجود شکافهای طبقاتی و اهمیت یافتن ارزشهای مادیگرایانه در زندگی شهری امروز، موجب ایجاد نوعی صحنه در بستر شهر، جهت نمایش دادن مصرف محصولات تجملی شده است. پژوهش حاضر در صدد بررسی ارتباط خود فردی (در مقابل خود رابطهای و جمعی) با میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی، و همچنین تأثیر مادیگرایی بر مصرف نمایشی است. بعلاوه، پژوهشگران به مطالعه پیرامون وجود تفاوت بین پسرها و دخترهای جوان، از نظر میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی در حوزهی مُد و پوشاک پرداختهاند. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از طریق ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی جوانان ساکن مناطق شمالی شهر تهران بودند که دادههای مورد نیاز از نمونهای به حجم 395 آزمودنی گردآوری شده و در نهایت، جهت تحلیل دادهها، از رگرسیون خطی ساده و تحلیل واریانس چند متغیره واریانس چند متغیره استفاده شده است. مطابق با نتایج بدست آمده، مادیگرایی بر مصرف نمایشی مُد و پوشاک تأثیر مستقیم داشته و میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی این طبقه از محصولات، در دخترها بیشتر از پسرهای جوان بوده است. همچنین بین خود فردی با میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی، رابطهای دیده نشد. البته نتایج حاصل شده، از میزان بسیار بالای فردگرایی در جامعهی آماری مورد مطالعه حکایت دارند.
The relationship between youth and each of the major areas of life, including value priorities and its behavioral implications, can be studied as a subject of future studies. Setting Iran at the young age in terms of age trend population, the increase in urban populations, the existence of class divisions and the importance of materialistic values in today's city life, has led to creating a scene in the city to showcase the consumption of luxury goods. The present research seeks to investigate the relationship between individual self (versus relational self and collective self) with the materialism and conspicuous consumption, as well as, the impact of materialism on conspicuous consumption. Furthermore, researchers have studied the difference between young boys and girls from the aspect of materialism and conspicuous consumption in fashion and clothing. The research method was a survey and data collection was done through a questionnaire. The statistical population of the present study was all young consumers living in north of Tehran. The required data is collected from a sample of 395 subjects and finally, for data analysis simple linear regression and multivariate analysis of variance have been used. According to the results, materialism has had a positive impact on conspicuous consumption of fashion goods and apparel, and the materialism and conspicuous consumption of this category of products in young girls were more than young boys. There was also no relationship between the individual self with materialism and conspicuous consumption. Of course, the results show a high level of individualism in the statistical society.
_||_