اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی برتئوری انتخاب برخودارزشمندی وکیفیت زندگی معلمان زن متاهل
محورهای موضوعی : زن و خانوادهمنیره جوانمرد 1 , علی خانه کشی 2
1 - کارشناس ارشد ، روانشناسی بالینی. گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت اله آملی. آمل .ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی بالینی ، واحد آیت اله آملی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، آمل .ایران ( نویسنده مسئول )
alikh2447@gmail.com
کلید واژه: کیفیت زندگی, معلمان زن, کلمات کلیدی: واقعیت درمانی گروهی مبتنی برتئوری انتخاب, خود ارزشمندی,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی برتئوری انتخاب بر خود ارزشمندی وکیفیت زندگی معلمان شهر ساری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق معلمان زن متاهل دوره ابتدایی شهرساری بودند، که تعداد آن ها مطابق با آمار دریافتی از آموزش وپرورش 150 نفر می باشد. که از میان آن ها 120 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای استانداردخودارزشمندی کروکرولف و پرسشنامه کیفیت زندگی (سازمان بهداشت جهانی) پاسخ دادند و با توجه به نقطه برش پرسشنامه ها پس از غربالگری اولیه 30 نفر از معلمانی که دارای خود ارزشمندی وکیفیت زندگی پایینی بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب ودر دوگروه (15نفر)آزمایش و(15نفر)کنترل جای داده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش واقعیت درمانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تحلیل دادههای پژوهش تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد، بین میانگین نمرات آزمودنی های دو گروه درپس آزمون خود ارزشمندی وکیفیت زندگی تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (p < /p>
The aim of this study was to determine the effectiveness of group reality therapy based on the theory of choice on self-esteem and quality of life of Female married teachers in Sari. The research method was semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The population of the present study included 150 female married teachers who were teaching at the elementary level.120 of them were selected by cluster random sampling and responded to Crocklop's standard quality of life questionnaire and quality of life questionnaire (World Health Organization). In addition, the questionnaire was cut after the initial screening of 30 teachers who had self-esteem and quality of life. The subjects were randomly selected and put in two groups of experimantal and control , each including 15 subjectsThe experimental group received real-life therapy for 8 sessions of 90 minutes and the control group received no intervention. For analysis of data, multivariate covariance analysis (MANCOVA) was used. The results showed that there was a significant difference between the mean scores of the two groups’ post-test scores on self-worth and quality of life (P <0.01). This means that group-based reality based on selection theory has led to an increase in the self-worth and quality of life of married female teachers. Keywords: Group therapy based on theory of choice, self-esteem, quality of life, teachers.
باقری، حسین. عبدی، نسرین.(1396).اثربخشی واقعیت درمانی گروهی برمیزان کیفیت زندگی معلمان مدارس متوسطه اصفهان. حیات. 12(4): 20-13.
جات، سحرناز. منتظری، علی. هلاکویی نایینی، کورش. محمد، کاظم و مجدزاده، سیدرضا. (1385) استاندارد سازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت(WHOQOL-BREF) ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 4 (4):23-12
حمیدی زاده، سعید. احمدی، فضل اله. اصلانی، یوسف.اعتمادی فر، شهرام. صالحی، کمال. کردیزدی، رحمت اله. (1387). بررسی تاثیر برنامه ورزشی گروهی بر کیفیت زندگی سالمندان در سال 1385-86. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی شهید صدوقی یزد، 16(1):73-81.
چنارانی،حسین.(1395).تأثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی و کیفیت زندگی پرستاران ،مجله سلامت جامعه.10(3): 123-111.
شعیبی، فاطمه.(1392). واقعیت درمانی. تهران: کتاب سبز.
صاحبی، علی.(1394). در آمدی بر واقعبت درمانی. تهران: سایه سخن.
صاحبی، علی.(1394). همایش تئوری انتخاب وبهبود کیفیت زندگی با تاکید بر رابطه زناشویی. تهران: سایه سخن.
گلاسر،ویلیام(1395). در آمدی بر روان شناسی امید تئوری انتخاب. ترجمه علی صاحبی. تهران: سایه سخن.(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2008).
گلاسر،ویلیام(1395). مدیریت زندگی با تئوری انتخاب. ترجمه علی صاحبی. تهران: سایه سخن.(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2003).
گلاسر،ویلیام. گلاسر، کارلین.(1394). تئوری انتخاب وهشت درس برای زندگی زناشویی شادتر. ترجمه علی صاحبی، فاطمه سلطانی فر. تهران: سایه سخن.(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2006).
عالمی خواه، الناز.(1394). نقش سبک مقابله ای مسئله مدار درکیفیت زندگی بیماران سرطانی ساکن شهر مشهد،ارائه شده در کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
غفاری، غلامرضا.(1395). اثربخشی واقعیت درمانی برسرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی زنان شاغل ابهر. مجله مطالعات اجتماعی ایران .1(1):199-195.
مختاری،زهرا؛حکمی ومحمد.مختاری،گیتا.(1390).رابطه ی سلامت روان وکیفیت زندگی در ورزشکاران شهرستان همدان. فصل نامه سلامت و روان شناسی. 1(2)؛150-131.
نریمانی، محمد.(1394).اثربخشی واقعیت درمانی بربهبود کیفیت زندگی در کیفیت زندگی زوجین. مجله علمی پژوهان. 15(1): 27-19.
Banos, R. M., Etchemendy, E., Farfallini, L., Palaciosbd, A. G,. Querobd, S., & Botella, C.(2014). EARTH of Well-Being System: A pilot study of an Information and Communication Technology-based positive psychology intervention. The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice, 9(6):482-488.
Bolier, L., Haverman, M., Westerhof, G. J. Riper, H., Smit, F. Bohlmeijer, E. (2013). Positive psychology interventions: a meta-analysis of randomized controlled studies. BMC Public Healt,13(119).
Cohn, M. A.,Fredrickson, B. L. (2010). In search of durable positive psychology interventions: Predictors and consequences of long-term positive behavior change. Journal Positive Psychology, 5 (5), 355–366. Doi: 10.1080/17439760.2010.508883.
Elliot, TR, Gramling, SE.(2005). Personal assertiveness and the effects of social support among female high school students. Journal of counseling Psychology. 37(4):427-436.
Gamze Ulker Tumlu. Ramazan Akdoğan. Ayşe Sibel Türküm.(2017). The Process of Group Counseling Based on Reality Therapy Applied to the Parents of Children with Disabilities. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 9(2) - 2017, 81-98.
Gopikumar V, Easwaran K, Ravi M, JudeN, (2015).Bunders J.Mimicking family like attributes to enable a state of personal recovery for persons with mental illness in institutional care settings.Int J Ment Health Syst2015; 18:30.
Hendrick, S. S. (1988). A generic measure of relationship satisfaction, journal of Marriage and the Family, 50, 93-98.
Hiam, A. (2003). Motivational management. Insparing your people for maximumperformans. San francisco: Amacom.
Kim, J. (2019). Effectiveness of reality therapy program for schizophrenic patient. Journal of Korean Academy of Nursing, 35(8), 1485- 1492.
Mikulincer, M., & shaver, P.R. (2007). The attachment behavioral system in adulthood: Activation, psychodynamics. And interpersonal processes in M.P. Zanna (ED), Advances in experimental social psychology (vol. 35, PP.53-152).
Mohamadipoor,M.(2016). Effectiveness of Life Skills Training on Mental Health of Spouses of Veterans with Affective Disorders, Quarterly of Iranian Journal of War & Public Health 2016;8(1):25-32
O’Connell, B. H., O’Shea, D., Gallagher, S. (2015).Enhancing social relationships through positive psychology activities:a randomised controlled trial.The Journal of Positive Psychology : Dedicated to furthering research and promoting good practice, 11(2), 149-162.
Peterson, C & Seligman, M. (2006). Character Sterenghs and Virtues: A Handbook and classification. A.P.A, Oxford University press.
Peterson, C (2006). Aprimer in positive psychogy. New York: oxford university press.
Peterson, N., Seligman, M. (2001). Values (VIA) Classification on of strengths.
Shah R. (2011). Contribution of spirituality to quality of life in patients with residual schizophrenia. Psychiatry Research; 190: 200–205
_||_