بررسی تأثیر آموزش های کارآفرینی، به عنوان یک عامل فرهنگی، بر توانمندسازی زنان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمریم صوفی 1 , علی اکبر رضایی 2
1 - دانش آموخته رشته مدیریت امور فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
مسئول مکاتبات
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, کانون های کارآفرینی, توانمندی, توانمندسازی زنان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش:مهمترین عامل فرهنگی مؤثر در حرکت کارآفرینی از قوه به فعل، بروز روحیه کارآفرینی در افراد از طریق آموزش میباشد. بر همین اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی، بهعنوان عامل فرهنگی،بر ارتقاء سطح توانمندی زنان سعی در پاسخگویی به این سئوال دارد که آیا آموزشهای کارآفرینی ارائه شده در مراکز کارآفرینی شهرداری تهران بر سطح توانمندی زنان تهرانی تأثیرگذار بوده است؟ روش پژوهش:در این پژوهش 382 نفر از زنان تهرانی ساکن در مناطق 2، 4، 5، 6، 11 و 16 شهرداری تهران مورد مصاحبه گرفتهاند که 201 نفر از آنها زنانی بودند که در دورههای آموزش کارآفرینی شرکت کرده اند و 181 نفر دیگر هرگز در این دورهها شرکت نداشته اند. نمونه انتخابی در گروه اول به روش نمونهگیری تمام شمار در مناطق مذکور و در گروه دوم به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انجام شده است. یافتهها:در رابطه با متغیر میزان توانمندی زنان، میانگین نمره افرادی که در دورههای آموزش کارآفرینی شرکت داشتهاند (99.74)، از میانگین نمره افرادی که در این دورهها شرکت نکرده اند (95.20)، کمتر است، فرضیه مبنی بر وجود رابطه معنیدار بین متغیر مستقل آموزشهای کارآفرینی و متغیر وابسته توانمندی زنان در این بررسی، مورد تأیید واقع میشود. نتیجهگیری:میزان توانمندی زنان بهصورت چشمگیری تحت تأثیر آموزشهای کارآفرینی قرار دارد. بالا بودن میزان توانمندی روانی، توانمندی اجتماعی، استقلال فکری و احساس قدرت در نزد زنان شرکت کرده در دورههای آموزش کارآفرینی، در مقایسه با زنانی که در این دورهها شرکت نداشته اند، نقش تقویت کننده آموزشهای کارآفرینی بر مقوله توانمند سازی زنان را آشکار می سازد.
Introduction and purpose: The most important factor contributing to the culture ofentrepreneurship movement from potentiality to actuality, the development of theentrepreneurial spirit of the people is through education.Accordingly, the present study was to evaluate the impact of entrepreneurship trainings, aswell as cultural factors, the promotion of women's empowerment is an attempt to answerthis question: If entrepreneurship trainings in” entrepreneurship center of Tehranmunicipality” on the empowerment” of women has been effect?Methods: In this study, 382 women living in zones 2, 4, 5, 6, 11 and 16 of Tehran wereinterviewed .201of them participated in entrepreneurship training periods and 181 womennever participated in entrepreneurship training periods. Sampling the whole number ofpersons in the first group and the second group stage cluster sampling was conducted .Results:In variable rates of women's empowerment, the average score of those whoparticipate in entrepreneurship training periods (99.74),was less than the average score ofthose who didnt participate (95.20), It can confirm the hypothesis that : there is a significantrelationship between the independent variable "entrepreneurship education" and thedependent variable" women's empowerment”.Conclusion: The empowerment of women is significantly influenced entrepreneurshiptrainings. High levels of psychological empowerment, social, intellectual independence anda sense of power among women participating in the courses , Tweets reveal the role of thistraining.