خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
شماره41,سال
12
,
بهار
1400
زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد مشارکت شهروندان در روند حکمرانی، میتواند چشمانداز سیاسی را تغییر دهد. لذا مشارکت الکترونیک به یک نقطه مهم از این فرایند تبدیل شده است و به طور خاص به گسل دیجیتالی با تمرکز بر دسترسی برابر نیز اشاره دارد. در سند چشمانداز 1404 چکیده کامل
زمینه: فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد مشارکت شهروندان در روند حکمرانی، میتواند چشمانداز سیاسی را تغییر دهد. لذا مشارکت الکترونیک به یک نقطه مهم از این فرایند تبدیل شده است و به طور خاص به گسل دیجیتالی با تمرکز بر دسترسی برابر نیز اشاره دارد. در سند چشمانداز 1404 و برنامههای توسعه قید شده است که از منظر فناوری در بین کشورهای منطقه اول باشیم.
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف، شناسایی ابعاد و عوامل مؤثر بر مشارکت الکترونیک در ایران است.
روش: با توجه به موضوع، روش تحقیق آمیخته در دستور کار قرار گرفت. در قسمت کیفی، ابتدا با شش نفر از خبرگان علمی و اجرایی که به روش هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه گروه کانونی انجام و نتایج مصاحبه بر اساس تکنیک تحلیل محتوای کلاسیک بررسی شد. در مرحله کمی از ابزار پرسشنامه با مقیاس لیکرت استفاده شده است. داده های قسمت کمی از طریق الگوسازی معادله ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با استفاده از نرمافزارهای spss و lisrel تحلیل شدند.
یافتهها: با بررسی متن مصاحبه گروه کانونی، ادبیات داخلی و بینالمللی درمجموع تعداد 250 کدباز به دست آمد، که این کدها در 17 مفهوم فرعی و نهایتاً 10 مفهوم اصلی دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: ماحصل این پژوهش مدلی کارآمد برای توسعه مشارکت الکترونیک می باشد، که از طریق کاربست عوامل شناسایی شده در آن، در فرایند خط مشی گذاری در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارتقا کیفیت ارتباط بین سیاست گذاران و شهروندان می تواند موجب بهبود رتبه کشور در این شاخص گردد و به تحقق هدف سند چشم انداز 1404 کمک شایانی نماید.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره37,سال
11
,
پاییز
1399
مقدمه: پژوهش حاضر، به منظور ارتقاء عقلانیت خطمشیگذاری عمومیاز طریق مشارکت ذینفعان در تدوین خطمشیهای عمومیصورت گرفته است. بر این اساس، سؤال از چیستی الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت ذینفعان در فرایند تدوین خطمشیهای عمومیدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آم چکیده کامل
مقدمه: پژوهش حاضر، به منظور ارتقاء عقلانیت خطمشیگذاری عمومیاز طریق مشارکت ذینفعان در تدوین خطمشیهای عمومیصورت گرفته است. بر این اساس، سؤال از چیستی الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت ذینفعان در فرایند تدوین خطمشیهای عمومیدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسأله اصلی این پژوهش بوده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر پژوهش آمیخته به صورت کیفی-کمیمیباشد. در ابتدا از طریق مصاحبه، ذینفعان سازمان غذا و داروی ایران شناسایی گردید. در گام دوم تحلیل، از طریق روش دیمتل به 18 نفر از خبرگان حوزه خطمشیگذاری عمومی، مدیران و کارشناسان شاغل در سازمان غذا و داروی ایران مراجعه شد که در نتیجه آن رابطه ذینفعان با یکدیگر و شدت اثر آنها بر هم مشخص گردید. یافتهها: 16 مورد از ذینفعان سازمان غذا و داروی ایران شناسایی شد که نتایج پژوهش نشان داد که از نظر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری (D-R) هیات دولت با مقدار 0.906 به عنوان تأثیرگذارترین ذینفع و مصرف کننده نهایی با مقدار 1.971- تأثیرپذیرترین ذینفع در بین ذینفعان است و همچنین از لحاظ میزان اهمیت ذینفعان (D+R)، وزارت بهداشت با مقدار 5.322 بیشترین و سازمانهای بیمهگر با مقدار 3.216 کمترین اهمیت را دارند. نتیجهگیری: با مشخص شدن ذینفعان با اهمیت و تاثیرگذار مانند وزارت بهداشت و هیات دولت و همچنین ذینفعان تاثیرپذیر مثل مصرف کننده نهایی و با در نظر گرفتن رابطه ذینفعان با یکدیگر و شدت اثر هرکدام از آنها مبنای عمل خطمشیگذاران جهت جلب مشارکت ذینفعان در نظام خطمشیگذاری عمومیسازمان غذا و داروی ایران قرار میگیرد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران صورت گرفته است. روش تحقیق آمیخته اکتشافی و نوع تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و داده ها به صورت مصاحبه و میدانی -گردآوری گردید. جامعه آماری مدیران، خبرگان و اساتید در حوزه خط مشی گذاری آموزش و پرور چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تبیین الگوی فرایند خط مشی گذاری در نظام آموزش و پرورش ایران صورت گرفته است. روش تحقیق آمیخته اکتشافی و نوع تحقیق توصیفی پیمایشی بوده و داده ها به صورت مصاحبه و میدانی -گردآوری گردید. جامعه آماری مدیران، خبرگان و اساتید در حوزه خط مشی گذاری آموزش و پرورش بودند که در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند، تعداد 14 نفر جهت مصاحبه و در بخش کمی برای گردآوری داده های مورد نیاز، تعداد 120 نفر از خبرگان و مدیران ستادی و استانی آموزش و پرورش و مراکز خط مشی گذاری آموزش و پرورش به روش نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردید. برای تعیین روایی از روایی محتوایی و همزمان و برای تعیین پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای داده های کمی از شاخص های توصیفی، آزمون فریدمن نرم افزارSmart PLSو SPSS24 استفاده شد. تحلیل داده ها در نهایت به احصای 63 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان دهنده، 3 مضمون فراگیر و شکل گیری الگوی نظری انجامید.
پرونده مقاله
مشارکت از دیر باز با زندگی انسانها پیوستگی داشته و امروزه بهعنوان مقوله اساسی در بوروکراسی مطرح است ازاینرو، این پژوهش درصدد است به شناسایی مؤلفه های مؤثر بر اجرای خطمشی عمومی در حوزه شهرداریها پرداخته، تا در نهایت به الگوی اجرای مشارکت کارکنان جهت ارتقای بهرهوری چکیده کامل
مشارکت از دیر باز با زندگی انسانها پیوستگی داشته و امروزه بهعنوان مقوله اساسی در بوروکراسی مطرح است ازاینرو، این پژوهش درصدد است به شناسایی مؤلفه های مؤثر بر اجرای خطمشی عمومی در حوزه شهرداریها پرداخته، تا در نهایت به الگوی اجرای مشارکت کارکنان جهت ارتقای بهرهوری نیروی انسانی در شهرداریها دست یابد، پژوهش حاضر از بُعد هدف، کاربردی و از لحاظ روش، یک پژوهش آمیخته میباشد، ابتدا با استفاده مبانی نظری، مؤلفه های مشارکت کارکنان در اجرای خطمشی عمومی استخراج گردید و با اجماع نظرات 18نفر از خبرگان حوزۀ مدیریت دولتی، خطمشیگذاری به روش گلوله برفی انتخاب و 10مؤلفه و 58مؤلفه شاخص مشارکت کارکنان در اجرا به روش دلفی شناسایی گردید. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامهای محقق ساخته استفاده شده است که با استفاده از نتایج دلفی طراحی گردیده است، دادههای مورد نیاز پژوهش از بین 223نفر از شهرداران و مدیران که به روش خوشهای از شمال غرب کشور بهعنوان نمونه انتخاب گردیده بودند، جمعآوری شد. و از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون t، وهمچنین از مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS استفاده گردید. با توجه به یافتهای پژوهش، مؤلفه های رفتاری مجریان و تخصص و مهارت مجریان، ساختاری، مدیریتی و اجرایی، فرهنگی، گروهی، اقتصادی محیطی، حقوقی در مشارکت کارکنان در اجرای خطمشی عمومی اهمیت بیشتری دارند. درنهایت با لحاظ نظرات خبرگان و نتایج و پیشنهادها پژوهش الگوی اجرایی جهت مشارکت بهتر کارکنان در اجرا خطمشیهای عمومی ارائه گردید.
پرونده مقاله
موضوع ارزیابی عملکرد سازمانی، از پدیده های قابل بحث ومهمی است که همواره ذهن مدیران بخش های مختلف را به خود مشغول داشته است. پیرامون ارزیابی عملکرد سازمانی و متغیرهای مورد بررسی در این امر مهم، نقطه نظرات متفاوتی ارائه شده است. الگوها و ابعاد بسیاری در طول دهه های گذشته چکیده کامل
موضوع ارزیابی عملکرد سازمانی، از پدیده های قابل بحث ومهمی است که همواره ذهن مدیران بخش های مختلف را به خود مشغول داشته است. پیرامون ارزیابی عملکرد سازمانی و متغیرهای مورد بررسی در این امر مهم، نقطه نظرات متفاوتی ارائه شده است. الگوها و ابعاد بسیاری در طول دهه های گذشته مورد شناسایی قرار گرفته اند و بعضأ در سازمانهای مختلف به اجرا در آمده اند. بنابراین این مقاله به دنبال الگویی بومی و چند معیاره برای ارزیابی شرکتهای دولتی است. بر همین اساس بعد از مطالعات ادبیات و پیشینه موضوع مؤلفههای مورد نظر در قالب ابعاد درون و برون سازمانی طبقه بندی شدند و با استفاده از روشهای آماری، آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون توکی بی در جامعه آماری 170 نفری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نتیجه مشخص شد در بعد درون سازمانی مهمترین عامل اثرگذار بر ارزیابی عملکرد سازمانی نقش رهبری و در بعد برون سازمانی برنامه ریزی و بکارگیری ارزش های اسلامی- اجتماعی در ایران می باشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به دنبال تعیین معیارهای مناسب به منظور انتخاب همکار تجاری از میان تأمین کنندگان در زنجیره مواد و قطعات می باشد. ایجاد همکاری تجاری در بین شرکت ها باعث کاهش هزینه های تأمین مواد وقطعات، ایجاد مزیت رقابتی و افزایش توان رقابتی و در نهایت افزایش سودآوری آنها می گ چکیده کامل
پژوهش حاضر به دنبال تعیین معیارهای مناسب به منظور انتخاب همکار تجاری از میان تأمین کنندگان در زنجیره مواد و قطعات می باشد. ایجاد همکاری تجاری در بین شرکت ها باعث کاهش هزینه های تأمین مواد وقطعات، ایجاد مزیت رقابتی و افزایش توان رقابتی و در نهایت افزایش سودآوری آنها می گردد. در حقیقت می توان با ایجاد همکاری تجاری در زنجیره تأمین مواد و قطعات و جلوگیری از گزینش تأمین کنندگان نامناسب در پروژه های مختلف در زمان و هزینه پروژه ها صرفه جویی نمود. انتخاب همکار تجاری مناسب مهمترین مرحله در ایجاد همکاری است. در این مقاله با استفاده از نظریات مدیران وکارشناسان ارشد معیارهای مناسب در انتخاب همکار تجاری مورد بررسی قرار گرفته و با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده در پرسشنامه طراحی شده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری کارشناسان و مدیران شرکت صنعتی دریایی ایران می باشد. نهایتاً در تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از جامعه آماری اهمیت، اولویت و اوزان این معیارها مشخص گردیده است.
پرونده مقاله
امروزه توجه بسیاری به خطمشیها سبز با هدف کاهش تاثیرات صنعت حمل و نقل هوایی بر محیط زیست شده است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی موانع و چالشهای خط مشی سبز در صنعت حمل و نقل هوایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر هدف توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده ا چکیده کامل
امروزه توجه بسیاری به خطمشیها سبز با هدف کاهش تاثیرات صنعت حمل و نقل هوایی بر محیط زیست شده است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی موانع و چالشهای خط مشی سبز در صنعت حمل و نقل هوایی است. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر هدف توصیفی است که با رویکرد آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی ضمن مصاحبه نیمه ساختار یافته با 14 نفر از متخصصین که با روش نمونهگیری هدفند انتخاب شده بودند، دادههای به دست آمده با روش تحلیل تم یا مضمون تحلیل شد. در گام بعدی پرسشنامهای شامل 39 مانع و چالش به دست آمده از روش کیفی تهیه و بین خبرگانی که در مصاحبه شرکت کرده بودند توزیع شد. برای تائید عوامل از روش دلفی فازی و برای رتبهبندی از روش تاپسیس فازی استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که موانع و چالشهای اجرای خط مشی سبز دارای سه معیار اصلی ساختاری، محتوایی و زمینهای و 39 معیار فرعی هستند. یافتهها نشان میدهد به ترتیب معیارهای عمر بالای ناوگان هوایی، قدیمی بودن فن آوری اکثر ناوگان هوایی، ماهیت آلوده کننده صنعت حمل و نقل هوایی، فقدان برنامه ریزی بلند مدت، اولویت اقتصاد بر محیط زیست از جمله مهمترین موانع و چالشهای مهم خط مشیهای سبز هستند. .
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد