رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره2,سال
13
,
تابستان
1398
هدف پژوهش ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش عالی و در بخش کمی کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (16000 نفر) بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی چکیده کامل
هدف پژوهش ارائه مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و مدیران آموزش عالی و در بخش کمی کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (16000 نفر) بودند. نمونه پژوهش در بخش کیفی با توجه به اصل اشباع نظری 10 نفر بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی با توجه به فرمول کوکران 540 نفر بودند که با روش نمونهای طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته بود. روایی مصاحبه خبرگان تایید و پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار %1/75 و روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا، مدلسازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل بازگشت سرمایه در آموزش عالی شامل ارزشیابی، جمعآوری داده، تاثیر برنامه، تبدیل داده به ارزش پولی، محاسبه نرخ بازگشت، شناسایی مزایا و گزارشنویسی بود. همچنین مدل بازگشت سرمایه در آموزش عالی برازش مناسبی داشت و میانگین مشاهدهشده بازگشت سرمایه در آموزش عالی، راهبردها، بسترها و عوامل مداخلهگر در وضعیت مطلوبی قرار داشتند.
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره5,سال
7
,
زمستان
1398
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی حمایتی با رویکرد واقعیت درمانی بر کنترل هیجانی زنان مطلقه قربانی خشونت خانگی انجام شد. مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش زنان مطلقه قربانی خشونت خانگی شهر تهران در سال 1397 بودند. چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی حمایتی با رویکرد واقعیت درمانی بر کنترل هیجانی زنان مطلقه قربانی خشونت خانگی انجام شد. مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش زنان مطلقه قربانی خشونت خانگی شهر تهران در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 80 دقیقهای (دو جلسه در هفته) آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با پرسشنامه تجدیدنظرشده کنترل هیجانی راجر و نجاریان (1989) جمعآوری و به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری به کمک نرمافزار SPSS نسخه بیست و دو تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گروه درمانی حمایتی با رویکرد واقعیت درمانی باعث بهبود معنادار بازداری هیجانی، نشخوار یا مرور ذهنی و کنترل خوشخیم زنان مطلقه قربانی خشونت خانگی شد، اما تاثیر معناداری بر کنترل پرخاشگری آنان نداشت (05/0P<). با توجه به نتایج برای بهبود کنترل هیجانی زنان مطلقه قربانی خشونت خانگی میتوان از روش گروه درمانی حمایتی با رویکرد واقعیت درمانی استفاده کرد.
پرونده مقاله
نشريه روانشناسی اجتماعی
,
شماره4,سال
8
,
پاییز
1399
هدف پژوهش حاضر بررسی مدلیابی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی زنان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه کارمندان زن اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس در سال 1396 بودند. طبق فرم چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی مدلیابی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی زنان با نقش میانجی سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بود. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه کارمندان زن اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس در سال 1396 بودند. طبق فرمول کوکران نمونه پژوهش 94 نفر برآورد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای فرهنگ سازمانی (رابینز، 1986)، رضایت شغلی (اسمیت و همکاران، 1969)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و رفتار شهروندی سازمانی (پودساکف و همکاران، 1990) بود. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که فرهنگ سازمانی بر سرمایه اجتماعی، رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی تاثیر مستقیم و معنادار و سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی تاثیر مستقیم و معنادار داشت. همچنین، فرهنگ سازمانی با میانجی سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت شغلی تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0p < ). با توجه به نتایج، برای بهبود رضایت شغلی زنان میتوان از طریق کارگاههای آموزشی میزان فرهنگ سازمانی، سرمایه اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی آنان را بهبود بخشید.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد