تأملی تعلیمی- روان شناختی بر داستان پادشاه و کنیزک مثنوی در بستر قواعد ساختارگرایی
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسیابوالفضل غنی زاده 1 , مجید سرمدی 2 , فاطمه کوپا 3 , علی محمدزاده 4
1 - دانشجوی دورة دکتری زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران
3 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران
4 - دانشیار گروه روانشناسی- دانشگاه پیام نور- تهران- ایران
کلید واژه: ساختارگرایی, education, story, Psychological Criticism, داستان تعلیمی, پادشاه و کنیزک, نقد روان شناختی, رمزگشایی, King and the Bondmaid, Structuraliam,
چکیده مقاله :
داستان، بازنمایی از زندگی انسانی است که خواننده تلاش می کند؛ خود را در آن بیابد، خود را به آن برساند و یا خود را از آن دور سازد. در درون خود رمزها و رازهایی دارد که اگر خوب بازگشایی شود ترجمۀ هر کدام از آن ها، زندگی بشریت را خوب معنی می کند، و تعلیم هر یک، برگی بر باروری آن می افزاید. این نوشته می خواهد؛ داستان پادشاه و کنیزک مثنوی معنوی را رمزگشایی کند. با استفاده از قواعد ساختار گرایی آن را بشکافد و با ارادۀ تعلیمی و آموزشی، شکل و محتوای آن را تبیین و توضیح دهد. ایضاح صحنه های مختلف داستان، آشنایی با مزۀ تلخ و شیرین روان شناختی آن بر زاویۀ دید مخاطب قدرت و دقت خواهد بخشید. در مجموع نوشته هایی که در مورد این داستان ملاحظه شد، به نظر می رسد با این شیوه و فرایند، تحقیقی دربارۀ آن صورت نگرفته باشد، امید است مقبول نظر استادان و مورد استفادۀ پژوهندگان قرار گیرد.
Story is the representation of human life where the reader attempts to find his or her whereabouts, to reach it, and to flee from it. Story has a rich number of codes and once they are unfolded, their interpretation would be of great significance for interpreting human life. Once any embedded code is taught, its richness is extended. In this article we try to encode the story of the King and the Bondmaid of Masnavi Ma’navi. Our objective is to reveal the form and content of the story taking the structural model as well as pursuing an educational goal. It is argued that the description of the different scenes of the story, and a closer look at the bitter and yet sweet psychological taste of the story will indisputably add something to the readers’ impression and insight. In general, this study is new in its approach and we hope to provide a novel, satisfying article for scholars and researchers.