«تبیین الگوی فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران»
محورهای موضوعی : علوم تربیتیحامد صبوری 1 , حسن گیوریان 2 , فریده حق شناس کاشانی 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. hamed.sabouri2015@yahoo.com
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)givarian@yahoo.com
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, خط مشی, فرایند خط مشی گذاری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران صورت گرفته است. روش تحقیق آمیخته اکتشافی و نوع تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و داده ها به صورت مصاحبه و میدانی -گردآوری گردید. جامعه آماری مدیران، خبرگان و اساتید در حوزه خط مشی گذاری آموزش و پرورش بودند که در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند، تعداد 14 نفر جهت مصاحبه و در بخش کمی برای گردآوری داده های مورد نیاز، تعداد 120 نفر از خبرگان و مدیران ستادی و استانی آموزش و پرورش و مراکز خط مشی گذاری آموزش و پرورش به روش نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردید. برای تعیین روایی از روایی محتوایی و همزمان و برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای داده های کمی از شاخص های توصیفی، آزمون فریدمن نرم افزارSmart PLSو SPSS24 استفاده شد. تحلیل داده ها در نهایت به احصای 63 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان دهنده، 3 مضمون فراگیر و شکل گیری الگوی نظری انجامید.
The aim of this study was to explain the pattern of the policy-making process in the Iranian education system. The research method was exploratory and the type of research was descriptive-survey and the data were collected through interviews and fieldwork. The statistical population was managers, experts and professors in the field of education policy-making. In the qualitative section with targeted sampling approach, 14 people for interviews and in the quantitative section to collect the required data, 120 experts and managers Headquarters and provincial education and education policy-making centers were selected by sampling method using Cochran's formula. Data collection tools were used in the qualitative part including semi-structured interviews and in the quantitative part a researcher-made questionnaire with a five-point Likert scale was used. Cronbach's alpha, content validity and concurrency were used to determine the reliability and validity of the measurement tool. For qualitative data, content analysis method was used and for quantitative data, descriptive indicators, Friedman test, Smart PLS and SPSS24 software were used. The data analysis eventually led to the enumeration of 63 basic themes, 13 organizing themes, 3 comprehensive themes and the formation of a theoretical model.
_||_