بررسی و عناصر مهمّ درونمایة شعر کودک در دهة 80 (1380-1390)
محورهای موضوعی : فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، ایران
کلید واژه: theme, درونمایة شعر, دهة هشتاد و شعر کودک, children’s poems, the decade of eighties,
چکیده مقاله :
بررسی درونمایة شعر کودک یکی از روشهایی است که نشان میدهد، شاعران هر عصر و زمان به کدامیک از جنبههای درونمایهای شعر پرداختهاند و براساس نتایج میتوان عوامل موثر بر آن را بررسی کرده یا اینکه با مطالعات قبلاز آن مقایسه کرد؛ در پژوهش حاضر، به بررسی اشعار چاپشده در دهة 80 پرداخته شده است. مضامین مورد بررسی شامل طبیعتگرایی (سیاسیاجتماعی)، سرگرمکننده و لذتبخش، دینی، علمی (آموزشی و تربیتیاخلاقی) بود. نتایج نشان داد که اشعار با مضامین طبیعتگرا، با 9/37درصد و تربیتیاخلاقی با 7/2درصد بهترتیب، بیشترین و کمترین درصد از کل اشعار بررسیشده را شامل شد. در اشعار با مضامین طبیعتگرا، حیوانات با 3/42درصد و شب و روز با 8/2درصد بهترتیب، بیشترین و کمترین درصد را به خود اختصاص دادند؛ گفتنی است این مسأله تحقیق و بررسی بیشتری از نظر جامعهشناسی و اتفاقاتی را که در این دهه رخ داده، میطلبد. اینکه چرا شاعران شعرهایی با مضامین تربیتیاخلاقی، علمی، آموزشی و دینی را کمتر سرودهاند، جای بحث و بررسی دارد و اینکه چرا مضامین طبیعتگرا و سیاسیاجتماعی، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند، میتواند تحقیق دیگری را شامل شود
Mir The study of the themes in children’s poems is one way to find out what poetic theme aspects the poets of every era were interested in. the results can contribute to the analysis of the effective factors. The present article studies the poems printed in the eighties (Iranian calendar). The concepts studied include naturalism, socio-political issues, entertainment, religion, science, education, and ethics. The most frequent concept was naturalism (37.9%) and the least frequent was ethics (2.7%). The most frequent topic in the poems focused on nature was the animals (42.3%) and the least frequent topic was day and night (2.8%). Further studies are required to study why there are few poems on the topics of education and ethics and why naturalism and socio-political issues are very prevalent.
_||_