تبیین مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیفریدون رهنمای رودپشتی 1 , احمد یعقوب نژاد 2 , احمد گودرزی 3
1 - ندارد
2 - ندارد
3 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: تفکر انتقادی, مهارتهای شناختی, دانشجویان حسابداری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: حسابداری رشتهای علمی است که اطلاعات اقتصادی را برای تصمیم گیری جهت استفاده بهتر از منابع اقتصادی فراهم میکند؛ لذا از دانشجویان حسابداری انتظار میرود نیاز به یادگیری موثر مباحث حسابداری را احساس نموده و در راه ارتقاء این رشته تحصیلی گام نهند. هدف این پژوهش سنجش میزان تفکر انتقادی دانشجویان حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مطالعه متون تخصصی خود میباشد. روش پژوهش: در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه کالیفرنیای ب مهارتهای شناختی تفکر انتقادی دانشجویان حسابداری به روش تصادفی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج این تحقیق نشاندهنده آنست که دانشجویان بطورکلی از مهارتهای تفکر انتقادی بسیار کم استفاده میکنند. نتیجه گیری: با توجه به تحقیق انجام شده میتوان نتیجه گیری نمود که جنسیت، تأثیر معناداری در میزان گرایش به تفکر انتقادی ندارد. همچنین دانشجویان سالهای بالاتر از مهارتهای تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان سال پایین برخوردار هستند.
Introduction and purpose research: Accounting is a field of science that provides economic information to determine optimal use of economic resources. Therefore, accounting students are expected to learn from accounting discussions and continue enhancing this educational field. The purpose of this essay is assessment of the level of critical thought of accounting students of the science & research department in the Azad Islamic university in their specialized texts. Research method: In this research, critical thought’s cognitive skills of accounting students were investigated by California questioner B and random procedure. Finding: The results show students apply a low level of critical thought skills in overall. Conclusion: with respect to this fulfilled research, it could be concluded that sexuality does show a significant influence on the tendency to critical thought therefore senior students have more critical thought skills compared to junior students.