طراحی و تبیین الگوی مدیریت چندفرهنگی در ورزش مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت دانشعاطفه خدابخشی 1 , زین العابدین فلاح 2 , امیر منتظری 3 , طاهر بهلکه 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه تربیتبدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان ،ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
4 - استادیار گروه تربیتبدنی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
کلید واژه: منابع انسانی, آموزش, چند فرهنگی, ورزش مدارس, برنامهریزی درسی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی مدیریت چندفرهنگی در ورزش مدارس بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی کشور تشکیل دادند(34000=N) نمونه آماری با استفاد ه از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد گردید(332=n)، روش نمونه گیری در این پژوهش با استفاده از روش خوشهای غیر تصادفی در دسترس انجام پذیرفت. دادههای موردنیاز برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل مدل اندازهگیری با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. بررسی و آزمون مدل معادلة ساختاری پژوهش نشان داد، شاخصهای کلی برازش در وضعیت مناسب و مطلوبی قرار دارند؛ بهطوریکه متغیر پیشایندهای مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بر فرایندهای مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس اثر مثبت و معنیداری دارند؛ همچنین، متغیر فرایندهای مدیریت چندفرهنگی، اثر مثبت و معنیداری بر متغیر پیامدهای مدیریت چندفرهنگی دارند. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم پیشایندهای مدیریت چندفرهنگی بر متغیر پیامدهای مدیریت چندفرهنگی معنیدار بود و در این میان، متغیر فرایندهای مدیریت چندفرهنگی نقش میانجی را ایفا میکرد. بنابراین، متصدیان امر برنامهریزی آموزشی باید توجه بیشتری به مدارس چندفرهنگی در برنامهها و سیاستهای کلان آموزشوپرورش داشته و بهمنظور توانمندسازی و نیازمندی منابع انسانی به توسعه مهارتهای مدیریت چندفرهنگی به آموزشهای ضمن خدمت و گنجاندن مفاهیم چندفرهنگی در برنامه آمادهسازی نومعلمان توجه بیشتری داشته باشند.
The purpose of this research was to design and explain the model of multicultural management in school sports. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study was made up of all the physical education teachers of the country (N=34000). The statistical sample was estimated to be 332 people using the Karjesi and Morgan table (n=332). The data needed to identify the components and analyze the measurement model were collected using a researcher-made questionnaire, after obtaining validity (face, content and structure) and validation. Cronbach's alpha method (α=0.91) was used to calculate the reliability of the instrument, and confirmatory factor analysis and structural equations were used to analyze the data. Examining and testing the structural equation model of the research showed that the general fit indicators are in a suitable and desirable condition. As the changes in the antecedents of the multicultural management of sports schools have a positive and significant effect on the management processes of sports schools. Also, multicultural management processes have a positive and significant effect on the consequences of multicultural management. In addition, the indirect effect of multicultural management antecedents on multicultural management messages was significant, and in this regard, multicultural management processes played a mediating role. Therefore, educational planning officials should pay more attention to multicultural schools in macro plans and policies. In order to empower and require human resources to develop multicultural management skills, pay more attention to in-service training and include multicultural concepts in the planning of new teachers.
_||_