بررسی و نقد رویکرد تفسیری شیخ محمد کرمی در تحلیل مولفههای تفسیر اجتماعی قرآن(با تاکید بر کتاب التفسیر لکتاب الله المنیر)
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیمینا شمخی 1 , علی شریفی 2 , سید یوسف محفوظی موسوی 3
1 - دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ،ایران
2 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
3 - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ،ایران
کلید واژه: عقلگرایی", آموزههای تربیتی", ", تفسیر اجتماعی", محمد کرمی",
چکیده مقاله :
در حوزه تفسیر نگاری معاصر، تفسیر اجتماعی یکی از مهم ترین دستاوردهای این عرصه است. نگاه جامع گرایانه، ساده نویسی و تاکید بر هدایتگری قرآن، عقل گرایی در تفسیر و عدم پیروی کردن از شیوه تفسیری سلف از شاخصهای اصلی این رویکرد جدید تفسیری است..کتاب التفسیر لکتاب الله المنیر آیت الله محمد کرمی ، از تفاسیر اجتماعی به شمار می آید. ایشان که از مفسرین خطه خوزستان است با توجه به شرایط روز، روش تفسیر اجتماعی را برگزیده است و سعی کرده شاخص های تفسیر اجتماعی را رعایت کند. این مقاله که به روش کتابخانه ای تدوین گردیده است، نخست به شاخصهای تفسیر اجتماعی اشاره نموده، سپس به بررسی شاخصهای اجتماعی تفسیر شیخ کرمی می پردازد. در ادامه پس از بررسی روش تفسیری ایشان، رویکرد تفسیری این مفسر را مورد نقد قرار می گیرد. در پایان به این نتیجه می رسیم که ایشان از روش تفسیر اجتماعی در برخی آیات پیروی ننموده و تفسیر خود را بر اساس شاخص های تفسیر اجتماعی تدوین نکرده است. در واقع آیت الله کرمی برخی آیاتی که مباحث گسترده اجتماعی دارند به آنها وارد نشده و در حد اشاره ای کوتاه گذر کرده است
Social commentary in the field of contemporary commentary is one of the most important achievements in this field. Holistic view, simplistic writing and emphasis on the guidance of the Quran, rationalism in interpretation and not following the interpretation method of the predecessor are the main indicators of this new interpretation approach.The book "Al-Tafseer Lektab Allah Al-Munir" by Ayatollah Mohammad Karami, one of the contemporary elders, is one of the contemporary social interpretations. He, who is one of the commentators of the Khuzestan region, has chosen the method of social interpretation according to the current conditions.Therefore, the main goals of this article, after referring to the indicators of social interpretation, is whether the mentioned commentator has observed the social indicators in his interpretation? Can the mentioned interpretation be called a social interpretation only? After examining his interpretation method, we come to the conclusion that he did not follow the method of social interpretation in some verses and did not compile his interpretation based on the indicators of social interpretation. They didn't enter and it just passed by.
_||_