طراحی الگوی برنامه درسی مهارت آموزی در دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
محمد نوریان
1
(دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.)
نرگس رازانی
2
(دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.)
علی اصغر خلاقی
3
(استادیار، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران. )
مریم گلبابایی
4
(استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.)
کلید واژه: برنامه درسی, پدیدارشناسی تفسیری , دوره اول متوسطه, مهارت آموزی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی برنامه درسی مهارتآموزی در دوره اول متوسطه انجام گرفت. دادههای این پژوهش به روش پدیدار شناسی تفسیری که یک رویکرد کیفی است، به دو صورت مشاهده ای و مصاحبه نیمه ساختارمند جمع آوری گردید. در بخش مصاحبه از 10 نفر از طراحان، متخصصان و کارشناسان برنامه درسی دوره اول متوسطه که به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، استفاده شد. هدف از انتخاب این افراد ، تجربه ی آن ها و قرار گرفتن در متن برنامه درسی مهارت آموزی بود. پس از جمع آوری داده ها و تحلیل داده ها ، نقشه مفهومی از تحلیل داده ها ارائه گردید. داده ها بر اساس تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند که نتایج حاصل از تحلیل داده ها شامل عناصر:1- اهداف 2- محتوا 3- راهبردهای یاددهی- یادگیری4- مواد، منابع و ابزار مناسب 5- روش های ارزشیابی 6- فعالیت های دانش آموزان 7- زمان ارائه موزش و 8- فضای آموزش که هر یک از این عناصر در 5-3 مضمون طبقه بندی شد و در نهایت 28 مضمون استخراج و مدل نهایی مشخص شد.
Abstract: The present study was conducted with the aim of designing the curriculum of skills training in the first year of secondary school. The data of this research was collected by means of interpretative phenomenology, which is a qualitative approach, in two ways, observation and semi-structured interview. In the interview section, 10 designers, specialists and experts of the curriculum of the first year of high school were used, who were selected by purposeful sampling. The purpose of choosing these people was their experience and being included in the text of the skill training curriculum. After data collection and data analysis, a conceptual map of data analysis was presented. The data were analyzed based on thematic analysis, and the results of the data analysis include the following elements: 1- Objectives 2- Content 3- Teaching-learning strategies 4- Appropriate materials, resources and tools 5- Evaluation methods 6- Activities Students 7- Teaching time and 8- Education space" that each of these elements were classified into 3-5 themes, and finally 28 themes were extracted and the final model was determined.