تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع آبمحبوبه پرگو 1 , وحیدرضا میرابی 2 , حمیده رشادتجو 3 , حسین وظیفه دوست 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, داده بنیاد, پاسخگویی اجتماعی, مدل توسعه کارآفرینی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاهی مسلط به مباحث کارآفرینی و پاسخگویی اجتماعی مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشاندهنده استخراج بالغ بر تعداد 258 کدباز، 43 خرده مقوله یا مفهوم و6 مقوله استخراج و ویژگیهای آنها شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط زمینه ای (شامل: تغییرهای فناورانه و...)، شرایط محوری (توسعه کارافرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه)، شرایط علی (شامل: ملزومات توسعه کارافرینی و...)، شرایط مداخلهگر (شامل: جایگاه کشور ایران در شاخصهای کارافرینی و...)، راهبردها (شامل: رصد و پایش دانشجویان و کارافرینان، بومیکردن دانش تخصصی، متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم، توانمندی، ارزشآفرین و اثربخش اجتماعی و...) و پیامد (شامل: رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی و...) ارائه گردید.
The present study seeks to develop an entrepreneurial development model with a social responsibility approach in higher education in Islamic Azad University. This research has been done within the framework of a qualitative approach and using the research method of data foundation. Data collection tool was semi-structured interviews and in order to collect information, interviews were conducted by purposive sampling method with 20 experts including university professors and university experts' proficient in entrepreneurship and social accountability. Data analysis was performed in three stages of open coding, axial coding and selective coding. Based on this, a qualitative research model was designed. The results of the present study show that 258 open source codes, 43 subcategories or concepts and 6 categories of extraction and their characteristics have been identified. It was presented in the form of a paradigm model including contextual conditions (including: technological changes, etc.), pivotal conditions (entrepreneurship development with a social responsibility approach in higher education at university), causal conditions (including: requirements for entrepreneurial development, etc.), intervention conditions (including: Iran's position in entrepreneurship indicators, etc.), strategies (including: monitoring students and entrepreneurs, localization of specialized knowledge, learning methods and advancement of science, empowerment, value creation and social effectiveness, etc.) and results (includes: growth in science production and academic achievement, etc.).
_||_