بررسی نقش برنامههای آموزشی و سریالهای شبکه 5 تلویزیون در آموزش مهارتهای شهروندی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعبدالرضا شاهمحمدی 1 , سعیده سادات هاشمیپور 2
1 - عهدهدار مکاتبات
2 - -
کلید واژه: برنامههای آموزشی, سریالهای تلویزیونی شبکه 5, مهارتهای شهروندی, آموزش مهارتهای شهروندی ,
چکیده مقاله :
دراین تحقیق در راستای بررسی نقش برنامه های آموزشی و سریال های شبکه 5 تلویزیون در آموزش مهارت های شهروندی، دیدگاههای اندیشمندان مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات دانشجویان رشته علوم ارتباطات تهران مرکز از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها، استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ارتباطات تهران مرکز است. در تحقیق حاضر، از روش نمونه گیری تمام شماری وهدفمند استفاده شده است. بدین ترتیب تعداد کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شده است. این پژوهش از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایشی میباشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش از نوع میدانی و کتابخانهای و ابزار گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز در این پژوهش پرسشنامه میباشد که شامل 35 گویه بوده و توسط محقق تنظیم گردیده است و اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 74/0 برآورد گردیده است که بیانگر اعتبار بالای ابزار اندازهگیری است. محقق در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش پرداخته است، تجزیه و تحلیل دادههای این تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است. توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی با استفاده از شاخصهای فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در قالب جداول ارائه شده و از آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف و t یک جامعه برای تست فرضیه ها استفاده شده است.
This study aimed at investigating the role of educational programs and TV series of Channel 5 in citizenship skills, various scholars' views as well as students of Central Tehran Communication Sciences at were discussed and then their attitudes were used. The statistical population consists of the students of Central Tehran Communication Sciences. In the present study, the Total numbering and targeted sampling methods were used. Thus, the total statistical population is selected as a sample. This study is applied and survey method in respect of the aim and implementation. of The data collected is the field and library method and gather the means of collecting information and data required is questionnaire, containing 35 Items and have been adjusted by the investigator; and the reliability based on Cronbach's alpha coefficient is estimated 0/ 74 that proves the high validity of the measurement instruments. In the fourth chapter researcher analyzes the findings, the data analyzed in this research has been descriptive and inferential statistics. The data were described in two main and contextual variables with indexes of absolute and relative Frequency, mean, standard deviation and variance presented in tables and the Kolmogorov–Smirnov (KS) and T tests of a community were used for testing the hypothesis.