بررسی شخصیتهای نمادین داستان نبرد بزرگ کیخسرو با رویکرد روانشناختی کارل گوستاویونگ
محورهای موضوعی : حماسی (با ویژگی ادبی و هنری)تکتم نیازمند 1 , حمیدرضا سلیمانیان 2 , علی ساجدی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد فردوس، دانشگاه آزاد اسلامی، فردوس، ایران.
کلید واژه: نبرد بزرگ کیخسرو, روانشناسی, شخصیّت, یونگ, شاهنامه فردوسی,
چکیده مقاله :
شخصیت مجموعهای از صفات روانشناسی است و صفات روانشناسی ویژگیهایی هستند که تفاوتها و شباهتهای روان افراد با یکدیگر را بیان میکند. شاهنامۀ فردوسی از آثاری است که در آن به شخصّیت توجه فراوان شده است. آنچه فردوسی را از دیگر داستاننویسان متمایز میکند توجه به ویژگیهای روانی و کنشی شخصّیتها متناسب با موضوع حماسه است. بهرهگیری خودآگاهانه از نمادها نشاندهندۀ یک کنش مربوط به روانشناسی بسیار مهم است و افزون بر آن انسان نمادهای ناخودآگاه و خودانگیخته را نیز میآفریند که اگر بخواهیم کارکرد ذهن بشر را بهتر بفهمیم ناگزیر باید به آن دستیابیم. این پژوهش به روش(توصیفی _تحلیلی_ تطبیقی) و استفاده از دادههای کتابخانهای تدوین یافته است. در این پژوهش برآنیم که با بهرهگیری از نظریۀ روانشناسی یونگ به تحلیل شخصیتهای نمادین داستان نبرد بزرگ کیخسرو بپردازیم و از آنجا که شاهنامه فردوسی حماسه ملی ایرانیان است و ریشه در ناخودآگاه قومی و ملی آنها دارد این ویژگی قابلیت مناسبی به آن میدهد که از دیدگاه یونگ تحلیل شود. میتوان مهمترین نتیجه پژوهش حاضر را چنین برشمرد: سایه، بخش شیطانی، ناسازگار و فرومایه روان انسان است. گرفتار شدن در تیرگیهای درون، به منزلۀ تحقق بخشیدن به سایه است و برای رهایی از سایه باید با تامل بر درون خویش، از ابعاد تیرۀ شخصیت خود باخبر شد که در فرآیند فردیتیافتگی (خودشکوفایی فرد) با آگاهی از خود واقعی تیرگیهای سایه کنار رود و فرد به خود واقعی برسد.
A character is a collection of psychological characteristics and psychological characteristics are expressing the psychological differences and similarities of people with each other. The Shahnameh of Ferdowsi is a work, that the great attention to the character has been paid to. What distinguishes Ferdowsi from other authors is the attention to the psychological and acting characters who are appropriate to the subject of the epic. consciously utilization of symbols indicates an action which is so important and it is related to the psychology. In addition, human also created unconscious and conscious symbols and in order to figure out the function of human’s mind well, we require to achieve those symbols inevitably. This study is conducted by using (descriptive-analytical-comparative) methods and employing library data. This study attempts to investigate symbolic characters who are in the story of Keykhosrow’s Great battle with psychological approach of Carl Gustav Jung. Since Shahnameh of Ferdowsi is a national epic of Iranian, it has roots in their ethnic and national unconsciousness and this property provides the ability to investigate it based on Jung’s view. The most important result of this present study is: shadow, evil side is incompatible and vile of the human’s psyche and caught in the darkness of inside is realizing the shadows. In order to liberate from shadow, we require to know the dark sides of our character by having a reflection on our inner self. In the process of individualism (self-regulation) with the awareness of true self, the darkness of shadows moves away and individual reaches the true self.
کتابها البرز، پرویز (1369) شکوه شاهنامه درآیینه تربیت و اخلاق پهلوانان، تهران: دانشگاه الزهرا. حمیدیان، سعید (1372) درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: نشر مرکز. دانیلز، مایکل (1372) خودشناسی با روش یونگ، ترجمۀ اسماعیل فصیح، تهران: نشر فاخته. راشد محصل، محمدرضا (1389) شاهنامه جلوهگاه روح ملی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. عربیانی نیشابوری، اشرف (1389) مشاهیر شاهنامه، مشهد: نشر ترانه. عطاریکرمانی، عباس (1388) نثر کامل شاهنامهفردوسی، تهران: نشر فرهنگ اندیشمندان. فدایی، فربد (1381) کارل گوستاو یونگ و روان شناسی تحلیلی او، تهران: نشر دانژه. فردوسی، ابوالقاسم (1393) شاهنامه جلال خالقیمطلق، چاپ مسکو، جلد 1، تهران: نشر سخن. مورنو، آنتونیو (1384) یونگ، خدایان، انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، تهران: نشر مرکز. میرصادقی، جمال (1389) راهنمای رماننویسی، تهران: نشر سخن. یونگ، کارل گوستاو (1377) انسان و سمبلهایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: نشر جامی. یونگ، کارل گوستاو (1383) روانشناسی و تعلیم و تربیت، ترجمه: علی محمد برادران، تهران: نشر جامی. یونگ، کارل گوستاو (1383) روانشناسی و شرق، ترجمۀ لطیف صدقیانی، تهران: نشر جامی. یونگ، کارل گوستاو (1389) انسان در جستوجوی هویت خویشتن، مترجم محمود بهفروزی، تهران: گلبان. یونگ، کارل گوستاو (1390) خاطرات، خوابها، تفکرات، ترجمۀ بهروز ذکا، تهران: نشر کتاب پارسه. یونگ، کارل گوستاو (1400) ناخودآگاه جمعی و کهنالگو، ترجمۀ فرناز گنجی و محمدباقر اسمعیلپور، تهران: جامی. مقالات بهرامی رهنما، خدیجه، و طاووسی، محمود. (1392). تحلیل روانکاوانه شخصیت بانوگشسب بر اساس آرای فروید و یونگ. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 5(17)، 9-37. حبیبی، اصغر، سید صادقی، سید محمود، و اردلانی، شمسالحاجیه. (1398). خودپرورانی یا دیدار با خویشتنِ خویش در هفتخوان رستم و اسفندیار از دیدگاه روانکاوی یونگ. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 11(39)، 77-98. واشقانی فراهانی، ابراهیم. (1395). تحلیل اسطوره کیومرث براساس نظریه روانشناسی شخصیت یونگ. زبان و ادبیات فارسی، 24(۸۰)، ۲۷۳-۳۰۰. .doi:10.18869/acadpub.jpll.24.80.273 وزیرینیا، سیما. (1381). جایگاه نماد در نظام اندیشه یونگ. خیال، (4)، 60-71 .
_||_Books Alborz, Parviz (1990) The glory of Shahnameh in the mirror of training and ethics of heroes, Tehran: Al-Zahra University. [In Persian] Arabian Neyshabouri, Ashraf (2010) Shahnameh celebrities, Mashhad: Song. Attari Kermani, Abbas (2009) Complete prose of Ferdowsi's Shahnameh, Tehran: Farhang Andishmendan publishing house. [In Persian] Daniels, Michael (1993) Self-knowledge by Jung's method, Trans. Ismail Fassih, Tehran: Fakhteh. [In Persian] Fadai, Farbod (2002) Carl Gustav Jung and his analytical psychology, Tehran: Danjeh. [In Persian] Ferdowsi, Abolghasem (2014) Shahnameh, Jalal Khaleghi Motlagh, Moscow Press, Vol. 1, Tehran: Sokhan. [In Persian] Hamidian, Saeed (1993) An Introduction to Ferdowsi Thought and Art, Tehran: Markaz Publishing. [In Persian] Jung, Carl Gustav (1998) Man and his symbols, Trans. Mahmoud Soltanieh, Tehran: Jami Publishing. [In Persian] Jung, Carl Gustav (2004) Psychology and Education, Trans. Ali Mohammad Baradaran, Tehran: Jami. [In Persian] Jung, Carl Gustav (2004) Psychology and the East, Trans. Latif Sedkiani, Tehran: Jami Publishing. [In Persian] Jung, Carl Gustav (2010) Man in search of his identity, Trans. Mahmoud Behforozi, Tehran: Golban. [In Persian] Jung, Carl Gustav (2011) Memories, dreams, thoughts, Trans. Behrouz Zaka, Tehran: Ketab Parse Publishing. [In Persian] Jung, Carl Gustav (2021) Collective unconscious and archetype, Trans. Farnaz Ganji and Mohammad Baghras Sameilpour, Tehran: Jami. [In Persian] Mirsadeghi, Jamal (2010) Novel Writing Guide, Tehran: Sokhan. [In Persian] Moreno, Antonio (2005) Jung, Gods, Modern Man, Trans. Dariush Mehrjooi, Tehran: Central Publishing House. [In Persian] Rashed Mohassel, Mohammad Reza (2010) Shahnameh is the manifestation of the national spirit, Mashhad: Astan Quds Razavi Publications. [In Persian] Articles Bahrami, K., & Tavakoli, M. (2013). Psychoanalytic analysis of Banu Ghasseb's personality based on the views of Freud and Jung. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 5(17), 9-37. [In Persian] habibi, A., Sayed sadeghi, S. M., & Ardalani, S. (2019). the steps to Individuation and self-realization in Shahnameh of Ferdowsi based upon Jung’s ideas and viewpoints. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 11(39), 77-98. [In Persian] Vasheghani Farahani, E. (2016). Psychological Analysis of Kiumarth Myth in the Light of the Personality Psychology of Jung. Jpll, 24(80), 273-300 . [In Persian] Vazirina, Sima. (2002). The place of the symbol in Jung's thought system. Khayal, (4), 60-71. [In Persian]