ارائه خط مشیهای بازطراحی سازمان بر مبنای مدل چنداقتضایی برتون با رویکرد توسعه کسب و کار هوشمند (مورد: شرکت ذوب آهن اصفهان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمهدی بهرامی 1 , اکبر اعتباریان خوراسگانی 2 , رضا ابراهیم زاده دستجردی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3 - استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
کلید واژه: طراحی سازمان, آسیب شناسی سازمانی, مدل چند اقتضایی برتون, شرکت ذوب آهن اصفهان,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف هدف مقاله حاضر ارائه خط مشیهای بازطراحی سازمان به گونهای که کلیه ابعاد سازمانی همراستا و متناسب با توسعه کسب و کار هوشمند باشند. روشها با استفاده از روش دلفی طی سه راند مدل چند اقتضایی طراحی سازمان برتون از بین مدلهای طراحی سازمان انتخاب شد. پژوهش کمی به روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت گرفت. پرسشنامه بر اساس ویرایشهای مختلف مدل چند اقتضایی برتون تدوین که نتایج ارزیابی روایی و پایایی آن بیانگر اعتبار درونی بالای پژوهش و اعتبار ابزار طراحی شده در جامعه میباشد. پرسشنامه شامل ۹۰ گویهای برای سنجش 13 بعد و 26 مولفه قالب طیف لیکرت بود و در بین 263 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت ذوب آهن اصفهان که به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدند توزیع شد. یافتهها پس از جمع آوری دادهها و تجزیه تحلیل مشخص شد ابعاد ساختاری مختلف طراحی سازمانی شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس مدل چند اقتضایی برتون بر روی یک ناحیه قرار نداشته و دارای تناسب نبوده و همراستا نیستند. نتیجه گیری خط مشی بازطراحی سازمان به این صورت پیشنهاد شد که بعد محیط، به عنوان بعد محوری برای تغییرات ساختاری و متناسب سازی و همراستا نمودن سایر ابعاد سازمان به منظور توسعه کسب کار هوشمند انتخاب شود.
Background and Purpose The aim of this article is to present the organization's redesign policies in such a way that all organizational dimensions are aligned and appropriate for the development of smart business. Methods Quantitative research was conducted using a descriptive survey method. The questionnaire was compiled based on different editions of Burton's multi-contingency model, and the results of its validity and reliability evaluation indicate the high internal validity of the research and the validity of the tool designed in the society. The questionnaire included 90 items to measure 13 dimensions and 26 components of the Likert scale format and was distributed among 263 managers and experts of Isfahan Iron Smelting Company who were selected by stratified random method. Findings After data collection and analysis, it was found that the different structural dimensions of Isfahan steel Company's organizational design based on Burton's multi-contingency model were not located on the same area and were not proportional and aligned. Conclusion The policy of redesigning the organization was proposed in such a way that the environment dimension is chosen as a central dimension for structural changes and adapting and aligning other dimensions of the organization in order to develop business intelligence.