ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: آموزش عالی, مدل, بازگشت سرمایه,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش عالی و در بخش کمی کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (16000 نفر) بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع نظری 10 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به فرمول کوکران 540 نفر بودند که با روش نمونهای طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه خبرگان تایید و پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار %1/75 و روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا، مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل بازگشت سرمایه در آموزش عالی شامل ارزشیابی، جمعآوری داده، تاثیر برنامه، تبدیل داده به ارزش پولی، محاسبه نرخ بازگشت، شناسایی مزایا و گزارشنویسی بود. همچنین مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی برازش مناسبی داشت و میانگین مشاهدهشده بازگشت سرمایه در آموزش عالی، راهبردها، بسترها و عوامل مداخلهگر در وضعیت مطلوبی قرار داشتند.