تحلیل عاملی عوامل موثر بر بهبود وضعیت بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : کاهش ضایعاتکازیوه چلبی 1 , سلیمان رسولی آذر 2 , لقمان رشیدپور 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت کشاورزی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت کشاورزی، ,واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
کلید واژه: بهبود وضعیت بازاریابی, تحلیل عاملی, محصول سیب,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود وضعیت بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی با استفاده از روش تحلیل عاملی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه باغداران استان آذربایجان غربی می باشد، که تعداد آن ها 39315 باغدار می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجیسی و مورگان استفاده شد (360 نفر). روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است و برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه ای محقق ساخته که روایی آن با کسب نظرات گروهی از متخصصان مورد بررسی و اصلاحات لازم در آن صورت پذیرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مهمترین عوامل موثر بر بهبود بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی، در چهار عامل خلاصه و دسته بندی شدند که این چهار عامل توانستند 3/66درصد از تغییرات عوامل موثر بر بهبود بازاریابی سیب را در استان آذربایجان غربی تبیین کنند. در میان عوامل موثربررسی شده، عامل اقتصادی که شامل گویه های پرداخت تسهیلات و اعتبارات به بهره برداران سیب، وجود بازارچه های مرزی در استان، تنوع محصول می باشد به عنوان مهمترین عامل موثر بر بهبود بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی شناسایی شد.
The aim of this study was to investigate the factors affecting the improvement of apple marketing in West Azerbaijan province using factor analysis method. The statistical population of the study includes all gardeners in West Azarbaijan province, of which 39315 are gardeners. Krejcie and Morgan table were used to determine the sample size (n=360). The present study method is descriptive-survey and in order to collect information from a researcher-made questionnaire, its validity was assessed by obtaining the opinions of a group of experts and necessary modifications were made. The results of factor analysis showed that the most important factors affecting the improvement of apple marketing in West Azerbaijan province were summarized and categorized into four factors, which could explain 66.3% of the changes in factors affecting the improvement of apple marketing in West Azerbaijan province. Among the effective factors studied, economic factor including the items of payment of facilities and credits to apple beneficiaries, the existence of border markets in the province, product diversity was identified as the most important factor affecting the improvement of apple marketing in West Azerbaijan province.
_||_