مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین
محورهای موضوعی : فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
1 - استادیار فلسفه تعلیم و تربیت گرایش برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران
کلید واژه: کیفیت زندگی کاری, ویژگی شخصیتی, سطوح دینداری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه ارزیابی سطوح دینداری و ویژگی شخصیتی معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین شهر تهران در سال 1396 بود. روش شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری کلیه معلمان شهر تهران بودند. نمونه آماری شامل 80 نفر از معلمان با کیفیت زندگی کاری بالا و پایین بودند که بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامههای، کیفیت زندگی کاری والتون (1973)، ویژگیهای شخصیتی هگزاکو لی و همکاران (2005) و مقیاس دینداری خدایاری فرد و همکاران (1388) بود. تجزیهوتحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه از طریق نرمافزار SPSS23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس یکراهه) انجام پذیرفت. یافته ها: یافتهها نشان دادند که اگرچه میانگین هر سه مؤلفه "ارزیابی سطوح دینداری" معلمان دارای "کیفیت زندگی کاری بالا"، بیشتر از گروه دیگر برآورد شده است، اما این تفاوت در مؤلفه "عواطف دینی" محسوستر از دو مؤلفه دیگر میباشد. نتیجه گیری: هم چنین یافتهها نشان میدهد معلمانی که دارای "کیفیت زندگی کاری بالایی" هستند در ویژگی شخصیتی: "برونگرایی"،"سازگاری" و "وظیفهشناسی" نمره بالاتری نسبت به معلمانی که از "کیفیت زندگی کاری پائینی" برخوردارند، به دست آورده اند و این در حالی است که میانگین "هیجان پذیری" آزمودنیهایی با "کیفیت زندگی بالا"، کمتر از گروه دیگر میباشد. از نظر "صداقت- فروتنی" و "گشودگی نسبت به تجربه" تفاوت قابلتوجه ای بین دو گروه وجود ندارد.
Purpose: The purpose of this study was to the Comparison of Assessing levels of religiosity and personality traits Teachers with Quality of working life up and down of Tehran in 1396. Methodology: The research method was causal-comparative. The statistical population included all teachers in Tehran. The statistical sample consisted of 80 Quality of working life up and down teachers who were selected based on random cluster sampling. The instruments for measuring the questionnaire, Walton's quality of work life (1973) personality traits of HexaCo Lee et al. (2005), and the Religion Scale of Khodayarifard et al. (2009). Data analysis was carried out using SPSS 23 software in two sections: descriptive and inferential (one-way analysis of variance). Findings: The findings showed that although the average of all three components of "Assessing levels of religiosity" of teachers with "high work life quality" is higher than that of the other group, this difference in the "religious emotions" component is more perceptible than the other two components. Conclusion: The findings also show that teachers who have "high quality work life" in personality trait: "extraversion", "adaptability" and "task" have gotten higher grades than those who have "low quality work life" and while the average "excitement" of subjects with "high quality of life" is less than the other group. In terms of "honesty-humility" and "openness to experience," there is no significant difference between the two groups.
_||_