فهرست مقالات آرزو منصوری


  • مقاله

    1 - شناسایی مضامین مربیگری ورزش سلامت محور (مطالعه موردی: مربیان حرکات اصلاحی)
    نوآوری در مدیریت ورزشی , شماره 4 , سال 1 , زمستان 1401
    مربیان حرکات اصلاحی برای ارائه خدمات مرتبط با تمرین و سلامتی جهت طیف خیلی متنوعی از گروه‌های مراجعین مسئولیت دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین مربیگری حرکات اصلاحی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی اجرا شده است. جامعه پژوهش متخصصان و مربیان حرکات اصلاحی بودند. شرکت چکیده کامل
    مربیان حرکات اصلاحی برای ارائه خدمات مرتبط با تمرین و سلامتی جهت طیف خیلی متنوعی از گروه‌های مراجعین مسئولیت دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مضامین مربیگری حرکات اصلاحی با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی اجرا شده است. جامعه پژوهش متخصصان و مربیان حرکات اصلاحی بودند. شرکت‌کنندگان به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. یازده مصاحبه انجام شد که اشباع نظری در مصاحبه نهم به دست آمد ولی دو مصاحبه دیگر هم انجام شد. داده‌ها به روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. سه مضمون فراگیر شامل درون‌فردی، بین‌فردی و محیطی مشخص شد. مضمون درون‌فردی شامل ویژگی‌های مربی (شخصی، روانی، اخلاقی)، دانش مربیگری (علوم ورزشی، علم تمرین و سلامتی، عملی) و تمایل به رشد و تعالی (یادگیری مداوم، کارآموزی، داشتن روحیۀ پژوهشگری) بود. مضمون بین‌فردی شامل روابط اجتماعی (با ورزشکاران، خانواده‌ها و همکاران)، مهارت‌های مربیگری (فنی-آموزشی، انسانی-ارتباطاتی، ادراکی-رهبری) و مدیریت (برنامه‌ریزی، سازماندهی و ارزیابی) بود. مضمون محیطی شامل موقعیت تمرین (افزایش قابلیت‌های بدنی، بهبود وضعیت بدنی، بهبود سلامت روانی)، ایفای نقش (مدل، تخصص‌گرایی، مشاور) و شرایط محیطی (شاگردان، هدف ورزش، محیط ورزش) بود. مربیان حرکات اصلاحی برای این که بتوانند رسالت خود در توسعه سلامت جامعه را ایفا کنند باید علاوه بر مولفه‌های فردی به مولفه‌های بین‌فردی و محیطی مربیگری در این حوزه هم توجه کنند و خودشان را ارتقا دهند تا بتوانند خدمات اثربخش‌تری ارائه دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - ارائه مدل مربیگری ورزش سلامت‌محور
    فعالیت بدنی و تندرستی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1402
    هدف: هدف مربیگری، تغییر از طریق بهبود عملکرد است. هدف از این مطالعه ارائه مدل مربیگری حرکات اصلاحی بود. روش‌ها: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بود که به روش داده‌بنیاد از نوع نظام‌مند انجام گرفت. ابزار تحقیق در این پژوهش، مصاحبه بود که با سؤالات نیمه‌ساختاریافته و عمیق چکیده کامل
    هدف: هدف مربیگری، تغییر از طریق بهبود عملکرد است. هدف از این مطالعه ارائه مدل مربیگری حرکات اصلاحی بود. روش‌ها: این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی بود که به روش داده‌بنیاد از نوع نظام‌مند انجام گرفت. ابزار تحقیق در این پژوهش، مصاحبه بود که با سؤالات نیمه‌ساختاریافته و عمیق اجرا شد. در مصاحبه دهم اشباع نظری به دست آمد اما برای اطمینان بیشتر 2 مصاحبه دیگر هم انجام شد که مقوله جدیدی به دست نیامد. برای تحلیل داده‌ها سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و مدل تحقیق به دست آمد. یافته‌ها: موجبات علّی شامل دانش حرفه‌ای، مهارت‌های مربیگری و ویژگی‌های مربی بود. شرایط محیطی شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و انسان‌افزار بود. ویژگی‌های زمینه‌ای شامل تنوع در ناهنجاری‌ها، تنوع در مراجعین، مدیریت برنامه‌های تمرینی و مدل نقش بود. راهبردها شامل رشد و تعالی مربیگری حرکات اصلاحی و ارتقاء اعتماد عمومی به مربیگری حرکات اصلاحی، و پیامدها شامل پیامدهای سلامتی (ارتقاء سلامت و تندرستی مراجعین، بهبود وضعیت ساختاری مراجعین، افزایش آمادگی جسمانی مراجعین) و پیامدهای اجتماعی (افزایش اعتماد به نفس مراجعین، القا انگیزه پیشرفت و امید در مراجعین، تخلیه هیجانات و تفکرهای منفی مراجعین، ارتقا سبک زندگی مراجعین) بود. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد مربیان حرکات اصلاحی باید خودشان را برای کار مربیگری آماده کنند. این آمادگی باید جامع و همه‌جانبه باشد و تمهیدات لازم را از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فراهم کنند تا بتوانند خدمات مطلوبی ارائه نمایند و رضایت مراجعین را به دست آورند. پرونده مقاله