عوامل مؤثر بر جذب واستخدام ویژه کارکنان نسل z
محورهای موضوعی : اکوسیستم هاداریوش دهقان 1 , سید رسول آقاداود جلفایی 2 , محمدرضا دلوی اصفهانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان،ایران.
3 - دانشیار،گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان،ایران.
کلید واژه: شکاف بین نسلی, سناریو, جذب واستخدام, نسلZ, صنایع پتروشیمی بوشهر,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی– تحلیلی ،نظر هدف، کاربردی است .جامعه ی آماری پژوهش شامل 12 نفر از خبرگان پتروشیمی که بر اساس روش نمونه گیری همگن انتخاب شدند. روش پژوهش آمیخته است که مبتنی بر سه روش تحلیل دلفی فازی و معادلات تفسیری- ساختاری(ISM) و سناریو پردازی است. در این پزوهش 22 شاخص از طریق روش تحلیل مضمون شناسایی وبا روش دلفی فازی تایید و شاخص ها با استفاده از روش معادلات ساختاری- تفسیری، تحلیل سناریو در مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش 6 سطح دارای اهمیت در شناسایی عوامل موثر در جذب و ا ستخدام کارکنان نسلZ را مشخص نمود. در سطح اول 5 شاخص(شاخص شایسته گزینی، شاخص بهبود سیستم گزینش سازمانی، شاخص جذابیت سازمانی، شاخص برجسته کردن اهداف و ارزش ها، شاخص ایجاد محیط پاسخگویی و پذیرش مدیران تحولی) تعیین شد و در آخر متغیرهای نیازسنجی و اطلاع رسانی همگانی،جذاب کردن شغل برای نسل z، سنجش ضریب ظرفیت و کارایی فرد هنگام استخدام، سنجش مهارت رایانهای افراد، استخدام بااستفاده از شبکه های اجتماعی، درخواست شغلی آنلاین و ساخت برند شخصیتی به عنوان زیربناییترین عناصر مدل شناسایی شدند سرانجام بر اساس تحلیل سناریو میکمک، 6 شاخص و 21 زیر شاخص شناسایی شدند که سناریوهای سنجش ضریب ظرفیت و کارایی فرد هنگام استخدام، درخواست شغلی آنلاین و ساخت برند شخصیتی، دادن مزایای متناسب با توانمندی های علمی و، برنامه ریزی طراحی شغل های جاذب بر ، تقسیم کار با توجه به تواناییهای نسل سیاست های آموزشی در رشته های مدیریت وافزایش مهارت آموزی است.
The current research is a descriptive-analytical type of research and is practical in terms of its purpose. The statistical population of the research included 12 specialists and experts in the petrochemical industry, who were selected based on the homogeneous sampling method as one of the qualitative sampling methods. . In this study, 22 indicators were confirmed through the method of identification theme analysis and the fuzzy Delphi method, and the indicators were finally examined using the method of structural-interpretive equations and scenario analysis. The results of the research identified 6 important levels in identifying effective factors in attracting and hiring generation Z employees. In the first level, 5 indicators (merit selection index, organizational selection system improvement index, organizational attractiveness index, highlighting goals and values index, index of creating an environment of accountability and acceptance of transformational managers) were determined and finally variables of needs assessment and public information, attractive Making a job for generation z, measuring the capacity and efficiency of a person when hiring, measuring people's computer skills,, applying for a job online and building a personal brand were identified as the most fundamental elements of the model. And 21 sub-indicators were identified, which are the scenarios of measuring the capacity and efficiency of a person when hiring, applying for a job online and building a personal brand, giving benefits according to the scientific and skill capabilities of the job, planning the design of attractive jobs based on the science and capabilities of the next generation.
_||_