پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیحمیده شیروانی 1 , سهیل معظمی گودرزی 2 , مینا مجتبایی 3
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: احساس تنهایی, اهمال کاری تحصیلی, تجربه گسست,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1401 بود. جامعه آماری شامل200 نفر از دانشجویان رشته های روانشناسی، حقوق و زبان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای بود. برای سنجش، از ابزار پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتنا، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومن و راث بلوم و پرسشنامه تجربه گسست کارلوس و پوتمن استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. سپس از تحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره با استفاده از نرمافزار SPSS-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین اهمالکاری تحصیلی و احساس تنهایی رابطه معنا داری وجود دارد (01/0>P)، همچنین بین تجربه گسست و اهمال کاری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد (05/0>P). مطابق یافته های پژوهش، مولفه احساس تنهایی با ضریب β=2.4 و تجربه گسست با ضریب β=143، توانایی پیشبینی متغیر اهمال کاری تحصیلی را دارند. یافته ها نشان داد متغیرهای تردید در کارها و ارزشگذاری بیرونی نسبت به اهداف، پیشبینی کننده های مثبت اهمال-کاری و متغبرهای خودکارآمدی، علاقه به رشته، سازماندهی، پیش بینی کننده های منفی اهمالکاری تحصیلی هستند.
The purpose of the present study was to predict academic procrastination based on the experience of separation and feeling of loneliness among the students of Azad University, Roudhen branch in 2022. To achieve this goal, a statistical population consisting of 200 students of Psychology, Law and Language, Azad University, Roudhen Branch, was used as a multi-stage random sampling. To measure, Russell, Pilova and Courtena's loneliness questionnaire, Solomon's and Roth Bloom's academic procrastination questionnaire, and Carlos's and Putman's breakup experience questionnaire were used. Data analysis was done on two descriptive and inferential levels. Then it was analyzed by Pearson correlation analysis and univariate regression using SPSS-26 software. The results showed there is a significant relationship between academic procrastination and loneliness. (P<0.01), there is also a significant relationship between the breakup experience and academic procrastination (P<0.05). According to the findings of the research, the feeling of loneliness component with a coefficient of β=2.4 and the experience of separation with a coefficient of β=143 have the ability to predict the variable of academic procrastination. The findings showed that the variables of uncertainty in work and external evaluation of goals are positive predictors of procrastination and variables of self-efficacy, interest in the field, organization are negative predictors of academic procrastination.
_||_