الگوی علی تبیین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم تجربی براساس سرسختی وادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیری تحصیلی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفوزیه الهام پور 1 , حمزه گنجی 2 , خدیجه ابوالمعالی الحسینی 3
1 - دانش آموخته دکتری گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن. ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, درگیری تحصیلی, سرسختی, ادراک محیط کلاس درس,
چکیده مقاله :
چکیده: پیشرفت تحصیلی در هر نظام آموزشی، یکی از شاخصهای موفقیت علمی و زمینه توسعه جوامع است. هدف پژوهش تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس سرسختی و ادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیریتحصیلی در یک مدل، و روش پژوهش، توصیفی یا غیر آزمایشی بود. نمونهای 300 نفری از کلیة دانشآموزان دختر و پسر سوم تجربی دزفول در سال تحصیلی94- 93، به حجم1411 نفر، با روش چند مرحلهای تصادفی ساده، انتخاب و به پرسشنامۀ سرسختیکوباسا (1994)، با 68/0= پایایی، شاخصهای برازش,GFI=0/93) (RMSEA=0/074، فعالیتهایکلاسدرسمن(MCA) جنتری،گابل و ریزا (2002)، با 81/0=پایایی،,GFI=0/93) (RMSEA=0/063 و راهبردهای انگیزشی برای یادگیری(MSLQ) پینتریچ و دیگروت (1994)، با 90/0= پایایی و ,GFI=0/94) (RMSEA=0/058 دارای روایی مناسب پاسخ دادند. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیلشدند. نتایج نشانداد: الگوی علٌیتبیین پیشرفتتحصیلی براساس سرسختی و ادراک محیط کلاس با میانجیگری درگیریتحصیلی با دادههایگردآوریشده برازش دارد. اثر مستقیم درگیری تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی32/0، اثر مستقیم ادراک محیط کلاس بر درگیری تحصیلی 758/0، اثر غیر مستقیم ادراک محیطکلاس بر پیشرفت تحصیلی با میانجیگری درگیری تحصیلی 24/0، مثبت و معنادار و اثر سر سختی بر پیشرفت تحصیلی 29/0- ، منفی و معنادار شد. به طورکلی سرسختی و ادراک محیطکلاس % 7/ 16 از واریانس پیشرفت تحصیلی و ادراک محیطکلاس %9/57 از واریانس درگیری تحصیلی را تبیینکردند. با توجه به اهمیت درگیری تحصیلی در ارتباط با پیشرفت تحصیلی ضرورت دارد که برنامهریزان و معلمان فرصتهایی برای فعالسازی و بهرهمندی از تکالیف چالش برانگیز را برای دانشآموزان فراهمکنند.
Abstract Academic achievement is one of the indicators of the academic success and development of societies. The aim of this study was to explain a model of causal prediction of students' academi achievement based on hardiness and perception of the classroom environment by mediation of the academic engagement. Research method was correlation. A sample size of 300 of all (1411) male and female students of the third grade in empirical science course of high school in Dezful in 1393-94 was selected using multi-stage random sampling. They answered Kobasa.'S hardiness questionnaire (1994), Reliability =0/68,Index fit (GFI=0/93, RMSEA=0/074), Gentry, Gable and Rizza perception of the classroom environment (2002), Reliability=0/81, (GFI=0/93 (RMSEA=0/063) and Pintrich & De Groot academic engagement (1994), Reliability=0/90, (GFI=0/94, RMSEA=0/058).The data analyzed by structural equation modeling. Results showed that model, was good fit by data. Direct effect of the academic engagement on academic achievement was0/32, perception of the classroom environment on academic engagement was 0/758 and Indirect effect of the perception of the classroom environment on academic achievement by mediation of the academic engagement was0/24, which all (p<0/0001) were meaningful. Effect of the hardiness on academic achievement was -0/29 (p<0/0001) and meaningful. On the whole, hardiness and perception of the classroom environment explained16/7% of the variance of academic achievement and perception of the classroom environment explained 57/9 % of the variance of academic engagement. Thus, it is necessary that planners and teachers provide opportunities for activating and benefiting from challenging assignments for students.
_||_