فهرست مقالات Reza Ebrahimzadeh


  • مقاله

    1 - طراحی مدل تدوین ره‌ نگاشت فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: پیاده سازی بانک مجازی اختصاصی و سازمانی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان)
    آینده پژوهی مدیریت , شماره 132 , سال 34 , بهار 1402
    زمینه: زمینه اصلی پژوهش ره نگاری و روش تدوین ره نگاشت وزمینه های فرعی نیزحوزه فناوری اطلاعات و حوزه بانکداری مجازی اختصاصی و سازمانی بودهدف:هدف این پژوهش شناسائی و ارزیابی مولفه ها و شاخصهای کلیدی فناوری اطلاعات درسازمانها درراستای روش تدوین ره نگاشت فناوری اطلاعات جهت چکیده کامل
    زمینه: زمینه اصلی پژوهش ره نگاری و روش تدوین ره نگاشت وزمینه های فرعی نیزحوزه فناوری اطلاعات و حوزه بانکداری مجازی اختصاصی و سازمانی بودهدف:هدف این پژوهش شناسائی و ارزیابی مولفه ها و شاخصهای کلیدی فناوری اطلاعات درسازمانها درراستای روش تدوین ره نگاشت فناوری اطلاعات جهت پیاده سازی بانک مجازی سازمانی و اختصاصی درمورد مطالعه بود روش ها:روش کلی این تحقیق،رویکردآمیخته اکتشافی مبتنی برتدوین ابزارونمونه آماری نهائی به صورت یک پانل خبرگان مشتمل بر30 نفر ازخبرگان حوزه های مرتبط باموضوع درشرکت فولاد مبارکه بود. درفاز کیفی پژوهش با مصاحبه و پرسشنامه نیمه ساختار یافته آغاز گردید درفاز کمی از روش دلفی در پانل خبرگان و سپس تحلیل اهمیت-عملکرد (IPA) استفاده شدیافته ها: در فاز کیفی و براساس تحلیل مرورادبیات موضوع وهمچنین تحلیل محتوای مصاحبه ها،تعداد98 شاخص اولیه اعم از شاخص های فعلی و یا نیازهای آینده در۴ مولفه اساسی حوزه فناوری اطلاعات جهت پیاده سازی بانک مجازی استخراج گردید. در فاز کمی تعداد 50 شاخص فناوری اطلاعات نهائی گردید. پس از تحلیل IPA، تعداد 9 شکاف در 3 مولفه کشف و از این شکاف ها در تدوین مدل نهائی استفاده شد.نتیجه گیری: در راستای اجرای پروژه های فناوری در سازمان، ابتدا می بایست سند ره نگاشت مربوطه تدوین گردد و از آنجا که برای تدوین ره نگاشت فناوری اطلاعات مدل تدوین خاصی ارائه نشده است، لذا این پژوهش، یک متدولوژی برای تدوین ره نگاشت نوآورانه، بومی سازی شده و عملیاتی را معرفی نموده است که می تواند به در حوزه ره نگاری فناوری اطلاعات مورد استفاده باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک برعملکرد سازمانی در شرکت ساپکو
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 34 , سال 10 , تابستان 1398
    هدف این تحقیق تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر عملکرد سازمانی در شرکت ساپکو بود روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از ن تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارشناسان و مدیران شاغل در شرکت ساپکو به تعداد 300 نفرت چکیده کامل
    هدف این تحقیق تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر عملکرد سازمانی در شرکت ساپکو بود روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از ن تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارشناسان و مدیران شاغل در شرکت ساپکو به تعداد 300 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 168 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران(2011)، پرسش نامه استاندارد تفکر استراتژیک لیدتکا ( 1998) و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون(1995)بود که روایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری استراتژیک 89/0 ، تفکر استراتژیک ( 1998) 95/0 و عملکرد سازمانی 91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون ، روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM ) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد و این تاثیر معنادار بوده و میزان تاثیر کل آن برابر 25/0 می باشد پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 41 , سال 12 , بهار 1400
    هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو است روش: روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر مدیریت دانش در شرکت ساپکو است روش: روش تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه مدیران در شرکت نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه 100 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 130ساپکو به تعداد ،)2011 گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران ( )بود که 200۳( )و پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون 1998( پرسش نامه استاندارد تفکر استراتژیک لیدتکا روایی و پایایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل ) و از SEM( بر ضریب همبستگی پیرسون، روش مدل سازی معادلات ساختاری wrap وSPS طریق نرمافزارهای lsp اجرا شد یافته ها: بر مدیریت دانش بود و با توجه به مقدار معنی 0/72 نتایج نشان داد که رهبری استراتژیک دارای ضریب تاثیر بوده و با توجه به 0/55 این تاثیر معنادار است. از سوی دیگر مقدار اثر تعدیلی تفکر استراتژیک 0/05داری کمتر از این تاثیر معنادار است. 0/05مقدار معنی داری کمتر از نتیجه گیری :هر چه میزان رهبری استراتژیک افزایش می یابد مدیریت دانش نیز تقویت می شود و این مسئله توسط تفکر استراتژیک تعدیل می شود پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل خط مشی گذاری باز
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 41 , سال 12 , بهار 1400
    زمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، کاهش اعتماد عمومی و سرخوردگی سیاسی گردیده و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر چکیده کامل
    زمینه: قطع ارتباط روزافزون بین شهروندان و سیاستگذاران منجر به ایجاد بحران مشروعیت، کاهش اعتماد عمومی و سرخوردگی سیاسی گردیده و حوزه سیاست گذاری را ملزم به باز مهندسی نموده تا ضمن جذب اعتماد مجدد شهروندان، منجر به بهبود عملکرد حکومت ها گردد. بر این اساس در سال های اخیر مدل خط مشی گذاری باز به سرعت در حال جایگزینی با مدل های سنتی می باشد که شناخت ابعاد آن می تواند راهگشای بهره گیری از آن باشد.هدف: طراحی مدل خط مشی گذاری باز هدف اصلی این پژوهش است تا بتواند به عنوان راهنمای عمل سیاستگذاران مورد استفاده قرار گیرد.روش: این پژوهش با بهره گیری از روش فراترکیب تفسیری- انتقادی[1] ضمن بررسی سیستماتیک و انتقادی منابع یافت شده در زمینه خط مشی گذاری باز به انتخاب 37 منبع از میان حدود 500 منبع یافت شده پرداخته و با اختصاص 250 کد به 827 بخش از منابع مورد بررسی در نرم افزار MAXQDA2020 به تجزیه و تحلیل پرداخته است.یافته ها: 250 کد تعیین شده در 29 تم و در نهایت در پنج بعد داده باز، نوآوری باز، خط مشی گذاری باز، اعتماد و دولت باز تقسیم بندی شدند که گویای ابعاد مدل مورد نظر می باشند.نتیجه: بهره گیری از اصول دولت باز (شفافیت، مشارکت و همکاری) و پرداختن به داده باز و نوآوری باز، ضمن تقویت خط مشی گذاری باز که همانا باز تر کردن فرایند سیاستگذاری و نقش دادن به مردم در تمامی مراحل چرخه سیاست گذاری می باشد، اعتماد عمومی را بازسازی نموده و بهبود عملکرد حکومت را تقویت می کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - ارائه خط مشی‌های بازطراحی سازمان بر مبنای مدل چنداقتضایی برتون با رویکرد توسعه کسب و کار هوشمند (مورد: شرکت ذوب آهن اصفهان)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , شماره 51 , سال 14 , پاییز 1402
    زمینه و هدف هدف مقاله حاضر ارائه خط مشی‌های بازطراحی سازمان به گونه‌ای که کلیه ابعاد سازمانی همراستا و متناسب با توسعه کسب و کار هوشمند باشند. روش‌ها با استفاده از روش دلفی طی سه راند مدل چند اقتضایی طراحی سازمان برتون از بین مدلهای طراحی سازمان انتخاب شد. پژوهش کمی به چکیده کامل
    زمینه و هدف هدف مقاله حاضر ارائه خط مشی‌های بازطراحی سازمان به گونه‌ای که کلیه ابعاد سازمانی همراستا و متناسب با توسعه کسب و کار هوشمند باشند. روش‌ها با استفاده از روش دلفی طی سه راند مدل چند اقتضایی طراحی سازمان برتون از بین مدلهای طراحی سازمان انتخاب شد. پژوهش کمی به روش توصیفی از نوع پیمایشی صورت گرفت. پرسشنامه‌ بر اساس ویرایشهای مختلف مدل چند اقتضایی برتون تدوین که نتایج ارزیابی روایی و پایایی آن بیانگر اعتبار درونی بالای پژوهش و اعتبار ابزار طراحی شده در جامعه می‌باشد. پرسشنامه شامل ۹۰ گویه‌ای برای سنجش 13 بعد و 26 مولفه قالب طیف لیکرت بود و در بین 263 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت ذوب آهن اصفهان که به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردیدند توزیع شد. یافته‌ها پس از جمع آوری داده‌ها و تجزیه تحلیل مشخص شد ابعاد ساختاری مختلف طراحی سازمانی شرکت ذوب آهن اصفهان بر اساس مدل چند اقتضایی برتون بر روی یک ناحیه قرار نداشته و دارای تناسب نبوده و همراستا نیستند. نتیجه گیری خط مشی بازطراحی سازمان به این صورت پیشنهاد شد که بعد محیط، به عنوان بعد محوری برای تغییرات ساختاری و متناسب سازی و همراستا نمودن سایر ابعاد سازمان به منظور توسعه کسب کار هوشمند انتخاب شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - ارزیابی پتانسیل های گردشگری برای بازآفرینی بافت تاریخی شهر(مطالعه موردی: شهر اصفهان)
    مطالعات مدیریت شهری , شماره 1 , سال 12 , بهار 1399
    مقدمه و هدف پژوهش: بافت‌های تاریخی گنجینه‌ی گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزار ساله می‌باشند. گاهی این گنجینه‌ها آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند و از بین می‌روند برای این که بافت‌ها به عنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آن‌ها را غنا بخشید و به جهانی چکیده کامل
    مقدمه و هدف پژوهش: بافت‌های تاریخی گنجینه‌ی گرانبهای شهرهایی هستند که نمود تمدن چندین هزار ساله می‌باشند. گاهی این گنجینه‌ها آن‌گونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند و از بین می‌روند برای این که بافت‌ها به عنوان میراث باقی بمانند باید بتوان آن‌ها را غنا بخشید و به جهانیان معرفی تمود از این رو هدف این پژوهش ارزیابی میزان پتانسیل گردشگری برای بازآفرینی بافت تاریخی شهر (مطالعه موردی: شهر اصفهان) است روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل گردشگران داخلی شهر اصفهان که به صورت نامحدود بود که از این تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 384 نفر با استفاده از روش هدفمند وابسته به معیار به عنوان نمونه انتخاب شدند، ابزار این پژوهش پرسشنامه استاندارد محقق ساخته پتانسیل گردشگری که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ 93/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار spss و با کاربرد آزمون خی‌دو انجام گرفت. یافته‌ها: پتانسیل گردشگری بافت تاریخی شهر اصفهان در جهت بازآفرینی از بعد اجتماعی- فرهنگی در حد مطلوب، در بعد زیست محیطی، کالبدی و اقتصادی در حد نسبتاً مطلوب است. نتیجه گیری: بافت تاریخی کلان شهر اصفهان با وجود بناهای شاخص تاریخی و پتانسیل های لازم جهت جذب گردشگر متاًسفانه با مشکلاتی از قبیل تراکم بالای جمعیت، ترافیک سنگین، کاربریهای ناسازگار و غیره مواجه بوده و آثار فرسودگی در جای جای این بافت تاریخی به چشم می خورد، به گونه​ای که علاوه بر ساختار کالبدی، هویت فرهنگی و تاریخی شهر نیز در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری و تدوین نقشه راه (مورد مطالعه: استان اصفهان)
    نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399
    مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابت‌پذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظه‌ای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمی‌دهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل چکیده کامل
    مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابت‌پذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظه‌ای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمی‌دهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در استفاده از گردشگری به‌عنوان عامل توسعه اقتصادی پایدار در هر منطقه است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان و تدوین نقشه راه پیاده‌سازی آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه‌ای، از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر طرح تحقیق، آمیخته اکتشافی است. در مرحله اول تحقیق کلیه پژوهش‌های منتشر شده مرتبط با موضوع تحقیق با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که حاصل آن شناسایی و دسته‌بندی 9 استراتژی توسعه منابع انسانی بود. سپس با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، این استراتژی‌ها سطح‌بندی و روابط بین آن‌ها تعیین شد. نتایج نشان داد در پایین‌ترین سطح، استراتژی طراحی مدل شایستگی‌های مشاغل گردشگری و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر دیگر استراتژی‌ها داشته و در بالاترین سطح استراتژی تعریف و اعطای جوایز تعالی دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت، با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی، استراتژی‌ها اولویت‌بندی شدند. یافته‌ها نشان داد استراتژی‌های طراحی مدل شایستگی‌های مشاغل، ارائه آموزش‌های همگانی و تخصیص یارانه‌ها و ارائه تخفیف دوره‌های آموزشی به ترتیب مهمترین استراتژی‌های توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری در استان اصفهان محسوب می‌شوند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در جوانان منطقه 5شهرداری تهران
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1399
    هدف این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در جوانان منطقه 5شهرداری تهران بود. روش تحقیق بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه جوانان منطقه 5شهرداری تهران به تعداد 659203تشکیل دادند که از طریق ف چکیده کامل
    هدف این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در جوانان منطقه 5شهرداری تهران بود. روش تحقیق بر اساس روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه جوانان منطقه 5شهرداری تهران به تعداد 659203تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 384نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت گوشال(2006)، پرسش نامه استاندارد سرمایه فرهنگی بوردیو(2005) و پرسش نامه استاندارد نگرش به سوء مصرف مواد مخدر دلاور و همکاران(1383) بود که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی،صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای سرمایه اجتماعی ناهاپیت گوشال(2006)، 93/0 و خرده مقیاس (ساختاری، شناختی و ارتباطی) درپژوهش حاضر به ترتیب برابر با 88/0،91/0و 89/0به دست آمد و برای کل پرسش نامه سرمایه فرهنگی بوردیو(2005) 951/0 و خرده مقیاس(تجسم یافته،عینی و نهادی ) درپژوهش حاضر به ترتیب برابر با 88/0 ،90/0و91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در جوانان منطقه 5شهرداری تهران رابطه معنی دار منفی دارد(p < 0/05). پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بررسی رابطه بین ارزش های فردی با مشارکت فرهنگی در شهروندان منطقه 5 شهرداری تهران
    مطالعات جامعه شناسی , مقالات زودآیند
    ارزش ها و نظام ارزشی از یک سو از حوزه های دیگر فرهنگ و اجتماع تاثیر می پذیرند و از سوی دیگر بر کیفیت زندگی انسان ها و چگونگی رفتار و مناسبات و روابط با دیگران،تاثیر می گذارند؛به عبارت دیگر رفتار انسان ها به طور مستقیم متاثر از نظام ارزش ها و اصول اخلاقی است که به آن ها چکیده کامل
    ارزش ها و نظام ارزشی از یک سو از حوزه های دیگر فرهنگ و اجتماع تاثیر می پذیرند و از سوی دیگر بر کیفیت زندگی انسان ها و چگونگی رفتار و مناسبات و روابط با دیگران،تاثیر می گذارند؛به عبارت دیگر رفتار انسان ها به طور مستقیم متاثر از نظام ارزش ها و اصول اخلاقی است که به آن ها پایبند هستند و یکی از مهم ترین مؤلفه های توسعۀ فرهنگی، مشارکت فرهنگی است که در سال های اخیر بسیار به آن توجه شده است. این پژوهش به بررسی رابطه بین ارزش های فردی با مشارکت فرهنگی در شهروندان منطقه 5 شهرداری تهران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مشارکت فرهنگی یونسکو و پرسش نامه استاندارد ارزش های فردی شوارتز بود که مبتنی بر روایی و پایایی مناسب و از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم در میان 384نفر از پاسخ گویان توزیع گردید.یافته های پژوهش نشان داد بین ارزش های فردی با مشارکت فرهنگی رابطه معنا دار مثبت وجود دارد (0/05>p) . همچنین نتایج نشان داد که ابعاد ارزش های فردی (قدرت، پیشرفت،لذت جویی، انگیختگی، خودرهنمودی، جهان شمول نگری، خیرخواهی،سنت گرایی ، همنوایی و ایمنی) با ابعاد مشارکت فرهنگی(صوتی و تصویری،کتاب و نشریات،میراث فرهنگی،زبان ،هنر های آئینی و نمایشی،فعالیت های ورزشی،فعالیت های مرتبط با سنت گراییها،هنرهای بصری و کتابخانه) رابطه معنا داری داشت (0/05>p). پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - تدوین نقشه راه گردشگری شهری با رویکرد توسعه منابع انسانی (مطالعه موردی: استان اصفهان)
    جغرافیا و مطالعات محیطی , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1398
    هدف از پژوهش حاضر تدوین نقشه راه گردشگری شهری استان اصفهان با رویکرد توسعه منابع انسانی است. در مرحله اول کلیه پژوهش‌های مرتبط با موضوع (48 تحقیق) با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که نتیجه آن شناسایی و دسته بندی 9 شاخص توسعه منابع انسانی بود. در مرحله دوم با بررسی چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر تدوین نقشه راه گردشگری شهری استان اصفهان با رویکرد توسعه منابع انسانی است. در مرحله اول کلیه پژوهش‌های مرتبط با موضوع (48 تحقیق) با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که نتیجه آن شناسایی و دسته بندی 9 شاخص توسعه منابع انسانی بود. در مرحله دوم با بررسی ادبیات و مصاحبه با 21 خبره صنعت گردشگری استان 57 راهکار عملیاتی برای پیاده‌سازی شاخص‌ها شناسایی شد. در نهایت، در مرحله سوم با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل اطلاعات آن با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، شاخص‌ها و راهکارهای عملیاتی سطح‌بندی و روابط بین آن‌ها تعیین و به عنوان نقشه راهی جهت توسعه منابع انسانی گردشگری شهری استان ارائه گردید. نتایج اینکه در پایین‌ترین سطح، شاخص‌های طراحی مدل شایستگی‌های مشاغل صنعت گردشگری و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر دیگر شاخص‌ها داشته و مهمترین شاخصها محسوب می‌شوند و در بالاترین سطح شاخص تعریف و اعطای جوایز تعالی مدیریت منابع انسانی صنعت گردشگری است که دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت شاخص‌های بکارگیری شبکه‌های اجتماعی، تخصیص یارانه‌ها و ارائه تخفیف دوره‌های آموزشی، ارائه آموزش‌های همگانی، طراحی مدل شایستگی‌های مشاغل صنعت و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بر کل شاخص‌ها تأثیر داشته و مسئولان بایستی با توجه ویژه‌ به این شاخص‌ها تأثیر آنها را بر دیگر شاخص‌ها مورد پایش قرار داده و با اتخاذ مکانیزم‌های مناسب در دیگر شاخص‌ها بهبود ایجاد نمایند. در پژوهش حاضر، این مکانیزم‌ها در قالب راهکارهای عملیاتی به همراه نقشه راه پیاده‌سازی آن‌ها ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری و تدوین نقشه راه (مورد مطالعه: استان اصفهان)
    فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399
    مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابت‌پذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظه‌ای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمی‌دهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل چکیده کامل
    مطابق با گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019، ایران از نظر رقابت‌پذیری گردشگری در وضعیت مناسبی قرار ندارد. آمارهای موجود نیز رقم سالیانه قابل ملاحظه‌ای از گردشگر خارجی بازدیدکننده را نشان نمی‌دهد. از طرفی، امروزه منابع انسانی و داشتن نگاهی استراتژیک به آن، یکی از عوامل کلیدی موفقیت در استفاده از گردشگری به‌عنوان عامل توسعه اقتصادی پایدار در هر منطقه است. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل استراتژی محور توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری استان اصفهان و تدوین نقشه راه پیاده‌سازی آن است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توسعه‌ای، از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر طرح تحقیق، آمیخته اکتشافی است. در مرحله اول تحقیق کلیه پژوهش‌های منتشر شده مرتبط با موضوع تحقیق با استفاده از روش فراترکیب تحلیل گردید که حاصل آن شناسایی و دسته‌بندی 9 استراتژی توسعه منابع انسانی بود. سپس با نظرخواهی از 10 خبره و تحلیل آنها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، این استراتژی‌ها سطح‌بندی و روابط بین آن‌ها تعیین شد. نتایج نشان داد در پایین‌ترین سطح، استراتژی طراحی مدل شایستگی‌های مشاغل گردشگری و طراحی نظام اطلاعات منابع انسانی بیشترین تاثیر را بر دیگر استراتژی‌ها داشته و در بالاترین سطح استراتژی تعریف و اعطای جوایز تعالی دارای بیشترین وابستگی بود. در نهایت، با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی شهودی، استراتژی‌ها اولویت‌بندی شدند. یافته‌ها نشان داد استراتژی‌های طراحی مدل شایستگی‌های مشاغل، ارائه آموزش‌های همگانی و تخصیص یارانه‌ها و ارائه تخفیف دوره‌های آموزشی به ترتیب مهمترین استراتژی‌های توسعه منابع انسانی صنعت گردشگری در استان اصفهان محسوب می‌شوند. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - بررسی رابطه هوش فرهنگی با مدیریت برداشت و دلبستگی شغلی در سازمان های فرهنگی شهر اصفهان
    مهندسی مدیریت نوین , شماره 5 , سال 5 , زمستان 1395
    هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با مدیریت برداشت و دلبستگی شغلی در سازمان های فرهنگی شهر اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در سازمان های فرهنگی چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش فرهنگی با مدیریت برداشت و دلبستگی شغلی در سازمان های فرهنگی شهر اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در سازمان های فرهنگی شهر اصفهان به تعداد 2200 تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 374 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی از نوع خوشه‌بندی انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003) ، استاندارد مدیریت برداشت بولینو و ترانلی(1999) و دلبستگی شغلی کانونگو(1982)بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای هوش فرهنگی 93/0مدیریت برداشت88/0 و دلبستگی شغلی کانونگو74/0برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که هوش فرهنگی با مدیریت برداشت و دلبستگی شغلی دربین کارکنان سازمان های فرهنگی شهر اصفهان رابطه معنی دار دارد(p<0/05) و همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که هوش فرهنگی و مدیریت برداشت می توانند دلبستگی شغلی رو پیش بینی کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - تأثیرفضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتارهای ضد تولید سازمانی در شرکت ساپکو
    مهندسی مدیریت نوین , شماره 1 , سال 7 , بهار 1397
    هدف این تحقیق بررسی تعیین میزان تاثیر فضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار های ضد تولید در شرکت ساپکو بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در چکیده کامل
    هدف این تحقیق بررسی تعیین میزان تاثیر فضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار های ضد تولید در شرکت ساپکو بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان و مدیران شاغل در شرکت ساپکو به تعداد 300 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 168 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد فضای اخلاقی سازمان ویکتور و کولن (1988) ، پرسش نامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی پودساکف ( 2000) و پرسش نامه محقق ساخته رفتارهای ضد تولید سازمانی بود که که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای فضای اخلاقی سازمان 89/0 ، رفتار شهروندی سازمانی 95/0 و رفتارهای ضد تولید سازمانی91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون ، آزمون تی تک متغیره و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که فضای اخلاقی سازمان از طریق رفتار شهروندی سازمانی بر رفتار ضد تولید تاثیر دارد و این تاثیر معنادار بوده و میزان تاثیر کل آن برابر 25/0- می باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - بررسی ارتباط جامعه شناختی هویت فرهنگی و مشارکت فرهنگی با افزایش امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی
    مطالعات میان فرهنگی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1397
    هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین هویت فرهنگی و مشارکت فرهنگی با افزایش امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی در شهروندان منطقه 7 شهرداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه شهروندان بالای چکیده کامل
    هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین هویت فرهنگی و مشارکت فرهنگی با افزایش امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی در شهروندان منطقه 7 شهرداری اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه شهروندان بالای 18 سال منطقه 7 شهرداری اصفهان به تعداد 165205 نفر بودند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مشارکت فرهنگی یونسکو (2006) و پرسش نامه استاندارد هویت فرهنگی راسک (2009) و پرسش نامه های استاندارد امنیت اجتماعی مقصودی نیا و همکاران (1395) و پرسش نامه‌های استاندارد امنیت فرهنگی افضلی و همکاران (1395) بود که روایی پرسشنامه‌ها بر اساس روایی محتوایی، صوری و سازه مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصطلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگر پایایی پرسش نامه‌ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای مشارکت فرهنگی، 933/0 و هویت فرهنگی، 951/0 و امنیت اجتماعی، 855/0 و امنیت فرهنگی، 823/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد بین هویت فرهنگی و مشارکت فرهنگی با امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی رابطه معنا دار مثبت وجود دارد و همچنین نتایج نشان داد که ابعاد هویت فرهنگی (میراث فرهنگی، رسانه، آداب و رسوم، زبان، دین، هنجارها، باورها) و ابعاد مشارکت فرهنگی (صوتی و تصویری، کتاب و نشریات، میراث فرهنگی، زبان، هنرهای آئینی و نمایشی، فعالیت‌های ورزشی، فعالیت های مرتبط با سنت‌ها، هنرهای بصری و کتابخانه) با امنیت اجتماعی و امنیت فرهنگی رابطه معنا دار مثبت داشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - شناسایی الگوی ساختاری بررسی رابطه رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان)
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1397
    هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) به تعداد 550 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 242 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (وپرسشنامه استاندارد مدیریت برداشت بولینو و ترانلی(1999) بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 90/0 و مدیریت برداشت88/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری زهرآگین با مدیریت برداشت دربین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان رابطه معنی دار داشت(p<0/05) و همچنین نتایج نشان داد که ابعادرهبری زهرآگین(رهبری توهین آمیز، غیر قابل پیش بینی، رهبری خودکامه، خودشیفتگی و جاه طلبی )با ابعاد مدیریت برداشت(ارتقاء خود،خود شیرینی،تظاهر به نمونه بودن،تهدید و ارعاب و تظاهر به ناتوانی )در بین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) رابطه معنی دار داشت (p<0/05 )و نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری((SEMنشان داد که رهبری توهین آمیز، غیر قابل پیش بینی، رهبری خودکامه، خودشیفتگی و جاه طلبی به صورت مستقیم با ارتقاء خود،خود شیرینی،تظاهر به نمونه بودن،تهدید و ارعاب و تظاهر به ناتوانی دارای رابطه بودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - الگوی تاثیر سیاستگذاری فرهنگی در بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان سازمان‌های فرهنگی
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 59 , سال 15 , بهار 1403
    سیاست فرهنگی شامل اصولی‌است که از سوی برنامه ریزان برای ایجاد تغییر و‌دستیابی به اهداف مطلوب در حوزه های فرهنگی تدوین‌و‌توسط کارکنان سازمان ها اجرایی می‌شود. سیاستگذاری و اجرای سیاستهای فرهنگی نامتناسب می‌تواند ضمن ایجاد تعارض در فعالیت‌ها و اتلاف انرژی، باعث شود افراد چکیده کامل
    سیاست فرهنگی شامل اصولی‌است که از سوی برنامه ریزان برای ایجاد تغییر و‌دستیابی به اهداف مطلوب در حوزه های فرهنگی تدوین‌و‌توسط کارکنان سازمان ها اجرایی می‌شود. سیاستگذاری و اجرای سیاستهای فرهنگی نامتناسب می‌تواند ضمن ایجاد تعارض در فعالیت‌ها و اتلاف انرژی، باعث شود افراد نتایج اقدامات خود را آنگونه که انتظار دارند، مشاهده نکنند و بی تفاوتی منابع انسانی را به همراه می‌آورد. هدف‌ از انجام این مطالعه کیفی بررسی تاثیر سیاستگذاری فرهنگی در بی‌تفاوتی سازمانی کارکنان در سازمان های فرهنگی بوده که با روش پدیدار شناسی انجام و داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش دلفی و تشکیل پنل نخبگانی تحلیل شده‌اند. پس‌از‌اتمام‌مصاحبه‌عمیق‌و‌حصول اشباع نظری‌و تحلیل داده ها‌ از طریق دلفی7عامل(نوسان در سیاستهای فرهنگی، ضعف همگرایی بین دستگاهی،‌تعدد حوزه‌های تصمیم گیری، فقرتخصص گرایی در حوزه تصمیم گیری فرهنگی،اهداف مبهم وبی برنامگی، جدایی بین تدوین و‌اجرا، ناکارآمدی نظام تخصیص بودجه فرهنگی)موثر بر بی‌تفاوتی سازمانی‌در‌سازمان فرهنگی شناسایی شد. نتیجه این پژوهش ارائه مدلی از تاثیر سیاستگذاری فرهنگی بر بی‌تفاوتی سازمانی در سازمان های فرهنگی استان اصفهان است که با بررسی259مفهوم،7مضمون اصلی استخراج و یک دیدگاه جدید درتاثیر سیاستگذاری فرهنگی بر بی‌تفاوتی سازمانی‌در سازمان‌های فرهنگی را‌ ارائه می‌دهد. پرونده مقاله