کلید واژهی «شب» در اشعار نیما
محورهای موضوعی : تمثیل در زبان و ادب فارسی
1 - مدرس زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر- ایران
کلید واژه: استبداد, Nima, شعر نیمایی, poem, نیما, شب تاریک, روزگار, وصف طبیعت, Night, dark, autarchy,
چکیده مقاله :
ما در این پژوهش در پی آنیم که جایگاه، اهمیّت، نحوهی کاربرد و مظاهر شب را از نگاه نیما، پدر شعر نو فارسی، بررسی کنیم. نگارنده پس از مطالعه و تحقیق در شرح حال و آثار این شاعر بزرگ معاصر، به نکات ریز و دقایق باریک فراوانی دست پیدا کرد. نیما در اجرای تغییرات شعر نو فارسی و ارائهی راه و شیوهی تازه، در صورت و معنا موفق بود. او با نگاه به عناصر و پدیدههای اطراف خود مثل جنگل، کوه، شب، دریا، درخت و ... به درون آنها نفوذ میکرد و با آنها یکی میشد. نگاه او به رخدادهای طبیعت، حتی به شب و روز متفاوت بود. نگاهی به آمار حاصل از این پژوهش در اشعار نیما گواه این مدعاست که در میان تمام شعرای معاصر، از نظر توجه به شب و مظاهر آن، جایگاه نیما از همه برتر و بالاتر است، و بیانگر این معنا که شب در تمام اشعار دوران زندگی نیما به طور مستمر حضور دارد ولی هر چه به سالهای آخر عمر، نزدیکتر میشود و تجربهی بیشتری پیدا میکند نوع شب و مفهوم و رنگ سیاهی آن با گذشته تفاوت دارد. وصف طبیعت، وصف شب، شبی که شاعر با آن یکی شده، از خود و از حالات خویشتن خوش میگوید در حوزهی ادبیات غنایی است.
In this research, we look for considering the position, significance, method of applying, and symbols of “Night” word from the viewpoint of Nima, father of Persian modern poetry. After studying and considering the history and works of this contemporary great poet, the author found many small things and thin moments. Nima, in implementing changes in Persian modern poetry and submit the method and a new way in meaning and face was successful. He looked to phenomenon and elements of around like jungle, mountain, night, sea, tree and …, penetrated into them and so he was one of them. He looked different to natural events even to the night and day. With looking at the statistics from this study in Nima’s poems, attest to this claim that the position of Nima in attention to the “Night” and its symbols is most upper among all the contemporary poets. And expresses this meaning that the “Night” in all poetry of Nima’s life continuously is present, but Whatever gets closer to the final years of his life and gains more experience, kind of the “Night” and its dark’s color and concept is different from the past.