مصرف نمایشی جوانان: آیندهی مصرفگرایی
الموضوعات :سیدنوید نوربخش 1 , پژمان جعفری 2 , فرهاد غفاری 3 , یزدان منصوریان 4
1 - کاندیدای دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
pejman.jafari@srbiau.ac.ir
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
4 - دانشیار، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
mansourian@khu.ac.ir
الکلمات المفتاحية: تفاوتهای جنسیتی, خود, مادیگرایی, مصرف نمایشی,
ملخص المقالة :
ارتباط بین جوانی و هریک از عرصههای مهم زندگی، از جمله اولویتهای ارزشی و پیامدهای رفتاری آن را میتوان به عنوان موضوع آینده پژوهی مورد مطالعه قرار داد. قرار گرفتن ایران در مرحلهی جوانی از منظر گذار سنی جمعیت، افزایش جمعیت شهرنشین، وجود شکافهای طبقاتی و اهمیت یافتن ارزشهای مادیگرایانه در زندگی شهری امروز، موجب ایجاد نوعی صحنه در بستر شهر، جهت نمایش دادن مصرف محصولات تجملی شده است. پژوهش حاضر در صدد بررسی ارتباط خود فردی (در مقابل خود رابطهای و جمعی) با میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی، و همچنین تأثیر مادیگرایی بر مصرف نمایشی است. بعلاوه، پژوهشگران به مطالعه پیرامون وجود تفاوت بین پسرها و دخترهای جوان، از نظر میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی در حوزهی مُد و پوشاک پرداختهاند. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از طریق ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی جوانان ساکن مناطق شمالی شهر تهران بودند که دادههای مورد نیاز از نمونهای به حجم 395 آزمودنی گردآوری شده و در نهایت، جهت تحلیل دادهها، از رگرسیون خطی ساده و تحلیل واریانس چند متغیره واریانس چند متغیره استفاده شده است. مطابق با نتایج بدست آمده، مادیگرایی بر مصرف نمایشی مُد و پوشاک تأثیر مستقیم داشته و میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی این طبقه از محصولات، در دخترها بیشتر از پسرهای جوان بوده است. همچنین بین خود فردی با میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی، رابطهای دیده نشد. البته نتایج حاصل شده، از میزان بسیار بالای فردگرایی در جامعهی آماری مورد مطالعه حکایت دارند.
_||_