تجلی هندسه و تناسبات در بناهای سنتی معماری ایران در محدوده جغرافیایی آذربایجان
محورهای موضوعی : شهرسازی - معمارینسیم نجفقلی پور کلانتری 1 , ایرج اعتصام 2 , فرح حبیب 3
1 - دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد دانشکده هنر و معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: سبک آذری, معماری سنتی, هندسه, تناسبات,
چکیده مقاله :
محدوده جغرافیایی آذربایجان یکی از مراکز پر قدرت معماری ایران است که در قرون هفـتم و هشـتم هجـری قمـری عصـر شـکوفایی معمـاری را تجربه کرده و سبکی به نام "آذری" را به وجود آورده است. بسیاری از آثار این دوره بر اثر زلزله و جنگ از بین رفته اند. از جمله آثار به جا مانده در محدوده آذربایجان، بنای مسجد کبود می باشد که می تواند اطلاعات مفیدی در خصوص هندسه و تناسبات وابسته به معماری مربوط به آن دوره را ارائه نماید. لذا این پژوهش با استفاده از روش تحقیق تحلیلی- توصیفی و با هدف بررسی هندسه و تناسبات موجود در بناهای سنتی مربوط به سبک آذری در آذربایجان، تلاشی است برای تذکر مجدد بر جایگاه ممتاز هندسه در طراحی معماری قدیم که علاوه بر امکان فهم صحیح تر معماری سنتی می تواند راهگشایی باشد برای ساماندهی به وضعیت نامطلوب فعلی طراحی معاصر بگونه ای خلاقانه
The geographic area of Azerbaijan is one of the most powerful Iranian architectural centers that has experienced architectural flourishing in the seventh and eighth centuries and created a style called "Azeri". Many of the works of this period have been destroyed by earthquake and war. Among the works remaining in the territory of Azerbaijan is the mosque building, which can provide useful information about the geometry and proportions related to architecture related to that period. Therefore, the present study uses an analytical-descriptive research method to investigate the geometry and proportions in the traditional Azeri style buildings in Azerbaijan, an attempt to remind of the privileged position of geometry in the design of the old architecture, which, in addition to the possibility of a more correct understanding of architecture Traditional can be a way of organizing the current unfavorable present-day style of design in an innovative way.
_||_