فهرست مقالات لقمان رشیدپور


  • مقاله

    1 - تبیین عوامل پیش برنده توسعه کشاورزی حفاظتی، کاربرد تکنیک تحلیل عاملی (مطالعه موردی: شهرستان بوکان)
    پژوهش های علوم کشاورزی پایدار , شماره 5 , سال 2 , بهار 1401
    پایداری کشاورزی نیازمند تغییر از روش های متداول به روش های کارآمدی است که ضمن تأمین تقاضای رو به افزایش مواد غذایی، امنیت فرصت های آینده و حفظ کیفیت و کمیت منابع طبیعی از جمله خاک را در نظر داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل پیش برنده توسعه کشاورزی حفاظتی در شه چکیده کامل
    پایداری کشاورزی نیازمند تغییر از روش های متداول به روش های کارآمدی است که ضمن تأمین تقاضای رو به افزایش مواد غذایی، امنیت فرصت های آینده و حفظ کیفیت و کمیت منابع طبیعی از جمله خاک را در نظر داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل پیش برنده توسعه کشاورزی حفاظتی در شهرستان بوکان از توابع استان آذربایجان غربی بود. این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق را 85 نفر از کشاورزان پیشرو شهرستان بوکان بودند که با استفاده از فرمول کوکران 70 نفر از آنها انتخاب شدند. روایی پرسشنامه از طریق آزمون منطقی تایید شد و پایایی پرسشنامه با انجام آزمون پری تست و با استفاده از آلفای کرونباخ (0/82) مناسب برآورد گردید. پرسشنامه تحقیق شامل مشخصات فردی پاسخگویان، نگرش کشاورزان به کشاورزی حفاظتی، عوامل پیش برنده کشاورزی حفاظتی بودند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد پنج عامل شامل عوامل زیرساختی، آموزشی، برنامه ریزی، اقتصادی و تکنولوژیک 72/29 درصد از واریانس عوامل پیش برنده کشاورزی حفاظتی را تبیین نمودند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل عاملی عوامل موثر بر بهبود وضعیت بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی
    پژوهش های علوم کشاورزی پایدار , شماره 6 , سال 2 , تابستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود وضعیت بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی با استفاده از روش تحلیل عاملی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه باغداران استان آذربایجان غربی می باشد، که تعداد آن ها 39315 باغدار می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجیسی و م چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بهبود وضعیت بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی با استفاده از روش تحلیل عاملی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه باغداران استان آذربایجان غربی می باشد، که تعداد آن ها 39315 باغدار می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجیسی و مورگان استفاده شد (360 نفر). روش تحقیق حاضر توصیفی-پیمایشی است و برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه ای محقق ساخته که روایی آن با کسب نظرات گروهی از متخصصان مورد بررسی و اصلاحات لازم در آن صورت پذیرفت. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مهمترین عوامل موثر بر بهبود بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی، در چهار عامل خلاصه و دسته بندی شدند که این چهار عامل توانستند 3/66درصد از تغییرات عوامل موثر بر بهبود بازاریابی سیب را در استان آذربایجان غربی تبیین کنند. در میان عوامل موثربررسی شده، عامل اقتصادی که شامل گویه های پرداخت تسهیلات و اعتبارات به بهره برداران سیب، وجود بازارچه های مرزی در استان، تنوع محصول می باشد به عنوان مهمترین عامل موثر بر بهبود بازاریابی سیب در استان آذربایجان غربی شناسایی شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Analysis of effective mechanisms on the development of entrepreneurship among rural women in Kurdistan province
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 15 , سال 8 , بهار 2024
    The present research was conducted in order to analyze and identify effective mechanisms on the development of entrepreneurship among rural women in Kurdistan province. The nature of this applied research was done by survey method. The research tool was a questionnaire چکیده کامل
    The present research was conducted in order to analyze and identify effective mechanisms on the development of entrepreneurship among rural women in Kurdistan province. The nature of this applied research was done by survey method. The research tool was a questionnaire made by the researcher, whose reliability was obtained by using the pilot test and calculating Cronbach's alpha. The statistical population of the research was 27,560 rural women of Kurdistan province, and using the Cochran formula, the sample size was determined to be 204. The sample people were selected by stratified random method. The results show that there is a positive and significant relationship between the individual-psychological, economic, socio-cultural, educational, infrastructural and marketing structure with the advantages of entrepreneurship development among the rural women of Kurdistan province. Multiple regression analysis was used to predict changes in the dependent variable, i.e., the advantages of entrepreneurship development among rural women in Kurdistan province, by independent variables, i.e., managerial, social, cultural, educational, economic, infrastructural, individual, psychological, and marketing structures. The multiple correlation coefficients in this research is equal to 0.781. According to the calculated coefficient of determination, the aforementioned constructs were able to determine 61% of changes in the dependent variable, i.e., the advantages of entrepreneurship development among rural women in Kurdistan province. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Analysis and investigate the component affecting the improvement of apple marketing in West Azerbaijan province
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 1 , سال 6 , زمستان 2022
    The aim of this study was to analyze and investigate the influential components (economic, social and cultural, educational, promotional, infrastructure) of apple marketing improvement in West Azerbaijan province by Pearson correlation coefficient and multiple regressio چکیده کامل
    The aim of this study was to analyze and investigate the influential components (economic, social and cultural, educational, promotional, infrastructure) of apple marketing improvement in West Azerbaijan province by Pearson correlation coefficient and multiple regression of Intermodel. The results of the Pearson correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between the factors affecting this research (economic, educational, promotional, infrastructure, and cultural and social components) and the variable of improving apple's marketing status. Also, considering the calculated beta values in the inter-model multiple regression, the results showed that among the factors affecting the improvement of apple marketing, economic, educational, and promotional components had the highest contribution and role in explaining the mentioned dependent variable. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تبیین موانع یکپارچه سازی اراضی کشاورزی (مطالعه ی موردی: شهرستان بوکان)‏
    مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1397
    کشاورزی با واحدهای بهره‌برداری کوچک، به دلیل عدم استفاده مؤثر از فناوری و امکانات نوین، از عوامل محدود کننده بهره‌وری و بازدهی تولید در بخش کشاورزی محسوب می‌شودکه قادر به تامین حداقل مواد غذایی مورد نیاز جامعه نخواهد بود. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی -پیمایشی با ه چکیده کامل
    کشاورزی با واحدهای بهره‌برداری کوچک، به دلیل عدم استفاده مؤثر از فناوری و امکانات نوین، از عوامل محدود کننده بهره‌وری و بازدهی تولید در بخش کشاورزی محسوب می‌شودکه قادر به تامین حداقل مواد غذایی مورد نیاز جامعه نخواهد بود. این تحقیق با استفاده از روش توصیفی -پیمایشی با هدف بررسی موانع یکپارچه‌سازی اراضی در شهرستان بوکان انجام شده‌است. جامعه آماری تحقیق بهره‌برداران شهرستان بوکان بودند. از بینآن ها 200 نفر از طریق فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده به نسبت متناسب انتخاب شدند. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شدند. روایی و پایایی پرسش نامه بر اساس نظر اساتید و کارشناسان مرتبط و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (87 درصد) تأیید شد. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد میانگین سنی بهره برداران 41 سال و به طور متوسط 21 سال سابقه کار کشاورزی داشتند. هر کشاورز به طور متوسط 3 قطعه زمین کشاورزی دراختیار دارد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد، شش عامل، موانع فرهنگی، موانع اجتماعی - مشارکتی، موانع آموزشی، موانع اقتصادی، موانع قانونی و سیاستگذاری و موانع ساختاری (توپوگرافی) در مجموع توانستند حدود 73 درصد از واریانس موانع یکپارچه‌سازی اراضی را تبیین کنند. نتایج نشان داد متغیرهای عدم آموزش روش های مناسب یکپارچه‌سازی، عدم شرکت کشاورزان در کلاس های توجیهی، رونق خرید و فروش اراضی کشاورزی، باورهایسنتی جامعه در مورد اراضی، ساختار قوانین خاص نظیر ارث و وقف، مالکیت زمین، عدم توجه به وضعیت اقتصادی روستاییان، عدم مشارکت بانک ها، عدم سرمایه گذاری مناسب در بخشکشاورزی، متغیرهای مهم تبیین موانع شش‌گانه یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی شهرستان بوکان می‌باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - تبیین عوامل موثر بر توسعه مهارت های کارآفرینی در کسب و کارهای خانوادگی روستایی از دیدگاه روستائیان (مطالعه‌ی موردی: شهرستان بوکان)
    مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1400
    مقدمه: توسعه کسب و کارهای خانوادگی کارآفرینانه فرآیند پیچیده و دشواری است که برای دستیابی به آن پیش از هر چیز باید شناخت جامعی نسبت به عوامل موثر بر توسعه این کسب و کارها داشت تا بتوان راهکارهایی را بر اساس شرایط منطقه برای توسعه کسب و کارهای خانوادگی ارائه داد. هدف پژو چکیده کامل
    مقدمه: توسعه کسب و کارهای خانوادگی کارآفرینانه فرآیند پیچیده و دشواری است که برای دستیابی به آن پیش از هر چیز باید شناخت جامعی نسبت به عوامل موثر بر توسعه این کسب و کارها داشت تا بتوان راهکارهایی را بر اساس شرایط منطقه برای توسعه کسب و کارهای خانوادگی ارائه داد. هدف پژوهش: این تحقیق با هدف تبیین عوامل موثر بر توسعه مهارت کارآفرینی در کسب و کارهای خانوادگی روستایی انجام شد.روش شناسی تحقیق: این تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه بهره برداران فعال و کارآفرین روستایی در بخش های کشاورزی، دامداری، باغبانی و خدماتی شهرستان بوکان به تعداد 12700 بهره بردار بودند. برای انتخاب نمونه ها از جدول کرجسی و مورگان استفاده شدکه بر مبنای جامعه آماری، تعداد 375 نمونه برآورد گردید. برای بررسی و تحلیل مبانی نظری از شیوه مطالعات اسنادی و جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی استفاده شد و در بخش میدانی نیز، ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه بر مبنای روش اعتبار محتوایی تایید و قابلیت اعتماد پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ تعیین گردید که میزان آلفای کرنباخ آن برای مولفه‌های اصلی پرسشنامه بین 732/0 تا 959/0 محاسبه و تعیین گردید که به طور متوسط قابل قبول بود. تحلیل داده های پژوهش حاضر در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارSPSSwin22 انجام شده است.قلمرو جغرافیایی پژوهش: شهرستان بوکان در استان آذربایجان غربی، با وسعت ۲۵۴۱۳۰۶ کیلومترمربع، حدود 50/6 درصد از سطح استان را به خود اختصاص می‌دهد دارای یک نقطه شهری، دو بخش،7 دهستان و 181 آبادی دارای سکنه می‌باشد. یافته ها و بحث: نتایج تحلیل آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که همبستگی مثبت و معنی داری بین عوامل آموزشی، اقتصادی، زیرساختی، فردی، محیطی و سیاست‌گذاری و توسعه مهارت های کارآفرینی وجود دارد. نتایج مدل رگرسیون چندگانه نشان داد که 4/52 درصد تغییرات متغیر وابسته توسعه مهارت‌های کارآفرینی از طریق متغیرهای وابسته تحقیق پیشبینی و تعیین خواهد شد. نتایج: نتایج نشان داد که عوامل آموزشی، اقتصادی، زیرساختی، فردی، محیطی و سیاست‌گذاری با توسعه مهارت های کارآفرینی ارتباط و تاثیری معنی داری در تعیین و پیشبینی توسعه مهارتهای کارآفرینی دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - Effective Strategies in Marketing Development of Agricultural Products
    International Journal of Agricultural Science Research& Technology , شماره 5 , سال 5 , پاییز 2015
    This fact that marketing can encourage farmers to produce and their products better introduce to compete in the sell market and with market-friendly products to know better is important. The farmer who is not familiar with the importance of marketing and its technology چکیده کامل
    This fact that marketing can encourage farmers to produce and their products better introduce to compete in the sell market and with market-friendly products to know better is important. The farmer who is not familiar with the importance of marketing and its technology will not be able to succeed in selling their product and may sell your product at a cheaper price and will be deprived of interest that he could be achieved in this field. The purpose of this study was to examine and effective strategies in the marketing development of agricultural products in Orumiyeh township, Iran. This research was conducted with a descriptive - survey method and data required were collected through questionnaires and were analyzed through regression statistics in SPSS software. The results of the research showed that there was a significant and positive correlation found between the independent variables strategies of packaging, training, government support and manufacturing with the dependent variable the marketing development of agricultural products. Also these variables explained 73 percent of variance in the dependent variable. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - Identifying Effective Solutions in the Field of Environmental Protection (case study Naghadeh Township)
    International Journal of Agricultural Science Research& Technology , شماره 2 , سال 9 , بهار 2019
    This research was conducted with the mean goal of identifying environmental protection solutions in Naghadeh Township. The statistical population of this research included all employees of the Agricultural Jihad, Environment and Natural Resources Office (N=110). Karaghi چکیده کامل
    This research was conducted with the mean goal of identifying environmental protection solutions in Naghadeh Township. The statistical population of this research included all employees of the Agricultural Jihad, Environment and Natural Resources Office (N=110). Karaghi and Morgan tables were used to determine the sample size (n=86). The Random sampling method was used in this research. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha was used (α=0.894) which indicates that the reliability of the questionnaire was appropriate. To analyze the findings and to achieve the research goals, descriptive statistics and inferential or analytical statistics were used. The results show that awareness raising among people to improve their relationship with the environment and the promotion of environmental culture and the definition of environmental guidelines among people and prevention of destruction of land and its change and destruction of rangelands and forests were identified as the most important effective environmental protection solutions in Naghadeh township in west Azerbaijan province. Exploratory factor analysis was used to categorize effective environmental protection solutions. The results showed that seven factors were identified. These factors named as legal, socio-cultural, educational and awareness, managerial, economical, and environmental solutions. These seven factors account 74 percent of variations in environmental protection solutions. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - Factors Affecting the Marketing of Organic Farming Products (Case Study: Miandoab County)
    International Journal of Agricultural Management and Development , شماره 2 , سال 8 , بهار 2018
    Organic agriculture is rapidly growing while the lack of knowledge and skills to manage organic farms and the lack of market opportunities for the organic products are the most important reasons for the disinclination to the use of the organic agriculture practices. The چکیده کامل
    Organic agriculture is rapidly growing while the lack of knowledge and skills to manage organic farms and the lack of market opportunities for the organic products are the most important reasons for the disinclination to the use of the organic agriculture practices. The main aim of this study was to determine the factors underpinning the marketing of organic agriculture products. The research was a descriptive survey in terms of purpose. The research instrument was a questionnaire whose validity was determined by the content validity and its reliability was estimated to be 89% by Cronbach's Alpha. The population of the study included all organic farmers who have supplied their products to a fruit and vegetable market in Miandoab. The sample size was determined as 148 by the Morgan-Kerjisy table and was selected by stratified sampling method and simple randomization. Finally, 150 questionnaires were collected. The results showed a significant relationship between the marketing of the organic agriculture products with educational factors, economic factors, intelligence agents, production factors and social factors at the 0.05 level. Also, the results of regression analysis showed that the variables of production factors, educational factors, and economic factors captured 53% of the variance of the dependent variable. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - Barriers of Conversion to Organic Farming in West Azarbaijan Province
    International Journal of Agricultural Management and Development , شماره 2 , سال 10 , بهار 2020
    The present study aimed to explain the barriers of conversion to organic farming in West Azarbaijan Province, Iran. To achieve the goals of the study, data were collected from both certified organic farmers and conventional farmers using a questionnaire and in-depth int چکیده کامل
    The present study aimed to explain the barriers of conversion to organic farming in West Azarbaijan Province, Iran. To achieve the goals of the study, data were collected from both certified organic farmers and conventional farmers using a questionnaire and in-depth interviews. The sample population consisted of 400 people out of whom farmers were selected by the cluster sampling method by using Morgan’s table. The research instrument consisted of a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by an expert panel consisting of specialists in agriculture and development and rural development. Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of different sections of the questionnaire and its value was determined to be 0.87. The results of factor analysis showed that the barriers of conversion in organic farming can be classified into five main factors; i.e., economic, social, policy support, informational and educational, and natural barriers. They altogether captured 47.8 percent of the variance in barriers. پرونده مقاله