نگاهی به سفر مظفرالدین شاه به وین و بوداپست
محورهای موضوعی : باحث معرفتی و روش­ شناختی تاریخ پژوهیمحمدنبی سلیم 1 , دومان ریاضی 2
1 - استادیار، گروه تاریخ، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران ( نویسنده مسئول)
2 - دانشجوی دکتری تاریخ تئاتر، دانشگاه فلورانس، ابتالیا.
کلید واژه: قاجار, مظفرالدین شاه, نمایش, وین, تئاتر پاره,
چکیده مقاله :
بی شک یکی از اتفاقاتی که باعث به روز رسانی نمایش ایرانی و ورود تئاتر به معنی غربی به ایران میشود با سفر شاهان و درباریان دوره قاجار شروع شده و اتفاق می افتد. آنچه مسلم است ,میتوان شاه ناصرالدین شاه را به عنوان اولین شاهی که قدم به سرزمین های مسیحی گذاشته و سهم اعظمی را در انتقال فرهنگ جدید نمایشی تئاتری را به کشوردارد نام برد.شاه جوان به شدت تحت تئاثیر هنر ایرانی بوده به نحوی که نشست و بر خواست با هنرمندان داخلی و خارجی از او یک شاه با شخصیت خاص سیاسی و هنری ساخته بود. به وضوح علاقه وافر شاه به دیدن نمایش را در رفتار او با مقلدان ونوع نگاه و کمکش به ساختن بناهای نمایشی را میتوان فهمید. این اتفاقات به اینجا ختم نشد و با مرگ او و به تخت نشستن مظفرالدین شاه دوباره راه پدرش را با سفرهایی که تدارک آنها توسط وزیرش اتفاق می افتد از سرمیگیرد. اتابک اعظم با بیشتر کردن مالیات و گرفتن وامهای بیشمار از دول روس و انگلستان ,مقدمات سفر شاه را به فرنگ به عمل آورد و شاه را در سه نوبت به کشورهای مختلف اروپا فرستاد. اولین سفر مظفرالدین شاه به روسیه اتریش سوئیس آلمان بلژیک فرانسه در سال 1900 صورت گرفت.بالطبع شاه هم به مانند پدر خود علاقه وافر به موسیقی و انواع فرمهای نمایشی داشت. در این بخش به بررسی نمایشی یکی از سفرهای مظفرالدین شاه که در قلمرو امپراطوری اتریش در دو شهر وین و بوداپست اتفاق افتاد می پردازیم.
Undoubtedly, one of the events that makes the Iranian shows up to date and makes iranian theater enter to the western world, is happend and started with the visit of the kings and courtiers of the Qajar period. What is certain is that Nasser-al-Din Shah, was the first king who stepped into the Christian lands, and he has a major role in transfering the new theater culture to Iran. The young king was heavily influenced by Iranian art so the relationship he had with both iranian and foreign artists, made him a king with a special political and artistic character. It was clearly undrestood from Shah's interest in watching a play, his behavior with the actors and his way of caring and helping in construct theather builindgs. These happenings did not end there, with his death and transfering the kingdom to his son Mozafar al-Din Shah,he continue his father's way by the journeys that his minister provided. Atabak,his minister, provided the basis for the king's journey to three diffrent parts of Europe by increasing taxes and taking numerous loans from the Russian and British governments. The first trip of Mozaffar al-Din Shah was to Russia, Austria, Switzerland, Germany, Belgium, France in 1900. The king, like his father, had a special intrests in music and various forms theater. In this section i will study one of Mozaffar al-Din Shah's journeys to Austrian Empire between two cities of Vienna and Budapest.
_||_