تحلیل تاثیر هوش اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریتعلی شائمی برزکی 1 , هادی تیموری 2 , مریم عبدی 3
1 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (عهدهدار مکاتبات)
کلید واژه: هوش اجتماعی, مهارت اجتماعی, کارآفرینی اجتماعی, پردازش اطلاعات اجتماعی و آگاهی اجتماعی,
چکیده مقاله :
کارآفرینی اجتماعی امروزه به موضوعی پر اهمیت در کارآفرینی تبدیل شده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل تاثیر هوش اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی است که به صورت مطالعهی موردی درخیریههای منتخب شهر اصفهان صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 70 نفر از کارکنان خیریههای منتخب شهر اصفهان بودند، که به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه حاوی 55 پرسش، برای سنجش متغیرهای تحقیق بودکه روایی محتوایی و سازه و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. مقدار آلفا کرونباخ کل پرسشنامه،96/0 برآورد شد که پایایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart-PLS و به روش الگوسازی معادلههای ساختاری انجام گرفت. نتایج پژوهش بیان میکند که هوش اجتماعی و ابعاد آن نظیر مهارت اجتماعی، آگاهی اجتماعی و پردازش اطلاعات اجتماعی بر کارآفرینی اجتماعی تاثیر مثبت و معنیداری دارند.
Social entrepreneurship has become a major issue in entrepreneurship today. The purpose of this study is to analyze the effect of social intelligence on social entrepreneurship which is have been a case study in selected charities of Isfahan city. This research is applied in terms of its purpose and in terms of its nature and method, is descriptive-survey. The statistical population of this study was 70 employees of selected charities in Isfahan. which were selected by census method. The data collection tool was a questionnaire containing 55 questions to measure the variables of the research that Content validity and structure were verified and its reliability was confirmed. The total Cronbach alpha value of the entire questionnaire was 0.96 which the reliability of the questionnaire was approved.Data analysis was done using SPSS and Smart-PLS software and structural equation modeling. Research results show that social intelligence and its dimensions such as social skills, social awareness and social information processing have a positive and significant effect on social entrepreneurship.
_||_