تحلیل دیدگاه های عرفانی و تبیین مولفه های شبه عرفانی در رمان جزیره سرگردانی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیمرضیه دشت بش 1 , علی محمدی آسیابادی 2 , اسماعیل صادقی ده چشمه 3 , احمد امین 4
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
2 - دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
3 - استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهر کرد، شهرکرد، ایران
4 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سراسری شهر کرد، شهرکرد، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رمان جزیره سرگردانی با محوریت عنصر شخصیت، دارای یک طرح شخصیت محور است. در این اثر، تنها حوادث بیرونی داستان نیستند که جریان رمان را پیش می برند، بلکه همزمان با حوادث بیرونی، بیان دیدگاه ها و نگرش های دینی و اعتقادی شخصیت های داستان و کنش های پی درپی اندیشگانی، طرح داستان را گسترش می دهد. در این رمان، سه نوع دیدگاه و نگرش مختلف نسبت به عرفان در دنیای مدرن وجود دارد: نگرش سنتی و مقلدانه که در پی احیای عرفان سنتی در دنیای معاصر برای رهایی نسل معاصر از سرگردانی حاصل از مدرنیته است، نگرش انتقادی که به انکار عرفان در دنیای مدرن میپردازد، و نگرش تردیدی که از عدم قطعیت در باورهای دینی و اعتقادی نسل جوان حکایت دارد. نویسنده در این اثر، با خلق شخصیت هایی با دیدگاه و نگرش های اعتقادی متقابل، زمینه را برای گسترش محتوا و درونمایۀ عرفانی داستان فراهم آورده است. نویسنده ضمن وفادارای به چنین طرحی، با به کارگیری مولفه ها و نظریههای پسامدرنیته در تکنیک داستان پردازی خود، مولفههایی چون: عدم قطعیت، تناقض، جریان سیال ذهن و آشفتگی روایت... با برانگیختن پرسش های وجودشناسانه در مخاطب، مفهوم و محتوایی شبه عرفانی در رمان ایجاد میکند. هدف از این پژوهش، تحلیل و شناخت دیدگاه و نگرش های عرفانی و تبیین مولفه های شبه عرفانی در این رمان است.
The "jazzier sargardni" novel, centered on the character element, has a character-centered plot. In this work, only the outer events are not the stories that advance the flow of the novel, but simultaneously with external events, the expression of the views and attitudes of the religious and beliefs of the characters of the story and the subsequent actions of thoughts, extends the story plot. In this novel, there are three different attitudes towards mysticism in the modern world: the traditional and mystical attitude that seeks to revive traditional mysticism in the contemporary world for the emancipation of the contemporary generation from the wandering of modernity, the critical attitude that denies mysticism in the modern world and the uncertain view of the uncertainty in the religious beliefs of the younger generation. The author of this work, by creating personalities with mutual views and attitudes, has provided the context for the development of the mystical content of the story. The writer, while loyal to such a plot, incorporates the components and theories of postmodernity into his storytelling technique, such as: uncertainty, contradiction, flow of mind and narrative confusion, by provoking ontological questions in the audience, the concept and content of quasi-mystical in the creation novel he does. The purpose of this research is to analyze and understand the different mystical views and attitudes and explain the quasi-mystical components in this novel.
- آلوت، میریام(1386) رمان به روایت رمان نویسان، ترجمه علی محمد حق شناس، تهران: مرکز.
- براهنی، رضا(1362) قصه و قصه نویسی، تهران: نو.
- پاینده، حسین(1392)گشودن رمان ایران در پرتو نظریه و نقد ادبی، چاپ اول،تهران: مروارید.
- ........ ، ........ (1386) رمان پسامدرن و فیلم (نگاهی به ساختار و صناعات فیلم میکس)، چاپ اول،تهران: هرمس.
- ......... ، ........ (1383) مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان( برایان مک هیل، لیندا هاچن، پتریشاو)، چاپ اول، تهران: نیلوفر.
- تبریزی، شمس الدین محمد(1385) مقالات شمس، تصحیح محمد علی موحد، چاپ دوم، تهران: خوارزمی.
- تدینی، منصوره(1388) پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران، چاپ اول، تهران: علم.
- حافظ شیرازی، شمس الدین محمد(1387) دیوان غزلیات، به کوشش خطیب رهبر، چاپ چهل و سوم، تهران: صفی علیشاه.
- دانشور، سیمین(1372) جزیره سرگردانی ، چاپ اول، تهران: خوارزمی.
- 10. رازی، نجمالدین.(1373) مرصادالعباد، چاپ پنجم، تهران: علمی و فرهنگی.
- 11. سرشار، محمدرضا.(1391) جلوه هایی از ادبیات سیاسی امروز ایران، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
- 12. سهروردی، شیخ شهاب الدین یحیی (1372) مجموعه مصنفات، حکمه الاشراق، تصحیح هانری کربن، ج2، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی(پژوهشگاه).
- 13. شوالیه، ژان و گربران، آلن(1379) فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها،رسوم...، ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
- 14. فورستر، ادوارد مورگان (1352) جنبههای رمان، ترجمۀ ابراهیم یونسی، چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
- 15. گری، مارتین (1382) فرهنگ اصطلاحات ادبی، ترجمۀ منصور شریفزاده، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- 16. میر صادقی، جمال(1394) عناصر داستان، چاپ نهم، تهران: سخن.
- 17. نصری، عبدالله(1375) خدا و انسان در فلسفه یاسپرس، تهران: آذرخش.
- 18. هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان(1384) کشف المحجوب، چاپ دوم، تهران: سروش.
مقاله:
- علمی، قربان و یونس، تسلیمی(1389) زمینههای شکلگیری دو بار امانت و عهد امانت در ادبیات عرفانی، مجله ادبیات عرفانی دانشگاه کاشان، سال دوازدهم، ص 121-142.