شناسایی مضامین مربیگری ورزش سلامت محور (مطالعه موردی: مربیان حرکات اصلاحی)
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیآرزو منصوری 1 , علیرضا زمانی نوکاآبادی 2 , سعید رستمی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راغب اصفهانی
2 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
3 - استادیار فیزیولوژی ورزشی، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی راغب اصفهانی
کلید واژه: تحلیل مضمون, مربیگری, ورزش, حرکات اصلاحی,
چکیده مقاله :
مربیان حرکات اصلاحی برای ارائه خدمات مرتبط با تمرین و سلامتی جهت طیف خیلی متنوعی از گروههای مراجعین مسئولیت دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین مربیگری حرکات اصلاحی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی اجرا شده است. جامعه پژوهش متخصصان و مربیان حرکات اصلاحی بودند. شرکتکنندگان به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. یازده مصاحبه انجام شد که اشباع نظری در مصاحبه نهم به دست آمد ولی دو مصاحبه دیگر هم انجام شد. دادهها به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. سه مضمون فراگیر شامل درونفردی، بینفردی و محیطی مشخص شد. مضمون درونفردی شامل ویژگیهای مربی (شخصی، روانی، اخلاقی)، دانش مربیگری (علوم ورزشی، علم تمرین و سلامتی، عملی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، کارآموزی، داشتن روحیۀ پژوهشگری) بود. مضمون بینفردی شامل روابط اجتماعی (با ورزشکاران، خانوادهها و همکاران)، مهارتهای مربیگری (فنی-آموزشی، انسانی-ارتباطاتی، ادراکی-رهبری) و مدیریت (برنامهریزی، سازماندهی و ارزیابی) بود. مضمون محیطی شامل موقعیت تمرین (افزایش قابلیتهای بدنی، بهبود وضعیت بدنی، بهبود سلامت روانی)، ایفای نقش (مدل، تخصصگرایی، مشاور) و شرایط محیطی (شاگردان، هدف ورزش، محیط ورزش) بود. مربیان حرکات اصلاحی برای این که بتوانند رسالت خود در توسعه سلامت جامعه را ایفا کنند باید علاوه بر مولفههای فردی به مولفههای بینفردی و محیطی مربیگری در این حوزه هم توجه کنند و خودشان را ارتقا دهند تا بتوانند خدمات اثربخشتری ارائه دهند.
Corrective exercises coaches are responsible for providing exercise and health related services to a wide variety of client groups. The current research was carried out with the aim of identifying the themes of coaching corrective movements using the phenomenological approach. The research community were experts and trainers of corrective movements. The participants were selected in a purposeful and snowball way. Eleven interviews were conducted, theoretical saturation was achieved in the ninth interview, but two more interviews were also conducted. The data were analyzed by thematic analysis. Three overarching themes including intra-individual, inter-individual and environmental were determined. The intra-individual theme included coach's characteristics (personal, psychological, moral), coaching knowledge (sports science, exercise and health science, practical) and the desire to grow and excel (continuous learning, internship, having a research spirit). The interpersonal theme included social relations (with athletes, families and colleagues), coaching skills (technical-educational, human-communication, perceptive-leadership) and management (planning, organizing and evaluating). The environmental theme included training situation (increasing physical capabilities, improving physical condition, improving mental health), role playing (model, specialization, consultant) and environmental conditions (students, sports goal, sports environment). In order to be able to fulfill their mission in the development of community health, the trainers of corrective movements should pay attention to the interpersonal and environmental components of coaching in this field in addition to the individual components and improve themselves so that they can provide more effective services.
_||_