تشریع امر به معروف و نهی از منکر و مسأله عفاف از منظر فقه و حقوق امامیه
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقزهرا معماریان 1 , احمد مرادخانی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی قم
2 - جانشین سردبیر
کلید واژه: تربیت انسان, امر به معروف, عفاف, نهی از منکر,
چکیده مقاله :
از واجبات مورد تأکید امر به معروف و نهی از منکر است که با هدف تربیتی و مراقبت از فطرت الهی انسان ها تشریع شده است. همچنین از مسایل مورد تأکید دین مبین اسلام عفت است که به نیروی درونی تعدیل کننده شهوات و غرایز انسان اطلاق می شود. فلسفه جعل و تشریع امر به معروف و نهی از منکر تربیت انسان هاست. احساس مسئولیت آمر و ناهی نسبت به فرمان های الهی و دور نشدن از فطرت الهی، همچنین ترویج نیکی ها و جلوگیری از رواج زشتی ها در جامعه از اهداف فرعی تشریع این فریضه الهی به شمار می روند. برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی پیش بینی شده، تا اگر انکار قلبی اثر نکرد، از تذکر زبانی استفاده شود و اگر تذکر زبانی هم بی اثر بود، به اقدام عملی و انکار یدی رو آورد، نشانه آن است که قانون گذار اسلامی مصمم است تا ریشه گناه از جامعه برکنده شود و موجب اشاعه مسأله عفاف در جامعه شود. همچنین نهادهای فرهنگی مکلفند شرایط اقامه امر به معروف و نهی از منکر و بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در این خصوص را از طریق آموزش و اطلاع رسانی فراهم کنند.
One of the emphatic obligations is to order the good and exhort against forbidden which is legislated to care about human holy nature and reach human's educative goals. Another important issue in Islam is modesty that means moderated inner power of passions and instincts. The philosophy of ordering the good and exhorting against forbidden is human education. Its incidental goals are the responsibility of a person who orders the good and exhorts against forbidden to follow God's command and holy nature, promotion of goodness, and prevention of obscenity in society. To order the good and exhort against forbidden have different levels; if heartfelt denial isn't effective, verbal mention should be done. If verbal mention isn't effective, practical action and manual denial should be done. This shows that Islamic lawmaker determines to eradicate the base of sin and announce the modesty in society. Social institutions should provide conditions for ordering the good and exhorting against forbidden and also increase people's awareness about it by education and information program.
_||_